Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa"

Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen esi- ja alkuopetuksen erikoistumisopinnoissa toteutettavaa kummiluokkatoimintaa sekä sen vaikutusta luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen. Huomio kohdennetaan myös kummiluokkatoim...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Takala, Maija, Paavola, Petra
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43809
_version_ 1826225709141458944
author Takala, Maija Paavola, Petra
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Takala, Maija Paavola, Petra Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Takala, Maija Paavola, Petra Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Takala, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen esi- ja alkuopetuksen erikoistumisopinnoissa toteutettavaa kummiluokkatoimintaa sekä sen vaikutusta luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen. Huomio kohdennetaan myös kummiluokkatoiminnan hyötyihin ja haasteisiin sekä niihin ideoihin, joiden kautta kummiluokkatoimintaa voitaisiin kehittää. Kummiluokkatoiminnalla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa Jyväskylän Normaalikoulun alkuopetuksen luokissa tapahtuvaa ohjattua harjoittelua, johon esi- ja alkuopetukseen erikoistuvat opiskelijat osallistuvat opinnoissaan lähes koko lukuvuoden ajan. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui kummiluokkatoiminnan osallisista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin opiskelijoiden kohdalla yksilöhaastatteluja sekä opintotehtäviä ja luokanlehtoreiden kohdalla ryhmähaastatteluja. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä ja teemoittelua käyttäen. Tutkimuksen pääteemoiksi nousivat opettajuudessa kehittyminen ammatillisten perustaitojen, kognitiivisten taitojen ja persoonallisuuden kehittymisen osa-alueilla sekä kummiluokkatoiminta inklusiivisten opetuskäytänteiden, erityisesti monipuolisen eriyttämisen ja samanaikaisopetuksen, harjoittelemisen mahdollistajana. Tutkimuksemme pohjalta kummiluokkatoiminnan voidaan todeta kehittäneen kummiopettajien opettajuutta kaikista tutkimuksen tarkasteluun valituista näkökulmista. Tulosten perusteella kummiharjoittelu antaa opiskelijoille myös mahdollisuuden pitkäkestoisen eriyttävän toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä kokemuksia samanaikaisopetuksesta ja keinoista sen toteuttamiseksi. Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijat ja luokanlehtorit kokevat kummiluokkatoiminnan antoisana ja arvokkaana toimintamuotona, mutta kehitettävää olisi eri tahojen välisessä kommunikaatiossa sekä esi- ja alkuopetuksen opintoihin kuuluvien taito- ja taideaineiden ohjauksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Takala, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paavola, Petra", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-19T11:40:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-19T11:40:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437877", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43809", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajakoulutuksen esi- ja alkuopetuksen erikoistumisopinnoissa toteutettavaa kummiluokkatoimintaa sek\u00e4 sen vaikutusta luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen. Huomio kohdennetaan my\u00f6s kummiluokkatoiminnan hy\u00f6tyihin ja haasteisiin sek\u00e4 niihin ideoihin, joiden kautta kummiluokkatoimintaa voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4. Kummiluokkatoiminnalla tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa Jyv\u00e4skyl\u00e4n Normaalikoulun alkuopetuksen luokissa tapahtuvaa ohjattua harjoittelua, johon esi- ja alkuopetukseen erikoistuvat opiskelijat osallistuvat opinnoissaan l\u00e4hes koko lukuvuoden ajan. \r\n\r\nTutkimuksen kohdejoukko muodostui kummiluokkatoiminnan osallisista. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin opiskelijoiden kohdalla yksil\u00f6haastatteluja sek\u00e4 opintoteht\u00e4vi\u00e4 ja luokanlehtoreiden kohdalla ryhm\u00e4haastatteluja. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ja teemoittelua k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4teemoiksi nousivat opettajuudessa kehittyminen ammatillisten perustaitojen, kognitiivisten taitojen ja persoonallisuuden kehittymisen osa-alueilla sek\u00e4 kummiluokkatoiminta inklusiivisten opetusk\u00e4yt\u00e4nteiden, erityisesti monipuolisen eriytt\u00e4misen ja samanaikaisopetuksen, harjoittelemisen mahdollistajana. \r\n\r\nTutkimuksemme pohjalta kummiluokkatoiminnan voidaan todeta kehitt\u00e4neen kummiopettajien opettajuutta kaikista tutkimuksen tarkasteluun valituista n\u00e4k\u00f6kulmista. Tulosten perusteella kummiharjoittelu antaa opiskelijoille my\u00f6s mahdollisuuden pitk\u00e4kestoisen eriytt\u00e4v\u00e4n toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sek\u00e4 kokemuksia samanaikaisopetuksesta ja keinoista sen toteuttamiseksi. Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijat ja luokanlehtorit kokevat kummiluokkatoiminnan antoisana ja arvokkaana toimintamuotona, mutta kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4 olisi eri tahojen v\u00e4lisess\u00e4 kommunikaatiossa sek\u00e4 esi- ja alkuopetuksen opintoihin kuuluvien taito- ja taideaineiden ohjauksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Petra Paavola (pehepaav) on 2014-06-19 11:40:10.701776. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-19T11:40:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406192110.pdf: 583045 bytes, checksum: 3eb4e5a2cb72a2a626ea75bf6eadd5d5 (MD5)\r\nlicense.html: 5533 bytes, checksum: b8d850cd4af118506ece608e90d128b2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-19T11:40:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406192110.pdf: 583045 bytes, checksum: 3eb4e5a2cb72a2a626ea75bf6eadd5d5 (MD5)\r\nlicense.html: 5533 bytes, checksum: b8d850cd4af118506ece608e90d128b2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (90 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusharjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samanaikaisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : \"oon oppinut nyt t\u00e4n parin kuukauden aikana enemm\u00e4n ku OKL:ss\u00e4 kolmessa vuodessa\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406192110", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-19T11:40:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43809
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/26ee5d9d-61df-4083-84b6-963f5b7933de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406192110.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takala, Maija Paavola, Petra Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa" opetusharjoittelu opettajuus ammatillinen kehitys inkluusio eriyttäminen samanaikaisopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa"
title_full Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa"
title_fullStr Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa" Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa"
title_full_unstemmed Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa" Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa"
title_short Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa
title_sort opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku okl ssä kolmessa vuodessa
title_sub "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa"
title_txtP Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa"
topic opetusharjoittelu opettajuus ammatillinen kehitys inkluusio eriyttäminen samanaikaisopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys eriyttäminen inkluusio opettajuus opetusharjoittelu samanaikaisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43809 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406192110
work_keys_str_mv AT takalamaija opettajuudenkehittyminenkummiluokkatoiminnassaoonoppinutnyttänparinkuukaudenaikanaen