Summary: | Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät opiskeluaikansa käännekohtina. Opiskeluaikaa lähestyttiin opiskelijoiden elämänkokonaisuuden ja yksilöllisesti rakentuvien opiskelu-aikojen näkökulmista, jotka ovat jääneet aikaisemmassa tutkimuksessa vähemmälle huomiolle.
Tutkimusaineistona olivat neljäntoista maisteriopintojen loppuvaiheessa olevan opiskelijan haastattelut. Aineistoa teemoitellen luotiin kuva opiskelijoiden elämismaa-ilmasta ja kokemusten kirjosta, joita opiskelijat pitivät opiskeluaikansa käännekohtina. Erilaisia taipaleita opiskelun aloittamisesta valmistumisen kynnykselle lähestyttiin tyyppitarinoiden avulla.
Opiskelijoiden kokemusten pohjalta muodostui kuva vapaasta opiskelusta, joka oli yhdistynyt osaksi monenlaisia elämänvaiheita ja -tilanteita. Opiskeluajan käänne-kohdat ilmenivät opiskeluprosessiin, opiskelijoiden elämän rakenteisiin ja opiskelijoi-den sisäiseen maailmaan liittyviksi kokemuksiksi ja muutoksiksi, joiden myötä opiskeli-jat kokivat opiskeluaikansa asettuneen uomiinsa. Opiskelijoiden kertomuksista hahmot-tui tasaisia, nousevia ja laskevia, laskevia ja nousevia, sekä hapuilevia opiskeluaikoja kuvaavat tarinat, jotka kuvasivat toisaalta menestyksekkäitä matkoja, sekä toisaalta hii-puneita, vaikeuksien kautta voittoon edenneitä ja hapuilleita taipaleita. Tutkimus osoit-taa opiskelijoiden elämänkokonaisuuden ja yksilöllisten opiskeluajan kulkujen huomi-oimisen olevan tärkeitä näkökulmia, jotka tulisi ottaa paremmin huomioon yliopisto-opiskelua tutkittaessa.
|