Musiikkilukion anti Kaustisen musiikkilukiossa opitut taidot ja niiden merkitys lukion jälkeisessä elämässä

Tutkimuksessani otan selvää siitä, millaisia taitoja Kaustisen musiikkilukion käyneet kokevat oppineensa lukiosta, ja millä tavoin ne näkyvät heidän elämissään tänä päivänä. Tarkastelen tutkimuksessani Kaustisen musiikkilukiota, sillä Kaustinen tunnetaan erityislaatuisena kansanmusiikkiin painottune...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautaniemi, Anna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43754
Description
Summary:Tutkimuksessani otan selvää siitä, millaisia taitoja Kaustisen musiikkilukion käyneet kokevat oppineensa lukiosta, ja millä tavoin ne näkyvät heidän elämissään tänä päivänä. Tarkastelen tutkimuksessani Kaustisen musiikkilukiota, sillä Kaustinen tunnetaan erityislaatuisena kansanmusiikkiin painottuneena musiikkipaikkakuntana. Aikaisemmissa tutkimuksissa on selvitetty musiikkilukion merkitystä musiikin ammattiin suuntautuneiden henkilöiden kohdalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuitenkin etsiä vastauksia siihen, millaisia valmiuksia ja työvälineitä Kaustisen musiikkilukio on tarjonnut heille, jotka eivät suuntautuneet lukion jälkeen musiikin alalle, sillä noin 70 % Kaustisen musiikkilukiosta ylioppilaaksi kirjoittaneista työskentelee muulla kuin musiikin alalla. Omat kokemukseni Kaustisen musiikkilukiosta innoittivat tämän aiheen ääreen. Musiikkilukiotoimintaa ei ole tutkittu kovinkaan runsaasti, joten mielestäni tämä tutkimus on paikallaan raottamaan tapauskohtaisesti yhden musiikkilukion toimintaa ja vaikutuksia. Musiikkilukiot ovat erityislukioita, joille opetusministeriö on myöntänyt erityisen koulutustehtävän. Tällaisessa erityislukiossa musiikkipainotus näkyy tuntijaossa ja kurssitarjottimessa. Tutkielman teoriaosuudessa luon katsauksen suomalaiseen lukiokoulutukseen ja musiikkilukioihin. Lisäksi esittelen sekä valtakunnallisia lukion opetussuunnitelman perusteita että Kaustisen musiikkilukion koulukohtaista opetussuunnitelmaa. Taustaosuudessa avaan lukijalle myös tarkemmin Kaustisen musiikkilukiota kouluna, sekä kuvaan Kaustisen kuntaa ympäristönä. Lisäksi määrittelen ja esittelen lukio- ja nuoruusikään liittyviä peruskäsitteitä. Tässä tapaustutkimuksessa olen selvittänyt musiikkilukiokokemuksia teemahaastatteluiden kautta. Haastattelin neljää (4) henkilöä, jotka ovat suorittaneet ylioppilastutkinnon Kaustisen musiikkilukiossa vuosina 1999 ja 2000. Heistä yksi on mies ja kolme naisia. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä on ollut laadullinen sisällönanalyysi, ja tulokset on muodostettu abduktiivisen päättelyn kautta. Keskeisimpinä tuloksina selvisi, että Kaustisen musiikkilukio on antanut haastateltaville rohkeutta ja itsevarmuutta elämässä. Lisäksi musiikkilukion yhteisöllinen ja kannustava ilmapiiri auttoi vuorovaikutustaitojen kehittymisessä ja erilaisuuden hyväksymisessä, mikä on näkynyt työelämässä avoimuutena ja rohkeutena. Musiikkilukio opetti myös esimerkiksi vastuullisuutta, luovuutta, itseilmaisua ja monipuolisia työtapoja, jotka näkyvät haastateltavien elämissä tänäkin päivänä: lukiossa opittiin elämässä selviytymisen taitoja. Tutkimukseni perusteella Kaustisen musiikkilukion antamat taidot ja kokemukset vastaavat hyvin sekä valtakunnallisessa että Kaustisen musiikkilukion koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa mainittuja sisältöjä ja tavoitteita.