Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen

Suomen kielellä on äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien elämässä kaksi eri roolia: se on sekä äidinkieli että opetettava, toinen tai vieras, kieli. Tutkin sitä, millaista kieli-ideologista suhdetta suomen kieleen tämä kielen hyvin erilaisten roolien asetelma synnyttää. On tärkeää tutkia ope...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hänninen, Titta
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43807
_version_ 1826225758238932992
author Hänninen, Titta
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hänninen, Titta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hänninen, Titta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hänninen, Titta
datasource_str_mv jyx
description Suomen kielellä on äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien elämässä kaksi eri roolia: se on sekä äidinkieli että opetettava, toinen tai vieras, kieli. Tutkin sitä, millaista kieli-ideologista suhdetta suomen kieleen tämä kielen hyvin erilaisten roolien asetelma synnyttää. On tärkeää tutkia opettajien kieli-ideologista suhdetta siihen kieleen, jota he opettavat, koska heidän ideologiansa välittyy opetuksesta oppijoille. Niin kieli- kuin muutkin ideologiat ovat esimerkiksi opetuksessa käytännön työssä ilmeneviä taustalla vaikuttavia ajatusrakennelmia. Ne vaikuttavat sekä yksilön että yhteisön tasolla. S2-opetusta kehitetään parhaillaan voimakkaasti, joten tutkimusaiheeni on ajankohtainen ja siksi tärkeä. Tutkimuskysymykseni on se, millainen kieli-ideologinen maasto piirtyy esiin äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologisesta suhteesta suomen kieleen. Olen haastatellut kahdeksaa tutkimushenkilöä ja pyytänyt elämäkertakirjoitukset neljältä tutkimushenkilöltä. Tutkin aineistoani ensin sisällönanalyyttisin menetelmin ja sen jälkeen käytän neksusanalyyttistä menetelmää. Olen kartoittanut aineistostani diskursseja sekä tutkimushenkilöiden äidinkielisestä että vieraskielisestä suhteesta suomen kieleen. Yksi diskursseista toimii tutkielmani neksuksena. Se on diskurssi, joka esiintyy sekä äidinkielisessä että vieraskielisessä näkökulmassa ja jakaa lopulta esiin piirtyvän kieli-ideologisen maaston kahteen eri linjaan. Tutkielmani pääkäsitteet ovat diskurssi ja kieli-ideologia. Sekä ne että neksusanalyyttinen menetelmä ovat kriittisen diskurssintutkimuksen kentältä. Tutkimushenkilöt suhtautuvat suomen kielen välineellisyyteen kahdella eri tavalla: suomen kieli on välineellisesti muiden kielten kaltainen ja suomen kieli on välineellisyydessäänkin muihin kieliin nähden erityinen. Näistä kahdesta eri näkökulmasta rakentuu tutkimushenkilöiden kieli-ideologinen maasto suhteessa suomen kieleen. Tulosten mukaan ne, jotka suhtautuvat suomen kieleen välineellisestikin erityisenä kielenä, muuttavat opettajina puhetapaansa ja pyrkivät käyttämään opetuksessaan uusia menetelmiä. Toista linjaa todentavat tutkimushenkilöt, ne, jotka suhtautuvat suomen kieleen välineellisesti kuten muihin kieliin, suhtautuvat suomeen säännönmukaisena kielenä, eivät käytä muita kieliä opetuksensa apuna ja käyttävät perinteisiä opetusmenetelmiä. Tutkielmani tuloksia voidaan hyödyntää jatkotutkimukseen kieli-ideologisesta suhteesta kieleen. Tutkielmani todistaa, että niin diskurssit kuin kieli-ideologiat liikkuvat monensuuntaisesti sekä yksilöllisellä että yhteisöllisellä tasolla. Tulokset eivät ole odotuksenmukaisia etenkään siinä mielessä, että ne tutkimushenkilöt, jotka näkevät suomen välineellisesti muiden kielten kaltaisena, siis todentavat yleisesti eklektistä kieli-ideologista suhdetta kieleen, suosivatkin perinteisten opetusmenetelmien käyttöä. Tutkielmani herättää monia kysymyksiä, esimerkiksi missä mielessä äidinkielisen näkökulman vaikutus siirtyy vieraskieliseen näkökulmaan vai siirtyykö se lainkaan.
first_indexed 2024-09-11T08:53:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Titta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-19T10:47:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-19T10:47:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43807", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen kielell\u00e4 on \u00e4idinkielelt\u00e4\u00e4n suomenkielisten s2-opettajien el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 kaksi eri roolia: se on sek\u00e4 \u00e4idinkieli\nett\u00e4 opetettava, toinen tai vieras, kieli. Tutkin sit\u00e4, millaista kieli-ideologista suhdetta suomen kieleen t\u00e4m\u00e4 kielen\nhyvin erilaisten roolien asetelma synnytt\u00e4\u00e4. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia opettajien kieli-ideologista suhdetta siihen kieleen,\njota he opettavat, koska heid\u00e4n ideologiansa v\u00e4littyy opetuksesta oppijoille. Niin kieli- kuin muutkin ideologiat\novat esimerkiksi opetuksessa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4 ilmenevi\u00e4 taustalla vaikuttavia ajatusrakennelmia. Ne vaikuttavat\nsek\u00e4 yksil\u00f6n ett\u00e4 yhteis\u00f6n tasolla. S2-opetusta kehitet\u00e4\u00e4n parhaillaan voimakkaasti, joten tutkimusaiheeni on ajankohtainen\nja siksi t\u00e4rke\u00e4.\nTutkimuskysymykseni on se, millainen kieli-ideologinen maasto piirtyy esiin \u00e4idinkielelt\u00e4\u00e4n suomenkielisten\ns2-opettajien kieli-ideologisesta suhteesta suomen kieleen. Olen haastatellut kahdeksaa tutkimushenkil\u00f6\u00e4 ja\npyyt\u00e4nyt el\u00e4m\u00e4kertakirjoitukset nelj\u00e4lt\u00e4 tutkimushenkil\u00f6lt\u00e4. Tutkin aineistoani ensin sis\u00e4ll\u00f6nanalyyttisin menetelmin\nja sen j\u00e4lkeen k\u00e4yt\u00e4n neksusanalyyttist\u00e4 menetelm\u00e4\u00e4.\nOlen kartoittanut aineistostani diskursseja sek\u00e4 tutkimushenkil\u00f6iden \u00e4idinkielisest\u00e4 ett\u00e4 vieraskielisest\u00e4 suhteesta\nsuomen kieleen. Yksi diskursseista toimii tutkielmani neksuksena. Se on diskurssi, joka esiintyy sek\u00e4 \u00e4idinkielisess\u00e4\nett\u00e4 vieraskielisess\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmassa ja jakaa lopulta esiin piirtyv\u00e4n kieli-ideologisen maaston kahteen eri\nlinjaan. Tutkielmani p\u00e4\u00e4k\u00e4sitteet ovat diskurssi ja kieli-ideologia. Sek\u00e4 ne ett\u00e4 neksusanalyyttinen menetelm\u00e4 ovat\nkriittisen diskurssintutkimuksen kent\u00e4lt\u00e4.\nTutkimushenkil\u00f6t suhtautuvat suomen kielen v\u00e4lineellisyyteen kahdella eri tavalla: suomen kieli on v\u00e4lineellisesti\nmuiden kielten kaltainen ja suomen kieli on v\u00e4lineellisyydess\u00e4\u00e4nkin muihin kieliin n\u00e4hden erityinen.\nN\u00e4ist\u00e4 kahdesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta rakentuu tutkimushenkil\u00f6iden kieli-ideologinen maasto suhteessa suomen kieleen.\nTulosten mukaan ne, jotka suhtautuvat suomen kieleen v\u00e4lineellisestikin erityisen\u00e4 kielen\u00e4, muuttavat opettajina\npuhetapaansa ja pyrkiv\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetuksessaan uusia menetelmi\u00e4. Toista linjaa todentavat tutkimushenkil\u00f6t,\nne, jotka suhtautuvat suomen kieleen v\u00e4lineellisesti kuten muihin kieliin, suhtautuvat suomeen s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisena\nkielen\u00e4, eiv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4 muita kieli\u00e4 opetuksensa apuna ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t perinteisi\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4.\nTutkielmani tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 jatkotutkimukseen kieli-ideologisesta suhteesta kieleen. Tutkielmani\ntodistaa, ett\u00e4 niin diskurssit kuin kieli-ideologiat liikkuvat monensuuntaisesti sek\u00e4 yksil\u00f6llisell\u00e4 ett\u00e4 yhteis\u00f6llisell\u00e4\ntasolla. Tulokset eiv\u00e4t ole odotuksenmukaisia etenk\u00e4\u00e4n siin\u00e4 mieless\u00e4, ett\u00e4 ne tutkimushenkil\u00f6t, jotka n\u00e4kev\u00e4t\nsuomen v\u00e4lineellisesti muiden kielten kaltaisena, siis todentavat yleisesti eklektist\u00e4 kieli-ideologista suhdetta kieleen,\nsuosivatkin perinteisten opetusmenetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Tutkielmani her\u00e4tt\u00e4\u00e4 monia kysymyksi\u00e4, esimerkiksi\nmiss\u00e4 mieless\u00e4 \u00e4idinkielisen n\u00e4k\u00f6kulman vaikutus siirtyy vieraskieliseen n\u00e4k\u00f6kulmaan vai siirtyyk\u00f6 se lainkaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2014-06-19 10:47:30.009775. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-19T10:47:30Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406192108.pdf: 624384 bytes, checksum: bec91c99c6b048dc50f123f07a0eb50d (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-19T10:47:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406192108.pdf: 624384 bytes, checksum: bec91c99c6b048dc50f123f07a0eb50d (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (116 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kieli-ideologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielik\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "neksusanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4idinkielelt\u00e4\u00e4n suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406192108", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-19T10:47:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43807
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/39ba8085-189a-4d81-9b76-b14ba9808bb6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406192108.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Titta Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen Kieli-ideologia diskurssi kielikäsitys neksusanalyysi diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish Diskurssintutkimus 309 kieli suomen kieli opettajat äidinkieli suomi toisena kielenä
title Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen
title_full Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen
title_fullStr Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen
title_full_unstemmed Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen
title_short Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen
title_sort äidinkieleltään suomenkielisten s2 opettajien kieli ideologinen suhde suomen kieleen
title_txtP Äidinkieleltään suomenkielisten s2-opettajien kieli-ideologinen suhde suomen kieleen
topic Kieli-ideologia diskurssi kielikäsitys neksusanalyysi diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish Diskurssintutkimus 309 kieli suomen kieli opettajat äidinkieli suomi toisena kielenä
topic_facet 309 Diskurssintutkimus Finnish Kieli-ideologia Suomen kieli diskurssi diskurssintutkimus kieli kielikäsitys neksusanalyysi opettajat suomen kieli suomi toisena kielenä äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43807 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406192108
work_keys_str_mv AT hänninentitta äidinkieleltäänsuomenkielistens2opettajienkieliideologinensuhdesuomenkieleen