Musiikkilukion anti Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä

Tutkimuksessani otan selvää siitä, millaisia taitoja Kaustisen musiikkilukion käyneet kokevat oppineensa lukiosta, ja millä tavoin ne näkyvät heidän elämissään tänä päivänä. Tarkastelen tutkimuksessani Kaustisen musiikkilukiota, sillä Kaustinen tunnetaan erityislaatuisena kansanmusiikkiin painottune...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hautaniemi, Anna
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43754
_version_ 1828193118283890689
author Hautaniemi, Anna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautaniemi, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautaniemi, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautaniemi, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani otan selvää siitä, millaisia taitoja Kaustisen musiikkilukion käyneet kokevat oppineensa lukiosta, ja millä tavoin ne näkyvät heidän elämissään tänä päivänä. Tarkastelen tutkimuksessani Kaustisen musiikkilukiota, sillä Kaustinen tunnetaan erityislaatuisena kansanmusiikkiin painottuneena musiikkipaikkakuntana. Aikaisemmissa tutkimuksissa on selvitetty musiikkilukion merkitystä musiikin ammattiin suuntautuneiden henkilöiden kohdalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuitenkin etsiä vastauksia siihen, millaisia valmiuksia ja työvälineitä Kaustisen musiikkilukio on tarjonnut heille, jotka eivät suuntautuneet lukion jälkeen musiikin alalle, sillä noin 70 % Kaustisen musiikkilukiosta ylioppilaaksi kirjoittaneista työskentelee muulla kuin musiikin alalla. Omat kokemukseni Kaustisen musiikkilukiosta innoittivat tämän aiheen ääreen. Musiikkilukiotoimintaa ei ole tutkittu kovinkaan runsaasti, joten mielestäni tämä tutkimus on paikallaan raottamaan tapauskohtaisesti yhden musiikkilukion toimintaa ja vaikutuksia. Musiikkilukiot ovat erityislukioita, joille opetusministeriö on myöntänyt erityisen koulutustehtävän. Tällaisessa erityislukiossa musiikkipainotus näkyy tuntijaossa ja kurssitarjottimessa. Tutkielman teoriaosuudessa luon katsauksen suomalaiseen lukiokoulutukseen ja musiikkilukioihin. Lisäksi esittelen sekä valtakunnallisia lukion opetussuunnitelman perusteita että Kaustisen musiikkilukion koulukohtaista opetussuunnitelmaa. Taustaosuudessa avaan lukijalle myös tarkemmin Kaustisen musiikkilukiota kouluna, sekä kuvaan Kaustisen kuntaa ympäristönä. Lisäksi määrittelen ja esittelen lukio- ja nuoruusikään liittyviä peruskäsitteitä. Tässä tapaustutkimuksessa olen selvittänyt musiikkilukiokokemuksia teemahaastatteluiden kautta. Haastattelin neljää (4) henkilöä, jotka ovat suorittaneet ylioppilastutkinnon Kaustisen musiikkilukiossa vuosina 1999 ja 2000. Heistä yksi on mies ja kolme naisia. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä on ollut laadullinen sisällönanalyysi, ja tulokset on muodostettu abduktiivisen päättelyn kautta. Keskeisimpinä tuloksina selvisi, että Kaustisen musiikkilukio on antanut haastateltaville rohkeutta ja itsevarmuutta elämässä. Lisäksi musiikkilukion yhteisöllinen ja kannustava ilmapiiri auttoi vuorovaikutustaitojen kehittymisessä ja erilaisuuden hyväksymisessä, mikä on näkynyt työelämässä avoimuutena ja rohkeutena. Musiikkilukio opetti myös esimerkiksi vastuullisuutta, luovuutta, itseilmaisua ja monipuolisia työtapoja, jotka näkyvät haastateltavien elämissä tänäkin päivänä: lukiossa opittiin elämässä selviytymisen taitoja. Tutkimukseni perusteella Kaustisen musiikkilukion antamat taidot ja kokemukset vastaavat hyvin sekä valtakunnallisessa että Kaustisen musiikkilukion koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa mainittuja sisältöjä ja tavoitteita.
first_indexed 2023-03-22T10:00:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautaniemi, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-17T12:15:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-17T12:15:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437620", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43754", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani otan selv\u00e4\u00e4 siit\u00e4, millaisia taitoja Kaustisen musiikkilukion k\u00e4yneet kokevat oppineensa lukiosta, ja mill\u00e4 tavoin ne n\u00e4kyv\u00e4t heid\u00e4n el\u00e4miss\u00e4\u00e4n t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4. Tarkastelen tutkimuksessani Kaustisen musiikkilukiota, sill\u00e4 Kaustinen tunnetaan erityislaatuisena kansanmusiikkiin painottuneena musiikkipaikkakuntana. Aikaisemmissa tutkimuksissa on selvitetty musiikkilukion merkityst\u00e4 musiikin ammattiin suuntautuneiden henkil\u00f6iden kohdalla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kuitenkin etsi\u00e4 vastauksia siihen, millaisia valmiuksia ja ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4 Kaustisen musiikkilukio on tarjonnut heille, jotka eiv\u00e4t suuntautuneet lukion j\u00e4lkeen musiikin alalle, sill\u00e4 noin 70 % Kaustisen musiikkilukiosta ylioppilaaksi kirjoittaneista ty\u00f6skentelee muulla kuin musiikin alalla.\r\nOmat kokemukseni Kaustisen musiikkilukiosta innoittivat t\u00e4m\u00e4n aiheen \u00e4\u00e4reen. Musiikkilukiotoimintaa ei ole tutkittu kovinkaan runsaasti, joten mielest\u00e4ni t\u00e4m\u00e4 tutkimus on paikallaan raottamaan tapauskohtaisesti yhden musiikkilukion toimintaa ja vaikutuksia. Musiikkilukiot ovat erityislukioita, joille opetusministeri\u00f6 on my\u00f6nt\u00e4nyt erityisen koulutusteht\u00e4v\u00e4n. T\u00e4llaisessa erityislukiossa musiikkipainotus n\u00e4kyy tuntijaossa ja kurssitarjottimessa.\r\nTutkielman teoriaosuudessa luon katsauksen suomalaiseen lukiokoulutukseen ja musiikkilukioihin. Lis\u00e4ksi esittelen sek\u00e4 valtakunnallisia lukion opetussuunnitelman perusteita ett\u00e4 Kaustisen musiikkilukion koulukohtaista opetussuunnitelmaa. Taustaosuudessa avaan lukijalle my\u00f6s tarkemmin Kaustisen musiikkilukiota kouluna, sek\u00e4 kuvaan Kaustisen kuntaa ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. Lis\u00e4ksi m\u00e4\u00e4rittelen ja esittelen lukio- ja nuoruusik\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 perusk\u00e4sitteit\u00e4.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tapaustutkimuksessa olen selvitt\u00e4nyt musiikkilukiokokemuksia teemahaastatteluiden kautta. Haastattelin nelj\u00e4\u00e4 (4) henkil\u00f6\u00e4, jotka ovat suorittaneet ylioppilastutkinnon Kaustisen musiikkilukiossa vuosina 1999 ja 2000. Heist\u00e4 yksi on mies ja kolme naisia. Haastatteluaineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on ollut laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, ja tulokset on muodostettu abduktiivisen p\u00e4\u00e4ttelyn kautta.\r\nKeskeisimpin\u00e4 tuloksina selvisi, ett\u00e4 Kaustisen musiikkilukio on antanut haastateltaville rohkeutta ja itsevarmuutta el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Lis\u00e4ksi musiikkilukion yhteis\u00f6llinen ja kannustava ilmapiiri auttoi vuorovaikutustaitojen kehittymisess\u00e4 ja erilaisuuden hyv\u00e4ksymisess\u00e4, mik\u00e4 on n\u00e4kynyt ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 avoimuutena ja rohkeutena. Musiikkilukio opetti my\u00f6s esimerkiksi vastuullisuutta, luovuutta, itseilmaisua ja monipuolisia ty\u00f6tapoja, jotka n\u00e4kyv\u00e4t haastateltavien el\u00e4miss\u00e4 t\u00e4n\u00e4kin p\u00e4iv\u00e4n\u00e4: lukiossa opittiin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 selviytymisen taitoja. Tutkimukseni perusteella Kaustisen musiikkilukion antamat taidot ja kokemukset vastaavat hyvin sek\u00e4 valtakunnallisessa ett\u00e4 Kaustisen musiikkilukion koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa mainittuja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja tavoitteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Hautaniemi (ankrhaut) on 2014-06-17 12:15:47.397639. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-17T12:15:48Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172061.pdf: 4544067 bytes, checksum: 3bd117f89cbd8de04e65f990934c71d4 (MD5)\r\nlicense.html: 4954 bytes, checksum: faff88a7049775144285c7db44d11d47 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-17T12:15:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172061.pdf: 4544067 bytes, checksum: 3bd117f89cbd8de04e65f990934c71d4 (MD5)\r\nlicense.html: 4954 bytes, checksum: faff88a7049775144285c7db44d11d47 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Musiikkilukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukiokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kaustinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion j\u00e4lkeisess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion j\u00e4lkeisess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406172061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-17T12:15:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkilukiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Kaustinen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43754
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c03755e9-88e8-4668-a386-d967831dc15a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406172061.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautaniemi, Anna Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä Musiikkilukio lukiokoulutus Kaustinen Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkilukiot lukio opetussuunnitelmat
title Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä
title_alt Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä
title_full Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä
title_fullStr Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä
title_full_unstemmed Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä
title_short Musiikkilukion anti
title_sort musiikkilukion anti kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä
title_sub Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä
title_txtP Musiikkilukion anti : Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä
topic Musiikkilukio lukiokoulutus Kaustinen Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkilukiot lukio opetussuunnitelmat
topic_facet 3052 Kaustinen Music Education Musiikkikasvatus Musiikkilukio lukio lukiokoulutus musiikkilukiot opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43754 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406172061
work_keys_str_mv AT hautaniemianna musiikkilukionantikaustisenmusiikkilukiossaopituttaidotjaniidenmerkityslukionjälk