Virtuaalitutorin sisältävän multimediasovelluksen käyttö ensiluokkalaisten luonnontieteen opetuksessa
Hintsala, S. 2014. Virtuaalitutorin sisältävän multimediasovelluksen käyttö ensiluokkalaisten luonnontieteen opetuksessa. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 48 sivua. Tutkimuksessa kokeiltiin virtuaalisen tutorhahmon sisältävän multimediasovelluksen käyttöä luonnontieteen...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Master's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43817 |
Summary: | Hintsala, S. 2014. Virtuaalitutorin sisältävän multimediasovelluksen käyttö ensiluokkalaisten luonnontieteen opetuksessa. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 48 sivua.
Tutkimuksessa kokeiltiin virtuaalisen tutorhahmon sisältävän multimediasovelluksen käyttöä luonnontieteen opetuksessa Jyväskylän yliopiston Normaalikoulun 1. luokilla. Tutkimukseen osallistui 62 iältään 7–8-vuotiasta lasta. Multimediakurssi alku- ja loppumittauksineen sekä käyttäjäkokemuskyselyineen toteutettiin tammi–maaliskuussa 2014. Tutkimuksessa selvitettiin luonnontiedon eri aiheissa multimediasovelluksen avulla saavutettuja oppimistuloksia, virtuaalitutorhahmon käytön yhteyttä oppimiseen sekä lasten kokemuksia oppimisesta multimediasovelluksen avulla.
Lasten oppimistulokset multimediakurssin avulla opetetuissa sisällöissä kehittyivät paremmin kuin kontrollikysymyksissä. Virtuaalitutorilla ei ollut yhteyttä oppimistuloksiin. Lukutaidolla ja kuullun ymmärtämisellä ei myöskään ollut yhteyttä multimediakurssin oppimistuloksiin.
Tulokset ovat samansuuntaisia aiemmassa tutkimuksessa tehtyjen havaintojen kanssa koskien oppimistuloksia multimedian avulla. Myös virtuaalitutoria koskevat tulokset yhtenevät osittain aiemman tutkimuksen kanssa. Lasten mielipiteet virtuaalitutoria kohtaan jakautuivat aiemmassa tutkimuksessa todetulla tavalla.
|
---|