Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista

Tämän pro gradun aiheena on arviointi ja mitä aikuislukion opiskelijat ajattelevat siitä. Arviointiin liittyy eettisiä ongelmia, koska se on julkisen vallan käyttöä. Arviointiin liittyyviä ongelmia ovat epäselvä kohde, epäselvät kriteerit ja epäselvä tarkoitus. Arvioinnin pitäisi olla läpinäkyvää, o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sundgren, Eva
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43785
_version_ 1828193118304862208
author Sundgren, Eva
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sundgren, Eva Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sundgren, Eva Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sundgren, Eva
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradun aiheena on arviointi ja mitä aikuislukion opiskelijat ajattelevat siitä. Arviointiin liittyy eettisiä ongelmia, koska se on julkisen vallan käyttöä. Arviointiin liittyyviä ongelmia ovat epäselvä kohde, epäselvät kriteerit ja epäselvä tarkoitus. Arvioinnin pitäisi olla läpinäkyvää, okeudenmukaista, kannustavaa sekä opiskelijan itsearviointitaitoja ja persoonallista kasvua tukevaa. Teoreettisena taustana tässä työssä on individualisaatio ja sen mukanaan tuomat muutokset jälkimodernissa yhteiskunnassa sekä kriittinen pedagogiikka. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia arviointimenetelmiä tutkimuksen kohteena olevassa koulussa on käytetty? Saavatko opiskelijat mielestään riittävästi palautetta opintosuorituksistaan? Millaisia parannusehdotuksia heillä on arvioinnista? Kokevatko he arvioinnin oikeudenmukaiseksi? Mieltävätkö he arvioinnin vallankäytöksi? Tutkimuksen aineistonhankintamenetelmät olivat puolistrukturoitu kysely opiskelijoille ja opettajille ja yhdeksän opiskelijan teemahaastattelu. Kyselyjen antama informaatio analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin. Haastattelut purettiin kirjalliseen muotoon ja analysoitiin teema-analyysin avulla. Opiskelijakyselyyn vastasi 11 aikuislinjan 43 opiskelijaksi, jolloin vastausprosentti oli 25. Opettajakyselyyn vastasi 6 aikuislinjan 13 opettajasta, jolloin vastausprosentti oli 46. Haastatellut opiskelijat olivat saaneet mielestään relevanttia palautetta, mutta sitä olisi voinut olla enemmän. Kaikki palaute oli ollut suullista. Haastateltujen mielestä arviointi perustui enimmäkseen kokeisiin, ja muiden suoritusten osuus kurssiarvosanoista oli heille osittain epäselvä. Joidenkin haastateltujen mielestä suullista palautetta voisi olla enemmän. Arviointi oli haastateltujen mielestä enimmäkseen oikeudenmukaista. Yksi haastateltava mainitsi ongelmana epäoikeudenmukaisesti laaditut kokeet ja eri opettajien toisistaan poikkeavat arviointikäytännöt samassa aineessa. Kukaan haastatelluista ei mieltänyt arviointia vallankäytöksi. Kahdelle haastatelluista vallankäyttö toi mieleen lähinnä vallan väärinkäytön. Kyselyyn vastanneiden opettajien mielestä arviointi ei ole koulujen välillä vertailukelpoista. Suurimman osan mielestä omassa oppiaineessa ei ole selkeitä arviointikriteereitä. Tämänkin tutkimuksen tulosten perusteella voisi esittää, että arviointikäytännöissä olisi parantamisen varaa. Opettajien työn yhteiskunnalliset reunaehdot eivät edistä eettistä, oppijoiden autonomiaa edistävää työskentelyä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sundgren, Eva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-18T13:40:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-18T13:40:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437767", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43785", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradun aiheena on arviointi ja mit\u00e4 aikuislukion opiskelijat ajattelevat siit\u00e4. Arviointiin liittyy eettisi\u00e4 ongelmia, koska se on julkisen vallan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Arviointiin liittyyvi\u00e4 ongelmia ovat ep\u00e4selv\u00e4 kohde, ep\u00e4selv\u00e4t kriteerit ja ep\u00e4selv\u00e4 tarkoitus. Arvioinnin pit\u00e4isi olla l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4\u00e4, okeudenmukaista, kannustavaa sek\u00e4 opiskelijan itsearviointitaitoja ja persoonallista kasvua tukevaa. Teoreettisena taustana t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 on individualisaatio ja sen mukanaan tuomat muutokset j\u00e4lkimodernissa yhteiskunnassa sek\u00e4 kriittinen pedagogiikka.\nTutkimuskysymykset olivat: Millaisia arviointimenetelmi\u00e4 tutkimuksen kohteena olevassa koulussa on k\u00e4ytetty? Saavatko opiskelijat mielest\u00e4\u00e4n riitt\u00e4v\u00e4sti palautetta opintosuorituksistaan? Millaisia parannusehdotuksia heill\u00e4 on arvioinnista? Kokevatko he arvioinnin oikeudenmukaiseksi? Mielt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 he arvioinnin vallank\u00e4yt\u00f6ksi?\nTutkimuksen aineistonhankintamenetelm\u00e4t olivat puolistrukturoitu kysely opiskelijoille ja opettajille ja yhdeks\u00e4n opiskelijan teemahaastattelu. Kyselyjen antama informaatio analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin. Haastattelut purettiin kirjalliseen muotoon ja analysoitiin teema-analyysin avulla. Opiskelijakyselyyn vastasi 11 aikuislinjan 43 opiskelijaksi, jolloin vastausprosentti oli 25. Opettajakyselyyn vastasi 6 aikuislinjan 13 opettajasta, jolloin vastausprosentti oli 46.\nHaastatellut opiskelijat olivat saaneet mielest\u00e4\u00e4n relevanttia palautetta, mutta sit\u00e4 olisi voinut olla enemm\u00e4n. Kaikki palaute oli ollut suullista. Haastateltujen mielest\u00e4 arviointi perustui enimm\u00e4kseen kokeisiin, ja muiden suoritusten osuus kurssiarvosanoista oli heille osittain ep\u00e4selv\u00e4. Joidenkin haastateltujen mielest\u00e4 suullista palautetta voisi olla enemm\u00e4n. Arviointi oli haastateltujen mielest\u00e4 enimm\u00e4kseen oikeudenmukaista. Yksi haastateltava mainitsi ongelmana ep\u00e4oikeudenmukaisesti laaditut kokeet ja eri opettajien toisistaan poikkeavat arviointik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t samassa aineessa. Kukaan haastatelluista ei mielt\u00e4nyt arviointia vallank\u00e4yt\u00f6ksi. Kahdelle haastatelluista vallank\u00e4ytt\u00f6 toi mieleen l\u00e4hinn\u00e4 vallan v\u00e4\u00e4rink\u00e4yt\u00f6n. Kyselyyn vastanneiden opettajien mielest\u00e4 arviointi ei ole koulujen v\u00e4lill\u00e4 vertailukelpoista. Suurimman osan mielest\u00e4 omassa oppiaineessa ei ole selkeit\u00e4 arviointikriteereit\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4nkin tutkimuksen tulosten perusteella voisi esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 arviointik\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4 olisi parantamisen varaa. Opettajien ty\u00f6n yhteiskunnalliset reunaehdot eiv\u00e4t edist\u00e4 eettist\u00e4, oppijoiden autonomiaa edist\u00e4v\u00e4\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eva Sundgren (inevmasu) on 2014-06-18 13:40:41.394200. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-18T13:40:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406182085.pdf: 961823 bytes, checksum: 3b3ba5abc6aca8bde88e04508673f302 (MD5)\nlicense.html: 4884 bytes, checksum: 3af4c52ee37c2fa2dcb0d59602c435e1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-18T13:40:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406182085.pdf: 961823 bytes, checksum: 3b3ba5abc6aca8bde88e04508673f302 (MD5)\nlicense.html: 4884 bytes, checksum: 3af4c52ee37c2fa2dcb0d59602c435e1 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Aikuislukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palaute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vallank\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "individualisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406182085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-18T13:40:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuislukiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vallank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43785
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:39Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5132eccf-0234-437d-a5c7-f677f501cbd8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406182085.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sundgren, Eva Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista Aikuislukio arviointi palaute vallankäyttö individualisaatio kriittinen pedagogiikka Adult Education Aikuiskasvatus 102 lukio aikuislukiot
title Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista
title_full Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista
title_fullStr Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista
title_full_unstemmed Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista
title_short Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista
title_sort aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista
title_txtP Aikuislukion opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista
topic Aikuislukio arviointi palaute vallankäyttö individualisaatio kriittinen pedagogiikka Adult Education Aikuiskasvatus 102 lukio aikuislukiot
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus Aikuislukio aikuislukiot arviointi individualisaatio kriittinen pedagogiikka lukio palaute vallankäyttö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43785 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406182085
work_keys_str_mv AT sundgreneva aikuislukionopiskelijoidenajatuksiaarvioinnista