Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia"

Tiivistelmä. Alasorvari, Vilja & Hopiavuori, Annika. 2014. KOIRA-AVUSTEINEN PEDAGOGIIKKA VARHAISKASVATUKSESSA. ”Pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia”. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 98 sivua + liitteet. Tutkimuksen kohteena oli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Alasorvari, Vilja, Hopiavuori, Annika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43793
_version_ 1826225765289558016
author Alasorvari, Vilja Hopiavuori, Annika
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Alasorvari, Vilja Hopiavuori, Annika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Alasorvari, Vilja Hopiavuori, Annika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Alasorvari, Vilja
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä. Alasorvari, Vilja & Hopiavuori, Annika. 2014. KOIRA-AVUSTEINEN PEDAGOGIIKKA VARHAISKASVATUKSESSA. ”Pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia”. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 98 sivua + liitteet. Tutkimuksen kohteena oli koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Koirien käyttö kasvatustyön apuna on Suomessa vielä harvinaista eikä kansainväliselläkään ta-solla ole tehty paljon tutkimusta eläinavusteisesta työskentelystä päiväkodissa. Aihe on ajankohtainen ja melko tuntematon, joten siitä tarvitaan lisää tutkimustietoa. Tutkimuk-sen tehtävänä oli selvittää, millainen suhde lapsilla on päiväkotikoiriin ja millaisia rooleja koirilla on päiväkodin toiminnassa. Tavoitteena oli luoda kuvaa yhden päiväkodin toteuttamasta koira-avusteisesta pedagogiikasta. Näin pyrittiin lisäämään tietoa koira-avusteisesta työskentelystä ja sen mahdollisuuksista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa oli myös etnografisen tutkimuksen ja tapaustutkimuksen piirteitä. Kohderyhmänä oli päiväkoti, jonka toiminnassa oli päivittäin mukana kaksi päiväkotikoiraa. Aineisto kerättiin havainnoimalla päiväkodin toimintaa kymmenenä päivänä sekä kahdella päiväkodin työntekijöiden pareittain toteu-tetulla teemahaastattelulla. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin päiväkodilta saatuja koira-avusteisuuteen liittyviä dokumentteja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen si-sällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että lasten suhde päiväkotikoiriin oli monipuolinen ja muuttunut ajan myötä. Lapset muodostivat koiriin merkityksellisiä suhteita ja olivat kiinnostuneita niis-tä. Suhde sisälsi tunteita ja paljon fyysistä kontaktia koiriin. Vaikka lasten ja koirien suhde oli tasavertainen ja kaverillinen, lapset olivat myös dominoivia koiriin nähden. Toisinaan lapset suhtautuivat koiriin kuitenkin neutraalisti ja kaipasivat myös omaa rauhaa. Koirilla oli monia erilaisia rooleja päiväkodin toiminnassa. Koirat olivat ennen kaikkea luonnollinen osa arkea, ilman määriteltyjä tehtäviä. Koirat laskettiin päiväkodin työnte-kijöiksi. Ne toimivat vastaanottajina ja tervehtijöinä lasten ja heidän perheidensä saapu-essa, tilanteiden rauhoittajina, hauskuuttajina, onnistumisen kokemusten sekä eläinko-kemusten mahdollistajina, puheenaiheena ja yhteisen tekemisen kohteena. Lisäksi ne olivat hellyyden tarjoajia ja vastaanottajia sekä leikkikavereita lapsille. Koirat myös olivat opettajina lapsille ja edistivät kasvattajien työhyvinvointia. Monien myönteisten roolien lisäksi ne toivat myös joitain haasteita päiväkodin arkeen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä koira-avusteisella pedagogiikalla olevan paljon mahdollisuuksia lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisessa varhaiskasva-tusympäristössä. Tutkimuksen myötä ammattikasvattajat, vanhemmat sekä muut aiheesta kiinnostuneet saavat uutta tietoa siitä, miten koira-avusteisuus voi toteutua varhais-kasvatuksessa. Lisäksi tutkimuspäiväkoti voi saadun tiedon avulla kehittää omaa koira-avusteista pedagogiikkaansa edelleen. Asiasanat: eläinavusteinen työskentely, eläinavusteinen pedagogiikka, ihmisen ja eläi-men välinen suhde, koira, varhaiskasvatus Keywords: animal-assisted interventions, animal-assisted pedagogy, human-animal bond, dog, early childhood education  
first_indexed 2024-09-11T08:53:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Alasorvari, Vilja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hopiavuori, Annika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-18T15:40:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-18T15:40:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1438350", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43793", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4. Alasorvari, Vilja & Hopiavuori, Annika. 2014. KOIRA-AVUSTEINEN PEDAGOGIIKKA VARHAISKASVATUKSESSA. \u201dPieni\u00e4 rapsutuksia ja h\u00e4nn\u00e4nheilautuksia\u201d. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 98 sivua + liitteet.\r\n\r\nTutkimuksen kohteena oli koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Koirien k\u00e4ytt\u00f6 kasvatusty\u00f6n apuna on Suomessa viel\u00e4 harvinaista eik\u00e4 kansainv\u00e4lisell\u00e4k\u00e4\u00e4n ta-solla ole tehty paljon tutkimusta el\u00e4inavusteisesta ty\u00f6skentelyst\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa. Aihe on ajankohtainen ja melko tuntematon, joten siit\u00e4 tarvitaan lis\u00e4\u00e4 tutkimustietoa. Tutkimuk-sen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen suhde lapsilla on p\u00e4iv\u00e4kotikoiriin ja millaisia rooleja koirilla on p\u00e4iv\u00e4kodin toiminnassa. Tavoitteena oli luoda kuvaa yhden p\u00e4iv\u00e4kodin toteuttamasta koira-avusteisesta pedagogiikasta. N\u00e4in pyrittiin lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n tietoa koira-avusteisesta ty\u00f6skentelyst\u00e4 ja sen mahdollisuuksista varhaiskasvatuksessa.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa oli my\u00f6s etnografisen tutkimuksen ja tapaustutkimuksen piirteit\u00e4. Kohderyhm\u00e4n\u00e4 oli p\u00e4iv\u00e4koti, jonka toiminnassa oli p\u00e4ivitt\u00e4in mukana kaksi p\u00e4iv\u00e4kotikoiraa. Aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla p\u00e4iv\u00e4kodin toimintaa kymmenen\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 kahdella p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00f6iden pareittain toteu-tetulla teemahaastattelulla. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin p\u00e4iv\u00e4kodilta saatuja koira-avusteisuuteen liittyvi\u00e4 dokumentteja. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen si-s\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 lasten suhde p\u00e4iv\u00e4kotikoiriin oli monipuolinen ja muuttunut ajan my\u00f6t\u00e4. Lapset muodostivat koiriin merkityksellisi\u00e4 suhteita ja olivat kiinnostuneita niis-t\u00e4. Suhde sis\u00e4lsi tunteita ja paljon fyysist\u00e4 kontaktia koiriin. Vaikka lasten ja koirien suhde oli tasavertainen ja kaverillinen, lapset olivat my\u00f6s dominoivia koiriin n\u00e4hden. Toisinaan lapset suhtautuivat koiriin kuitenkin neutraalisti ja kaipasivat my\u00f6s omaa rauhaa. \r\n\r\nKoirilla oli monia erilaisia rooleja p\u00e4iv\u00e4kodin toiminnassa. Koirat olivat ennen kaikkea luonnollinen osa arkea, ilman m\u00e4\u00e4riteltyj\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Koirat laskettiin p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6nte-kij\u00f6iksi. Ne toimivat vastaanottajina ja tervehtij\u00f6in\u00e4 lasten ja heid\u00e4n perheidens\u00e4 saapu-essa, tilanteiden rauhoittajina, hauskuuttajina, onnistumisen kokemusten sek\u00e4 el\u00e4inko-kemusten mahdollistajina, puheenaiheena ja yhteisen tekemisen kohteena. Lis\u00e4ksi ne olivat hellyyden tarjoajia ja vastaanottajia sek\u00e4 leikkikavereita lapsille. Koirat my\u00f6s olivat opettajina lapsille ja edistiv\u00e4t kasvattajien ty\u00f6hyvinvointia. Monien my\u00f6nteisten roolien lis\u00e4ksi ne toivat my\u00f6s joitain haasteita p\u00e4iv\u00e4kodin arkeen. \r\n\r\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4 koira-avusteisella pedagogiikalla olevan paljon mahdollisuuksia lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisessa varhaiskasva-tusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 ammattikasvattajat, vanhemmat sek\u00e4 muut aiheesta kiinnostuneet saavat uutta tietoa siit\u00e4, miten koira-avusteisuus voi toteutua varhais-kasvatuksessa. Lis\u00e4ksi tutkimusp\u00e4iv\u00e4koti voi saadun tiedon avulla kehitt\u00e4\u00e4 omaa koira-avusteista pedagogiikkaansa edelleen. \r\n\r\nAsiasanat: el\u00e4inavusteinen ty\u00f6skentely, el\u00e4inavusteinen pedagogiikka, ihmisen ja el\u00e4i-men v\u00e4linen suhde, koira, varhaiskasvatus\r\n\r\nKeywords: animal-assisted interventions, animal-assisted pedagogy, human-animal bond, dog, early childhood education \u2003", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Vilja Alasorvari (viemalas) on 2014-06-18 15:40:13.451250. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-18T15:40:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406182091.pdf: 588490 bytes, checksum: fdc15424c67924b4e40101fe7e7a5411 (MD5)\r\nlicense.html: 5513 bytes, checksum: 9aace1f51a3718e6e23e2405cba00338 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-18T15:40:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406182091.pdf: 588490 bytes, checksum: fdc15424c67924b4e40101fe7e7a5411 (MD5)\r\nlicense.html: 5513 bytes, checksum: 9aace1f51a3718e6e23e2405cba00338 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (110 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4inavusteinen ty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4inavusteinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : \"pieni\u00e4 rapsutuksia ja h\u00e4nn\u00e4nheilautuksia\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406182091", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-18T15:40:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43793
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59d2cf89-46e5-4ade-b46f-9164746ef3df\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406182091.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alasorvari, Vilja Hopiavuori, Annika Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia" eläinavusteinen työskentely eläinavusteinen pedagogiikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 koira lapset varhaiskasvatus pedagogiikka päiväkodit
title Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia"
title_full Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia"
title_fullStr Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia" Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia"
title_full_unstemmed Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia" Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia"
title_short Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
title_sort koira avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia
title_sub "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia"
title_txtP Koira-avusteinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : "pieniä rapsutuksia ja hännänheilautuksia"
topic eläinavusteinen työskentely eläinavusteinen pedagogiikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 koira lapset varhaiskasvatus pedagogiikka päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus eläinavusteinen pedagogiikka eläinavusteinen työskentely koira lapset pedagogiikka päiväkodit varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43793 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406182091
work_keys_str_mv AT alasorvarivilja koiraavusteinenpedagogiikkavarhaiskasvatuksessapieniärapsutuksiajahännänheilautu