Kanbanin periaatteet ja käyttö tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä

Tietojärjestelmien laaja-alaisen käytön ja kehittämisen noustessa merkittäväksi osaksi yhä moninaisempia työtehtäviä tarve uudenlaiselle työnhallinnalle kasvaa. Sen lisäksi, että Kanban on uutena lähestymistapana jatkanut vahvaa leviämistään perinteisen ohjelmistoliiketoiminnan ja järjestelmäkehityk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koski, Timo
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43744
_version_ 1826225777162584064
author Koski, Timo
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koski, Timo Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koski, Timo Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koski, Timo
datasource_str_mv jyx
description Tietojärjestelmien laaja-alaisen käytön ja kehittämisen noustessa merkittäväksi osaksi yhä moninaisempia työtehtäviä tarve uudenlaiselle työnhallinnalle kasvaa. Sen lisäksi, että Kanban on uutena lähestymistapana jatkanut vahvaa leviämistään perinteisen ohjelmistoliiketoiminnan ja järjestelmäkehityksen sisällä, sitä soveltavien toimialojen kirjo on laajentunut selvästi myös tämän ydinalueen ulkopuolelle. Kanban tarjoaa valmiiksi saneltujen menetelmien ja toimintatapojen sijaan mukautuvan periaatteellisen viitekehyksen työnhallintaan. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä tarkoitetaan Kanbanilla, miten sitä on sovellettu ja millaisia kokemuksia siitä on saatu. Tässä tutkimuksessa Kanbanin luonnetta tutkitaan ensin kirjallisuuskatsauksen avulla, jonka perusteella tuotetaan synteesinä Kanbanin periaatekehys. Toiseksi tutkimuksessa analysoidaan aiempia Kanbanin käyttöä koskevia tapaustutkimuksia luodun periaatekehyksen avulla. Kolmanneksi työssä toteutetaan tapaustutkimus, jossa selvitetään havainnoinnin, kyselyn ja haastattelujen avulla, kuinka Kanbania sovelletaan eräässä rahoitusalan yrityksessä, missä organisationaalisessa kontekstissa ja millaisin vaikutuksin. Kanbanin periaatekehys koostuu kolmesta pääperiaatteesta: työnkulun visualisointi, käynnissä olevan työn määrän rajoittaminen ja prosessin jatkuva kehittäminen. Tapaustutkimuksen perusteella Kanbanin käytöstä saatavat edut liittyvät ensisijaisesti työn tuottavuuden kohenemiseen sekä työn hallinnan ja työkuorman positiiviseen kehitykseen. Lisäksi kommunikaation ja yhteistyön koettiin parantuneen jonkin verran. Asiakastyytyväisyyden ja laadun kehittymisestä ei tässä tutkimuksessa saatu riittävää näyttöä. Tutkimus laajentaa Kanban-tutkimusta perinteisen järjestelmäkehityksen ulkopuolelle ja tuottaa työkaluja niille, jotka suunnittelevat Kanbanin käyttöä vahvasti tietojärjestelmiä työtehtävissään hyödyntävillä aloilla. While the use and development of information systems expands to new areas of work, the need for new ways for workflow management increases. Kanban as a new approach has continued to gain popularity in traditional software business and information systems development. In addition, it has spread beyond this core scope to new information systems reliant industries. Instead of standardized methodologies and approaches, Kanban offers adaptive principle-driven solution to workflow management. The purpose of this study is to find out what Kanban is, how it has been applied in practice and with what kind of experiences. Firstly, the nature of Kanban is studied through a literature review. It is used to derive a synthesis of its core principles. Secondly, the derived synthesis is used to analyze previous research on the use of Kanban in practice. Thirdly, a case study in the context of a financial enterprise is conducted to examine how Kanban is deployed, in which kind of organizational context and with which kinds of effects. Information is gathered through observation, a survey and interviews. Kanban is defined through three core principles, which are: visualize workflow, limit the work in progress, and continuous improvement of the process. The case study shows that the use of Kanban primarily enhances productivity and affects positively on both workflow management and workload. In addition, communication and collaboration increase somewhat. There is not enough evidence to make conclusions from the effects of Kanban use to customer satisfaction and quality improvement. This study adds to the theoretical and empirical body of knowledge related to Kanban, by providing thinking tools for those who are planning the use of Kanban in fields that go beyond traditional information systems development.
first_indexed 2023-03-22T09:57:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koski, Timo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-17T09:15:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-17T09:15:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437558", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43744", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietoj\u00e4rjestelmien laaja-alaisen k\u00e4yt\u00f6n ja kehitt\u00e4misen noustessa merkitt\u00e4v\u00e4ksi osaksi yh\u00e4 moninaisempia ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 tarve uudenlaiselle ty\u00f6nhallinnalle kasvaa. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 Kanban on uutena l\u00e4hestymistapana jatkanut vahvaa levi\u00e4mist\u00e4\u00e4n perinteisen ohjelmistoliiketoiminnan ja j\u00e4rjestelm\u00e4kehityksen sis\u00e4ll\u00e4, sit\u00e4 soveltavien toimialojen kirjo on laajentunut selv\u00e4sti my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n ydinalueen ulkopuolelle. Kanban tarjoaa valmiiksi saneltujen menetelmien ja toimintatapojen sijaan mukautuvan periaatteellisen viitekehyksen ty\u00f6nhallintaan.\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 tarkoitetaan Kanbanilla, miten sit\u00e4 on sovellettu ja millaisia kokemuksia siit\u00e4 on saatu. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa Kanbanin luonnetta tutkitaan ensin kirjallisuuskatsauksen avulla, jonka perusteella tuotetaan synteesin\u00e4 Kanbanin periaatekehys. Toiseksi tutkimuksessa analysoidaan aiempia Kanbanin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 koskevia tapaustutkimuksia luodun periaatekehyksen avulla. Kolmanneksi ty\u00f6ss\u00e4 toteutetaan tapaustutkimus, jossa selvitet\u00e4\u00e4n havainnoinnin, kyselyn ja haastattelujen avulla, kuinka Kanbania sovelletaan er\u00e4\u00e4ss\u00e4 rahoitusalan yrityksess\u00e4, miss\u00e4 organisationaalisessa kontekstissa ja millaisin vaikutuksin. \r\n\r\nKanbanin periaatekehys koostuu kolmesta p\u00e4\u00e4periaatteesta: ty\u00f6nkulun visualisointi, k\u00e4ynniss\u00e4 olevan ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4n rajoittaminen ja prosessin jatkuva kehitt\u00e4minen. Tapaustutkimuksen perusteella Kanbanin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 saatavat edut liittyv\u00e4t ensisijaisesti ty\u00f6n tuottavuuden kohenemiseen sek\u00e4 ty\u00f6n hallinnan ja ty\u00f6kuorman positiiviseen kehitykseen. Lis\u00e4ksi kommunikaation ja yhteisty\u00f6n koettiin parantuneen jonkin verran. Asiakastyytyv\u00e4isyyden ja laadun kehittymisest\u00e4 ei t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa saatu riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 n\u00e4ytt\u00f6\u00e4. \r\n\r\nTutkimus laajentaa Kanban-tutkimusta perinteisen j\u00e4rjestelm\u00e4kehityksen ulkopuolelle ja tuottaa ty\u00f6kaluja niille, jotka suunnittelevat Kanbanin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 vahvasti tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4vill\u00e4 aloilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "While the use and development of information systems expands to new areas of work, the need for new ways for workflow management increases. Kanban as a new approach has continued to gain popularity in traditional software business and information systems development. In addition, it has spread beyond this core scope to new information systems reliant industries. Instead of standardized methodologies and approaches, Kanban offers adaptive principle-driven solution to workflow management.\r\n\r\nThe purpose of this study is to find out what Kanban is, how it has been applied in practice and with what kind of experiences. Firstly, the nature of Kanban is studied through a literature review. It is used to derive a synthesis of its core principles. Secondly, the derived synthesis is used to analyze previous research on the use of Kanban in practice. Thirdly, a case study in the context of a financial enterprise is conducted to examine how Kanban is deployed, in which kind of organizational context and with which kinds of effects. Information is gathered through observation, a survey and interviews.\r\n\r\nKanban is defined through three core principles, which are: visualize workflow, limit the work in progress, and continuous improvement of the process. The case study shows that the use of Kanban primarily enhances productivity and affects positively on both workflow management and workload. In addition, communication and collaboration increase somewhat. There is not enough evidence to make conclusions from the effects of Kanban use to customer satisfaction and quality improvement.\r\n\r\nThis study adds to the theoretical and empirical body of knowledge related to Kanban, by providing thinking tools for those who are planning the use of Kanban in fields that go beyond traditional information systems development.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Timo Koski (tiolkosk) on 2014-06-17 09:15:01.708135. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-17T09:15:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172055.pdf: 1909159 bytes, checksum: a926c0fc131b268eec0f70b7316d5d0d (MD5)\r\nlicense.html: 4904 bytes, checksum: 51cbedbef2ff99639f1055a887450dc4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-17T09:15:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172055.pdf: 1909159 bytes, checksum: a926c0fc131b268eec0f70b7316d5d0d (MD5)\r\nlicense.html: 4904 bytes, checksum: 51cbedbef2ff99639f1055a887450dc4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (149 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kanban", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lean", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kanbanin periaatteet ja k\u00e4ytt\u00f6 : tapaustutkimus rahoitusalan yrityksess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406172055", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-17T09:15:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rahoitusala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43744
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4736ac2b-7bf9-4a7f-8f10-352bb500cbef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406172055.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koski, Timo Kanbanin periaatteet ja käyttö : tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä Kanban Lean Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Tapaustutkimus 601 rahoitusala tietojärjestelmät
title Kanbanin periaatteet ja käyttö : tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä
title_full Kanbanin periaatteet ja käyttö : tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä
title_fullStr Kanbanin periaatteet ja käyttö : tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä Kanbanin periaatteet ja käyttö : tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä
title_full_unstemmed Kanbanin periaatteet ja käyttö : tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä Kanbanin periaatteet ja käyttö : tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä
title_short Kanbanin periaatteet ja käyttö
title_sort kanbanin periaatteet ja käyttö tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä
title_sub tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä
title_txtP Kanbanin periaatteet ja käyttö : tapaustutkimus rahoitusalan yrityksessä
topic Kanban Lean Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Tapaustutkimus 601 rahoitusala tietojärjestelmät
topic_facet 601 Information Systems Science Kanban Lean Tapaustutkimus Tietojärjestelmätiede rahoitusala tietojärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43744 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406172055
work_keys_str_mv AT koskitimo kanbaninperiaatteetjakäyttötapaustutkimusrahoitusalanyrityksessä