Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa

Tutkielman aiheena on sosiaalisten ohjelmistojen, kuten uuden tyyppisten intranettien, organisaatiossa tapahtuvaan käyttöönottoon liittyvät haasteet. Sosiaaliset ohjelmistot ovat osa laajempaa Enterprise 2.0 ilmiötä, jossa uudet, vuorovaikutteisemmat ohjelmistot pyrkivät aktivoimaan työyhteisöä osal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Palos, Aleksi
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43791
_version_ 1828193118311153664
author Palos, Aleksi
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Palos, Aleksi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Palos, Aleksi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Palos, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman aiheena on sosiaalisten ohjelmistojen, kuten uuden tyyppisten intranettien, organisaatiossa tapahtuvaan käyttöönottoon liittyvät haasteet. Sosiaaliset ohjelmistot ovat osa laajempaa Enterprise 2.0 ilmiötä, jossa uudet, vuorovaikutteisemmat ohjelmistot pyrkivät aktivoimaan työyhteisöä osallistumaan organisaation laajuiseen keskusteluun ja lisäämään avoimempaa tiedonkulkua sekä kollaboratiivista työskentelyä. Pelkkä ohjelmistojen käyttöönotto ei kuitenkaan usein muuta organisaation työskentely- tai viestintätapoja, jolloin ohjelmistojen luvatut hyödyt jäävät saavuttamatta. Tutkielmassa tutkitaan mitkä tekijät vaikuttavat juuri sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton onnistumiseen. Tutkielman kirjallisuuskatsauksen ensimmäisessä osassa tarkastellaan Enterprise 2.0 ilmiötä, sosiaalisia ohjelmistoja ja niiden käyttöönoton oletettuja hyötyjä. Kirjallisuuskatsauksen toinen osa käsittelee eri teknologioiden käyttöönottoon liittyviä tekijöitä, sekä teknologisesta, sosiaalisesta että organisaatiokulttuurillisesta näkökulmasta. The subject of the thesis is the challenges related to a succesful adoption of social software in organizations. Social software are a part of a larger phenomenon called Enterprise 2.0, where the use of new, more interactive software aims to activate a workplace into taking part in an organization-wide discussion and more transparent knowledge sharing as well as collaborative working. Just the introduction of these software to organizations is often not enough to change the prevailing working and communication methods, thus leaving the benefits of the software unreaped. The factors influencing a succesful adoption of social software are explored in the thesis. The Enterprise 2.0 phenomenon, social software and the assumed benefits of introducing this software to organizations is examined in the first part of the literature review. The second part of the literature review examines the factors that influence the adoption of different technologies, with a viewpoint on both the technological and social factors as well as the effect of organizational culture.
first_indexed 2023-03-22T09:59:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Palos, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-18T15:25:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-18T15:25:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437800", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43791", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman aiheena on sosiaalisten ohjelmistojen, kuten uuden tyyppisten intranettien, organisaatiossa tapahtuvaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon liittyv\u00e4t haasteet. Sosiaaliset ohjelmistot ovat osa laajempaa Enterprise 2.0 ilmi\u00f6t\u00e4, jossa uudet, vuorovaikutteisemmat ohjelmistot pyrkiv\u00e4t aktivoimaan ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4 osallistumaan organisaation laajuiseen keskusteluun ja lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n avoimempaa tiedonkulkua sek\u00e4 kollaboratiivista ty\u00f6skentely\u00e4. Pelkk\u00e4 ohjelmistojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto ei kuitenkaan usein muuta organisaation ty\u00f6skentely- tai viestint\u00e4tapoja, jolloin ohjelmistojen luvatut hy\u00f6dyt j\u00e4\u00e4v\u00e4t saavuttamatta. \n\nTutkielmassa tutkitaan mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat juuri sosiaalisten ohjelmistojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumiseen. Tutkielman kirjallisuuskatsauksen ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa tarkastellaan Enterprise 2.0 ilmi\u00f6t\u00e4, sosiaalisia ohjelmistoja ja niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton oletettuja hy\u00f6tyj\u00e4. Kirjallisuuskatsauksen toinen osa k\u00e4sittelee eri teknologioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, sek\u00e4 teknologisesta, sosiaalisesta ett\u00e4 organisaatiokulttuurillisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The subject of the thesis is the challenges related to a succesful adoption of social software in organizations. Social software are a part of a larger phenomenon called Enterprise 2.0, where the use of new, more interactive software aims to activate a workplace into taking part in an organization-wide discussion and more transparent knowledge sharing as well as collaborative working. Just the introduction of these software to organizations is often not enough to change the prevailing working and communication methods, thus leaving the benefits of the software unreaped. The factors influencing a succesful adoption of social software are explored in the thesis. \n\nThe Enterprise 2.0 phenomenon, social software and the assumed benefits of introducing this software to organizations is examined in the first part of the literature review. The second part of the literature review examines the factors that influence the adoption of different technologies, with a viewpoint on both the technological and social factors as well as the effect of organizational culture.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aleksi Palos (alkatapa) on 2014-06-18 15:25:46.978628. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-18T15:25:47Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406182089.pdf: 684405 bytes, checksum: 8317c45c36795fd6b9b945407b53e753 (MD5)\nlicense.html: 4902 bytes, checksum: 73d2172211c9f93f22fe7cfa9d80bb38 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-18T15:25:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406182089.pdf: 684405 bytes, checksum: 8317c45c36795fd6b9b945407b53e753 (MD5)\nlicense.html: 4902 bytes, checksum: 73d2172211c9f93f22fe7cfa9d80bb38 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (61 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset ohjelmistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisten ohjelmistojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton haasteet organisaatioissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406182089", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-18T15:25:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intranet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43791
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:59Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd56b1cb-df79-4f47-b7e6-16669c8d7803\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406182089.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palos, Aleksi Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa sosiaaliset ohjelmistot Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 intranet käyttöönotto hyväksyminen teknologia
title Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa
title_full Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa
title_fullStr Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa
title_full_unstemmed Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa
title_short Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa
title_sort sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa
title_txtP Sosiaalisten ohjelmistojen käyttöönoton haasteet organisaatioissa
topic sosiaaliset ohjelmistot Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 intranet käyttöönotto hyväksyminen teknologia
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede hyväksyminen intranet käyttöönotto sosiaaliset ohjelmistot teknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43791 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406182089
work_keys_str_mv AT palosaleksi sosiaalistenohjelmistojenkäyttöönotonhaasteetorganisaatioissa