Ulkomailla opettaminen haasteena ja rikkautena opettajien kokemuksia

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ulkomailla työskennelleet suomalaiset opettajat ovat kokeneet ulkomailla opettamisen ja millaisia valmiuksia ulkomailla opettaminen heidän mielestään edellyttää. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluihi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koikkalainen, Maija, Leinonen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43841
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ulkomailla työskennelleet suomalaiset opettajat ovat kokeneet ulkomailla opettamisen ja millaisia valmiuksia ulkomailla opettaminen heidän mielestään edellyttää. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi ulkomailla työskennellyttä opettajaa. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat ulkomailla opettamisen pääosin positiivisena ja jokainen suositteli ulkomailla opettamista myös muille asiasta kiinnostuneille opettajille. Opettajat kokivat kehittyneensä ulkomailla opettamisjakson aikana sekä ammatillisesti että henkilökohtaisesti. Opettajat raportoivat myös haasteita työhön ja vieraassa kulttuurissa elämiseen liittyen, mutta kertoivat myös sopeutuneensa haasteisiin melko hyvin. Aim of the research was to examine how Finnish teachers working abroad have experienced their period of teaching abroad, and what abilities are required from a person working abroad according to their views. The research data was collected with semi-structured interviews. Five teachers, who have worked abroad, took part in the interviews. According to the research, the teachers thought their teaching abroad experiences had been mainly positive and each one of them recommended working abroad for other teachers. They felt they had developed both personally and professionally during the period, but reported some challenges, too, related to work and living in a foreign culture. Yet, they also coped with the challenges rather well.