Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa

Oppilaat tekivät piirroksia ja käyttivät simulaatiota veden tasoaaltorintaman etenemisestä kaksoisraon läpi. Oppilaiden piirtoprosessit sekä simuloinnin ja piirtämisen aikana käydyt keskustelut tallennettiin. Tutkimuksessa analysoitiin oppilaiden käymien keskustelujen tyyliä ja aihepiiriä sekä heidä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kronholm, Hanna
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43751
_version_ 1826225701860147200
author Kronholm, Hanna
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kronholm, Hanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kronholm, Hanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kronholm, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Oppilaat tekivät piirroksia ja käyttivät simulaatiota veden tasoaaltorintaman etenemisestä kaksoisraon läpi. Oppilaiden piirtoprosessit sekä simuloinnin ja piirtämisen aikana käydyt keskustelut tallennettiin. Tutkimuksessa analysoitiin oppilaiden käymien keskustelujen tyyliä ja aihepiiriä sekä heidän laatimiaan piirroksia. Näiden pohjalta pystyttiin tutkimaan simulaation käytön vaikutuksia oppilaiden laatimiin piirroksiin ja piirtämisen aikana käytyihin keskusteluihin sekä toisaalta myös piirrosten laatimisen vaikutuksia siihen, miten oppilaat käyttivät simulaatiota. Lisäksi oppilaiden piirroksista ja piirtämisen aikana käydyistä keskusteluista saatiin tietoa oppilaiden käsityksistä veden tasoaaltojen diffraktiosta ja interferenssistä. Tämän tutkimuksen perusteella saatiin selville, että simulaation käytöllä oli myönteisiä vaikutuksia oppilaiden laatimiin piirroksiin sekä piirtämisen aikana käytyihin keskusteluihin, mikäli oppilaat eivät olleet ennen simulaation käyttöä laatineet piirrosta simuloitavasta aiheesta. Ennen simulaation käyttöä tehdyllä piirroksella sen sijaan ei ollut vaikutusta siihen, miten oppilaat käyttävät simulaatiota ja keskustelevat sen käytön aikana. Oppilaiden käsitykset veden tasoaaltojen diffraktiosta ja interferenssistä olivat pääosin hyviä, mutta varsinkin piirroksissa esiintyi virheellisyyksiä. Eniten vaikeuksia tuottivat diffraktion piirtäminen sekä superpositioperiaatteen käyttö. Oppilaat käyttivät fysiikan termejä hyvin vähän selostaessaan piirroksiaan ja käyttäessään simulaatiota.
first_indexed 2023-03-22T10:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kronholm, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-17T11:27:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-17T11:27:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437559", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43751", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaat tekiv\u00e4t piirroksia ja k\u00e4yttiv\u00e4t simulaatiota veden tasoaaltorintaman etenemisest\u00e4 kaksoisraon l\u00e4pi. Oppilaiden piirtoprosessit sek\u00e4 simuloinnin ja piirt\u00e4misen aikana k\u00e4ydyt keskustelut tallennettiin. Tutkimuksessa analysoitiin oppilaiden k\u00e4ymien keskustelujen tyyli\u00e4 ja aihepiiri\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n laatimiaan piirroksia. N\u00e4iden pohjalta pystyttiin tutkimaan simulaation k\u00e4yt\u00f6n vaikutuksia oppilaiden laatimiin piirroksiin ja piirt\u00e4misen aikana k\u00e4ytyihin keskusteluihin sek\u00e4 toisaalta my\u00f6s piirrosten laatimisen vaikutuksia siihen, miten oppilaat k\u00e4yttiv\u00e4t simulaatiota. Lis\u00e4ksi oppilaiden piirroksista ja piirt\u00e4misen aikana k\u00e4ydyist\u00e4 keskusteluista saatiin tietoa oppilaiden k\u00e4sityksist\u00e4 veden tasoaaltojen diffraktiosta ja interferenssist\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella saatiin selville, ett\u00e4 simulaation k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 oli my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia oppilaiden laatimiin piirroksiin sek\u00e4 piirt\u00e4misen aikana k\u00e4ytyihin keskusteluihin, mik\u00e4li oppilaat eiv\u00e4t olleet ennen simulaation k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 laatineet piirrosta simuloitavasta aiheesta. Ennen simulaation k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tehdyll\u00e4 piirroksella sen sijaan ei ollut vaikutusta siihen, miten oppilaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t simulaatiota ja keskustelevat sen k\u00e4yt\u00f6n aikana. Oppilaiden k\u00e4sitykset veden tasoaaltojen diffraktiosta ja interferenssist\u00e4 olivat p\u00e4\u00e4osin hyvi\u00e4, mutta varsinkin piirroksissa esiintyi virheellisyyksi\u00e4. Eniten vaikeuksia tuottivat diffraktion piirt\u00e4minen sek\u00e4 superpositioperiaatteen k\u00e4ytt\u00f6. Oppilaat k\u00e4yttiv\u00e4t fysiikan termej\u00e4 hyvin v\u00e4h\u00e4n selostaessaan piirroksiaan ja k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n simulaatiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Kronholm (hamakahi) on 2014-06-17 11:27:02.152249. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-17T11:27:02Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406172058.pdf: 2867296 bytes, checksum: c0166ba4b81dd030bf2faf897fb42527 (MD5)\nlicense.html: 4922 bytes, checksum: a06262bcb73a7ca895830f2bfdc606cf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-17T11:27:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406172058.pdf: 2867296 bytes, checksum: c0166ba4b81dd030bf2faf897fb42527 (MD5)\nlicense.html: 4922 bytes, checksum: a06262bcb73a7ca895830f2bfdc606cf (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diffraktio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Piirrosten tekemisen ja simulaation k\u00e4yt\u00f6n vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406172058", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-17T11:27:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interferenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "iPad", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43751
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dbfc7e59-83ff-41d8-942e-c39c0ec738ce\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406172058.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kronholm, Hanna Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa diffraktio Fysiikka Physics 4021 oppiminen opetus fysiikka interferenssi iPad simulointi
title Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa
title_full Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa
title_fullStr Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa
title_full_unstemmed Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa
title_short Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa
title_sort piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa
title_txtP Piirrosten tekemisen ja simulaation käytön vaikutuksista toisiinsa lukiofysiikassa
topic diffraktio Fysiikka Physics 4021 oppiminen opetus fysiikka interferenssi iPad simulointi
topic_facet 4021 Fysiikka Physics diffraktio fysiikka iPad interferenssi opetus oppiminen simulointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43751 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406172058
work_keys_str_mv AT kronholmhanna piirrostentekemisenjasimulaationkäytönvaikutuksistatoisiinsalukiofysiikassa