Kirjoittaminen ja minäpystyvyys lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan

Tutkijat ovat todenneet, että opiskelijan käsitykset siitä, miten hän tulee mielestään suoriutumaan kirjoittamistehtävästä, vaikuttavat merkittävästi hänen todelliseen suoriutumiseensa. Taidot eivät siis yksin selitä opiskelijan suoriutumista, vaan taustalla vaikuttaa jopa taitoja vahvemmin opiskeli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Osanen, Sara
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43764
_version_ 1826225760188235776
author Osanen, Sara
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Osanen, Sara Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Osanen, Sara Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Osanen, Sara
datasource_str_mv jyx
description Tutkijat ovat todenneet, että opiskelijan käsitykset siitä, miten hän tulee mielestään suoriutumaan kirjoittamistehtävästä, vaikuttavat merkittävästi hänen todelliseen suoriutumiseensa. Taidot eivät siis yksin selitä opiskelijan suoriutumista, vaan taustalla vaikuttaa jopa taitoja vahvemmin opiskelijan minäpystyvyys eli hänen omat käsityksensä ja uskomuksensa itsestään tehtävän suorittajana. (Bandura 1997. ) Huolestuttavaa tämä on silloin, kun käsitykset eivät ole realistisia vaan omia taitoja ja kykyjä aliarvioivia. Päästäänkö lukiossa äidinkielessä ja kirjallisuudessa opetussuunnitelman (LOPS 2013) mukaiseen tavoitteeseen, joka on saada opiskelija arvioimaan myönteisesti mutta realistisesti taitojaan muun muassa kirjoittamisessa? Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää lukio-opiskelijoiden kirjoittajaminäpystyvyyttä eli heidän luottamustaan omaan selviytymiseensä kirjoittamistehtävissä. Tutkimuksessa kysyttiin, millaisena nuoret kokevat kirjoittamisen ja itsensä kirjoittajana, mikä heidän minäpystyvyytensä taso on ja ovatko heidän arvionsa itsestä kirjoittajina realistisia. Tutkimusaineisto koostui kahdesta kyselystä sekä opiskelijoiden kirjoittamista ja opettajan arvioimista esseistä. 61 opiskelijan omia arvioita ja näkemyksiä verrattiin opettajan tekemiin arvioihin. Tutkimuksessa pohdittiin myös sitä, miten suuri vaikutus opiskelijan käsityksillä on varsinaiseen suoriutumiseen. Aineiston laadullisessa analyysissa selvisi, että opiskelijat kokevat kirjoittamisen työläänä ja aikaa vievänä. Se, miten innokkaasti kirjoittamistehtävään tartutaan, riippuu valtaosalla tutkimushenkilöistä tehtävänannosta ja aiheesta. Prosessin aloittaminen ja tekstin jäsentely koettiin erityisen hankalana. Näyttäisi myös siltä, ettei moni lukiolainen ole valmis tekemään töitä menestyäkseen ja saadakseen parempia arvosanoja, vaikka taitoja olisikin. Määrällisen faktorianalyysin perusteella vaikeinta on omien kielellisten kömmähdysten löytäminen tekstistä, mutta opiskelijat luottavat kuitenkin keskimäärin hyvin siihen, että he osaavat kirjoittaa ymmärrettävästi saaden viestinsä perille. Monissa opiskelijoissa kirjoittamistehtävä herättää jopa pelkoa epäonnistumisesta. Minäpystyvyys oli keskimäärin kohtalaista. Monet tytöt arvioivat omat taitonsa ja pystyvyytensä epärealistisen alhaisiksi todelliseen suoriutumiseen verrattuna. Tutkimukseen osallistuneilla tytöillä minäpystyvyys on taitoihin suhteutettuna heikompi kuin pojilla. Kun verrattiin opiskelijoiden ja opettajan arvioita, oli omaa suoriutumista usein vähätelty ja arvioitu heikommaksi kuin todellinen osaamisentaso kirjoitetun esseen perusteella oli. Tämä oli yleistä erityisesti tyttöjen kohdalla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että omien taitojen realistinen arvioiminen on monille opiskelijoille haastavaa. Erityisesti tytöt arvioivat tasonsa epärealistisen heikoksi. Realistisen ja ennen kaikkea myönteisen käsityksen kehittämiseen tulisi siis panostaa. Tietoisuutta minäpystyvyyden voimakkaasta vaikutuksesta suoriutumiseen tulisi lisätä opettajien keskuudessa, jotta sen vahvistumista haluttaisiin tukea.
first_indexed 2023-03-22T09:57:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Osanen, Sara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-17T17:46:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-17T17:46:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437646", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43764", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkijat ovat todenneet, ett\u00e4 opiskelijan k\u00e4sitykset siit\u00e4, miten h\u00e4n tulee mielest\u00e4\u00e4n suoriutumaan kirjoittamisteht\u00e4v\u00e4st\u00e4, vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti h\u00e4nen todelliseen suoriutumiseensa. Taidot eiv\u00e4t siis yksin selit\u00e4 opiskelijan suoriutumista, vaan taustalla vaikuttaa jopa taitoja vahvemmin opiskelijan min\u00e4pystyvyys eli h\u00e4nen omat k\u00e4sityksens\u00e4 ja uskomuksensa itsest\u00e4\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n suorittajana. (Bandura 1997. ) Huolestuttavaa t\u00e4m\u00e4 on \r\nsilloin, kun k\u00e4sitykset eiv\u00e4t ole realistisia vaan omia taitoja ja kykyj\u00e4 aliarvioivia. P\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4nk\u00f6 lukiossa \u00e4idinkieless\u00e4 ja kirjallisuudessa opetussuunnitelman (LOPS 2013) mukaiseen tavoitteeseen, joka on saada opiskelija arvioimaan my\u00f6nteisesti mutta realistisesti taitojaan muun muassa kirjoittamisessa?\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 lukio-opiskelijoiden kirjoittajamin\u00e4pystyvyytt\u00e4 eli heid\u00e4n luottamustaan omaan selviytymiseens\u00e4 kirjoittamisteht\u00e4viss\u00e4. Tutkimuksessa kysyttiin, millaisena nuoret kokevat kirjoittamisen ja itsens\u00e4 kirjoittajana, mik\u00e4 heid\u00e4n min\u00e4pystyvyytens\u00e4 taso on ja ovatko heid\u00e4n arvionsa itsest\u00e4 kirjoittajina realistisia. Tutkimusaineisto koostui kahdesta kyselyst\u00e4 sek\u00e4 opiskelijoiden kirjoittamista ja opettajan \r\narvioimista esseist\u00e4. 61 opiskelijan omia arvioita ja n\u00e4kemyksi\u00e4 verrattiin opettajan tekemiin arvioihin. Tutkimuksessa pohdittiin my\u00f6s sit\u00e4, miten suuri vaikutus opiskelijan k\u00e4sityksill\u00e4 on varsinaiseen suoriutumiseen. \r\n\r\nAineiston laadullisessa analyysissa selvisi, ett\u00e4 opiskelijat kokevat kirjoittamisen ty\u00f6l\u00e4\u00e4n\u00e4 ja aikaa viev\u00e4n\u00e4. Se, miten innokkaasti kirjoittamisteht\u00e4v\u00e4\u00e4n tartutaan, riippuu valtaosalla tutkimushenkil\u00f6ist\u00e4 teht\u00e4v\u00e4nannosta ja aiheesta. Prosessin aloittaminen ja tekstin j\u00e4sentely koettiin erityisen hankalana. N\u00e4ytt\u00e4isi my\u00f6s silt\u00e4, ettei moni \r\nlukiolainen ole valmis tekem\u00e4\u00e4n t\u00f6it\u00e4 menesty\u00e4kseen ja saadakseen parempia arvosanoja, vaikka taitoja olisikin. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen faktorianalyysin perusteella vaikeinta on omien kielellisten k\u00f6mm\u00e4hdysten l\u00f6yt\u00e4minen tekstist\u00e4, mutta opiskelijat luottavat kuitenkin keskim\u00e4\u00e4rin hyvin siihen, ett\u00e4 he osaavat kirjoittaa ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4sti saaden viestins\u00e4 \r\nperille. Monissa opiskelijoissa kirjoittamisteht\u00e4v\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 jopa pelkoa ep\u00e4onnistumisesta. \r\n\r\nMin\u00e4pystyvyys oli keskim\u00e4\u00e4rin kohtalaista. Monet tyt\u00f6t arvioivat omat taitonsa ja pystyvyytens\u00e4 ep\u00e4realistisen alhaisiksi todelliseen suoriutumiseen verrattuna. Tutkimukseen osallistuneilla tyt\u00f6ill\u00e4 min\u00e4pystyvyys on taitoihin suhteutettuna heikompi kuin pojilla. Kun verrattiin opiskelijoiden ja opettajan arvioita, oli omaa suoriutumista usein v\u00e4h\u00e4telty ja arvioitu heikommaksi kuin todellinen osaamisentaso kirjoitetun esseen perusteella \r\noli. T\u00e4m\u00e4 oli yleist\u00e4 erityisesti tytt\u00f6jen kohdalla. \r\n\r\nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 omien taitojen realistinen arvioiminen on monille opiskelijoille haastavaa. Erityisesti tyt\u00f6t arvioivat tasonsa ep\u00e4realistisen heikoksi. Realistisen ja ennen kaikkea my\u00f6nteisen k\u00e4sityksen kehitt\u00e4miseen tulisi siis panostaa. Tietoisuutta min\u00e4pystyvyyden voimakkaasta vaikutuksesta suoriutumiseen tulisi lis\u00e4t\u00e4 opettajien keskuudessa, jotta sen vahvistumista haluttaisiin tukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sara Osanen (saanosan) on 2014-06-17 17:46:22.498996. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-17T17:46:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172066.pdf: 1535076 bytes, checksum: 1222d8e33e3b01279772151d795fcaff (MD5)\r\nlicense.html: 4925 bytes, checksum: 47038fb814a111fd069170f5640c1684 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-17T17:46:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172066.pdf: 1535076 bytes, checksum: 1222d8e33e3b01279772151d795fcaff (MD5)\r\nlicense.html: 4925 bytes, checksum: 47038fb814a111fd069170f5640c1684 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kirjoittaminen ja min\u00e4pystyvyys : lukiolaisten k\u00e4sityksi\u00e4 omista kirjoittamistaidoistaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lukiolaisten k\u00e4sityksi\u00e4 omista kirjoittamistaidoistaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406172066", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-17T17:46:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43764
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a47464bd-e40d-4fec-880d-abe30aedbe0c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406172066.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Osanen, Sara Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan minäpystyvyys Suomen kieli Finnish 309 lukiolaiset kirjoittaminen motivaatio
title Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan
title_alt Lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan
title_full Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan
title_fullStr Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan
title_full_unstemmed Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan
title_short Kirjoittaminen ja minäpystyvyys
title_sort kirjoittaminen ja minäpystyvyys lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan
title_sub lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan
title_txtP Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan
topic minäpystyvyys Suomen kieli Finnish 309 lukiolaiset kirjoittaminen motivaatio
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kirjoittaminen lukiolaiset minäpystyvyys motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43764 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406172066
work_keys_str_mv AT osanensara kirjoittaminenjaminäpystyvyyslukiolaistenkäsityksiäomistakirjoittamistaidoistaan