Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana

Häkkinen, Marianne. FYSIIKKA PERUSOPETUKSEN KUUDESLUOKKALAISTEN KOKEMANA. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2014. 86 sivua. Tutkimusaiheena oli perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokema fysiikan opetussuun-nitelma. Oppilaiden kokema opetussuunnitelma er...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häkkinen, Marianne
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43768
_version_ 1826225714958958592
author Häkkinen, Marianne
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Häkkinen, Marianne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Häkkinen, Marianne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Häkkinen, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Häkkinen, Marianne. FYSIIKKA PERUSOPETUKSEN KUUDESLUOKKALAISTEN KOKEMANA. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2014. 86 sivua. Tutkimusaiheena oli perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokema fysiikan opetussuun-nitelma. Oppilaiden kokema opetussuunnitelma eroaa virallisesta ja opettajan toteutta-masta opetussuunnitelmasta. Siihen perehtyminen avaa oppilaan kokemusta. Koetun opetussuunnitelman nähdään suodattuvan ja muotoutuvan monitasoisen opetussuunni-telmamallin kautta ja sitä tavoiteltiin sen yksilölähtöisten säätelytekijöiden kautta: muun muassa tunteet, asenteet, uskomukset sekä minäkäsitys säätelevät oppilaan kokemusta opetussuunnitelmasta. Tutkimukseen osallistui 24 keskisuomalaista kuudesluokkalaista oppilasta. Laadullisen tutkimuksen aineistona käytettiin oppilaiden kirjoitelmia ja piir-roksia. Aineiston analyysi oli kategorisoivaa ja kvantifioivaa sisällönanalyysia narratii-visessa kehyksessä. Tutkimus on kokemusten tutkimista ja osa opetussuunnitelmatut-kimusta. Se nojaa fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen. Tutkimuksessa kuvataan, miten oppilaat asennoituivat fysiikkaan, minkälaisia uskomuksia heillä oli fysiikasta, sen opetuksesta ja oppimisesta sekä minkälaisia käsi-tyksiä oppilailla oli itsestään fysiikan oppijoina. Asenteiden osalta tutkimus avaa tuntei-den suuntaa asenteiden taustalla sekä oppilaiden kokemaa fysiikan merkityksellisyyttä ja vaikeutta tai helppoutta. Pojat suhtautuivat tyttöjä positiivisemmin fysiikkaan ja kokivat sen tarpeellisena, kun taas tytöt eivät kokeneet fysiikkaa tärkeäksi tai tarpeelliseksi elämässään. Sekä tytöillä että pojilla oli positiivinen minäkäsitys fysiikan oppijoina. Koettu opetussuunnitelma avaa reittejä kehittää fysiikan opetusta ja opetussuunnitelmaa. Tämän tutkimuksen perusteella luonnontieteille ominaiset kokeelliset työtavat ovat mieluisia. Niiden kehittäminen autenttista oppimista tukevaksi erityisesti tyttöjen osalta saattaisi lisätä fysiikan merkityksellisyyden kokemusta ja halua elinikäiseen oppimiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4kkinen, Marianne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-18T04:15:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-18T04:15:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437695", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "H\u00e4kkinen, Marianne. FYSIIKKA PERUSOPETUKSEN KUUDESLUOKKALAISTEN KOKEMANA. Kasvatustieteen pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2014. 86 sivua. \n\nTutkimusaiheena oli perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokema fysiikan opetussuun-nitelma. Oppilaiden kokema opetussuunnitelma eroaa virallisesta ja opettajan toteutta-masta opetussuunnitelmasta. Siihen perehtyminen avaa oppilaan kokemusta. Koetun opetussuunnitelman n\u00e4hd\u00e4\u00e4n suodattuvan ja muotoutuvan monitasoisen opetussuunni-telmamallin kautta ja sit\u00e4 tavoiteltiin sen yksil\u00f6l\u00e4ht\u00f6isten s\u00e4\u00e4telytekij\u00f6iden kautta: muun muassa tunteet, asenteet, uskomukset sek\u00e4 min\u00e4k\u00e4sitys s\u00e4\u00e4telev\u00e4t oppilaan kokemusta opetussuunnitelmasta. Tutkimukseen osallistui 24 keskisuomalaista kuudesluokkalaista oppilasta. Laadullisen tutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin oppilaiden kirjoitelmia ja piir-roksia. Aineiston analyysi oli kategorisoivaa ja kvantifioivaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia narratii-visessa kehyksess\u00e4. Tutkimus on kokemusten tutkimista ja osa opetussuunnitelmatut-kimusta. Se nojaa fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen. \nTutkimuksessa kuvataan, miten oppilaat asennoituivat fysiikkaan, mink\u00e4laisia uskomuksia heill\u00e4 oli fysiikasta, sen opetuksesta ja oppimisesta sek\u00e4 mink\u00e4laisia k\u00e4si-tyksi\u00e4 oppilailla oli itsest\u00e4\u00e4n fysiikan oppijoina. Asenteiden osalta tutkimus avaa tuntei-den suuntaa asenteiden taustalla sek\u00e4 oppilaiden kokemaa fysiikan merkityksellisyytt\u00e4 ja vaikeutta tai helppoutta. Pojat suhtautuivat tytt\u00f6j\u00e4 positiivisemmin fysiikkaan ja kokivat sen tarpeellisena, kun taas tyt\u00f6t eiv\u00e4t kokeneet fysiikkaa t\u00e4rke\u00e4ksi tai tarpeelliseksi el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Sek\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 ett\u00e4 pojilla oli positiivinen min\u00e4k\u00e4sitys fysiikan oppijoina. Koettu opetussuunnitelma avaa reittej\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 fysiikan opetusta ja opetussuunnitelmaa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella luonnontieteille ominaiset kokeelliset ty\u00f6tavat ovat mieluisia. Niiden kehitt\u00e4minen autenttista oppimista tukevaksi erityisesti tytt\u00f6jen osalta saattaisi lis\u00e4t\u00e4 fysiikan merkityksellisyyden kokemusta ja halua elinik\u00e4iseen oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marianne H\u00e4kkinen (masihakk) on 2014-06-18 04:15:31.195107. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-18T04:15:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406182070.pdf: 1481049 bytes, checksum: 56defd36537483656eee01b13289ad1b (MD5)\nlicense.html: 4898 bytes, checksum: bf7d680945bde4062933b9cf38a6fac5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-18T04:15:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406182070.pdf: 1481049 bytes, checksum: 56defd36537483656eee01b13289ad1b (MD5)\nlicense.html: 4898 bytes, checksum: bf7d680945bde4062933b9cf38a6fac5 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uskomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406182070", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-18T04:15:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43768
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8f9f801c-ee19-4fd5-8e4f-099478124655\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406182070.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häkkinen, Marianne Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana koettu opetussuunnitelma tunteet asenteet uskomukset minäkäsitys perusopetus fysiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat minäkuva koululaiset
title Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana
title_full Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana
title_fullStr Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana
title_full_unstemmed Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana
title_short Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana
title_sort fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana
title_txtP Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana
topic koettu opetussuunnitelma tunteet asenteet uskomukset minäkäsitys perusopetus fysiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat minäkuva koululaiset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asenteet fysiikka koettu opetussuunnitelma koululaiset minäkuva minäkäsitys opetussuunnitelmat perusopetus tunteet uskomukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43768 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406182070
work_keys_str_mv AT häkkinenmarianne fysiikkaperusopetuksenkuudesluokkalaistenkokemana