Käyttäjäkokemus ja käytettävyys tutkielma vuorovaikutuksesta

Käytettävyyden tutkimuksella ja mittaamisella on pitkä historia. Keskustelu ja tutkimus käyttäjäkokemuksen roolista käyttäjätyytyväisyyden edistäjänä on viime aikoina lisääntynyt. Empiirisiä tutkimuksia käytettävyyden ja käyttäjä-kokemuksen välisestä vuorovaikutuksesta on kuitenkin niukasti. Tässä t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Immonen, Petri
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43743
_version_ 1826225781476425728
author Immonen, Petri
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Immonen, Petri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Immonen, Petri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Immonen, Petri
datasource_str_mv jyx
description Käytettävyyden tutkimuksella ja mittaamisella on pitkä historia. Keskustelu ja tutkimus käyttäjäkokemuksen roolista käyttäjätyytyväisyyden edistäjänä on viime aikoina lisääntynyt. Empiirisiä tutkimuksia käytettävyyden ja käyttäjä-kokemuksen välisestä vuorovaikutuksesta on kuitenkin niukasti. Tässä tutki-muksessa käytettiin tarkoitusta varten luotua tietokonepeliä vuorovaikutuksen selvittämiseksi. Koehenkilöt täyttivät kokeen edetessä käytettävyyttä ja käyttä-jäkokemusta mittaavia kyselyitä, joista tilastollisin menetelmin selvitettiin käy-tettävyyden ja käyttäjäkokemuksen välistä vuorovaikutusta. Käytettävyyden mittareina käytettiin seitsemää faktoria, joista kuusi operationalisoitiin tätä tut-kimusta varten NASA TLX:stä. Tutkimus osoitti NASA-TLX:n soveltuvuuden käytettävyyden tutkimukseen, koska sen kuusi attribuuttia (henkinen vaati-vuus, fyysisyys, aikapaine, suorittaminen, ponnistelu ja turhautuminen) palau-tuivat käytettävyyden kahteen pääulottuvuuteen: tehtävissä onnistuminen ja tehokkuus. Seitsemäs faktori operationalisoitiin tyytyväisyydestä, jota pidetään myös tärkeänä käytettävyyden määrittäjänä. Käyttäjäkokemuksen mittareina käytettiin kompetenssia, frustraatiota ja kontrollia. Kompetenssi kuvaa tunnetta siitä, että kokee onnistuvansa ja tehtävän sujuvan hyvin, frustraatio mittaa sitä, kuinka turhautuneeksi itsensä tuntee ja kontrolli sitä, kuinka paljon koehenkilö kokee olevansa hallinnassa eli hallinnan tunnetta. Tutkimuksessa selvisi, että käytettävyyden attribuuteista tärkein on tehtävissä onnistuminen -faktori eli se, että onnistuu tehtävien tekemisessä, koska se vaikuttaa positiivisesti niin mielialaan kuin myös hallinnan ja kompetenssin tunteeseen. Tästä syystä suunnittelussa pitää käytettävyyden attribuuteista ensimmäisenä huomioida tehtävissä onnistuminen. Käyttäjäkokemuksen attribuuteista kompetenssi osoittautui selkeimmin käytettävyyden kanssa korreloivaksi. Koska kompetenssi on yhteydessä haastavuus-faktoriin (tehokkuus), vaikuttaa haastavuus-faktorin laiminlyönti negatiivisesti kompetenssin tunteeseen. Tämä tekee kompetenssin tunteesta avaintekijän, kun pyritään ottamaan käyttäjäkokemus huomioon suunnittelussa. Usability research and measurement has a long history. Recently there has been increased discussion and research on the role of user experience in promoting user satisfaction. However, empirical studies on the interaction between usabil-ity and user experience are scarce. This study used a dedicated computer game to determine this interaction. As the experiment progressed subjects completed the queries of the usability and user experience on which the usability and user experience interaction was studied by statistical methods. Usability measure-ments were based on seven factors, six of which were operationalized for this research from NASA TLX. The study showed NASA-TLX suitable for usability research, because of its six attributes (mental demand, physical demand, tem-poral demand, performance, effort and frustration) returned to the two key di-mensions of usability: performance and efficiency. The seventh factor was op-erationalized from satisfaction, which is also considered to be important in de-fining usability. User experience measurement indicators applied were compe-tence, frustration and control. Competence describes the feeling of that experi-ence when you succeed and mission is going well, frustration is a measure of how frustrated you are and control is a measure of how much you feel being in control. The study found that the most important attribute of usability is per-formance, the successful conclusion of tasks, because it positively affects the mood, as well as the sense of control and competence. For this reason, the first usability attribute to take into account in design process, is performance. Com-petence turned out to be the user experience attribute that most clearly corre-lated with usability. Since competence is linked to the efficiency (the challenge factor), affects failure to take the challenge factor into account, negatively to the sense of competence. This makes the feeling of competence a key factor when the aim is to take the user experience into the design.
first_indexed 2023-03-22T09:57:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Immonen, Petri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-17T08:51:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-17T08:51:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437557", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43743", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyyden tutkimuksella ja mittaamisella on pitk\u00e4 historia. Keskustelu ja tutkimus k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen roolista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyyden edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 on viime aikoina lis\u00e4\u00e4ntynyt. Empiirisi\u00e4 tutkimuksia k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4-kokemuksen v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta on kuitenkin niukasti. T\u00e4ss\u00e4 tutki-muksessa k\u00e4ytettiin tarkoitusta varten luotua tietokonepeli\u00e4 vuorovaikutuksen selvitt\u00e4miseksi. Koehenkil\u00f6t t\u00e4yttiv\u00e4t kokeen edetess\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4-j\u00e4kokemusta mittaavia kyselyit\u00e4, joista tilastollisin menetelmin selvitettiin k\u00e4y-tett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta. K\u00e4ytett\u00e4vyyden mittareina k\u00e4ytettiin seitsem\u00e4\u00e4 faktoria, joista kuusi operationalisoitiin t\u00e4t\u00e4 tut-kimusta varten NASA TLX:st\u00e4. Tutkimus osoitti NASA-TLX:n soveltuvuuden k\u00e4ytett\u00e4vyyden tutkimukseen, koska sen kuusi attribuuttia (henkinen vaati-vuus, fyysisyys, aikapaine, suorittaminen, ponnistelu ja turhautuminen) palau-tuivat k\u00e4ytett\u00e4vyyden kahteen p\u00e4\u00e4ulottuvuuteen: teht\u00e4viss\u00e4 onnistuminen ja tehokkuus. Seitsem\u00e4s faktori operationalisoitiin tyytyv\u00e4isyydest\u00e4, jota pidet\u00e4\u00e4n my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyyden m\u00e4\u00e4ritt\u00e4j\u00e4n\u00e4. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mittareina k\u00e4ytettiin kompetenssia, frustraatiota ja kontrollia. Kompetenssi kuvaa tunnetta siit\u00e4, ett\u00e4 kokee onnistuvansa ja teht\u00e4v\u00e4n sujuvan hyvin, frustraatio mittaa sit\u00e4, kuinka turhautuneeksi itsens\u00e4 tuntee ja kontrolli sit\u00e4, kuinka paljon koehenkil\u00f6 kokee olevansa hallinnassa eli hallinnan tunnetta. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyyden attribuuteista t\u00e4rkein on teht\u00e4viss\u00e4 onnistuminen -faktori eli se, ett\u00e4 onnistuu teht\u00e4vien tekemisess\u00e4, koska se vaikuttaa positiivisesti niin mielialaan kuin my\u00f6s hallinnan ja kompetenssin tunteeseen. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 suunnittelussa pit\u00e4\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyyden attribuuteista ensimm\u00e4isen\u00e4 huomioida teht\u00e4viss\u00e4 onnistuminen. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen attribuuteista kompetenssi osoittautui selkeimmin k\u00e4ytett\u00e4vyyden kanssa korreloivaksi. Koska kompetenssi on yhteydess\u00e4 haastavuus-faktoriin (tehokkuus), vaikuttaa haastavuus-faktorin laiminly\u00f6nti negatiivisesti kompetenssin tunteeseen. T\u00e4m\u00e4 tekee kompetenssin tunteesta avaintekij\u00e4n, kun pyrit\u00e4\u00e4n ottamaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus huomioon suunnittelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Usability research and measurement has a long history. Recently there has been increased discussion and research on the role of user experience in promoting user satisfaction. However, empirical studies on the interaction between usabil-ity and user experience are scarce. This study used a dedicated computer game to determine this interaction. As the experiment progressed subjects completed the queries of the usability and user experience on which the usability and user experience interaction was studied by statistical methods. Usability measure-ments were based on seven factors, six of which were operationalized for this research from NASA TLX. The study showed NASA-TLX suitable for usability research, because of its six attributes (mental demand, physical demand, tem-poral demand, performance, effort and frustration) returned to the two key di-mensions of usability: performance and efficiency. The seventh factor was op-erationalized from satisfaction, which is also considered to be important in de-fining usability. User experience measurement indicators applied were compe-tence, frustration and control. Competence describes the feeling of that experi-ence when you succeed and mission is going well, frustration is a measure of how frustrated you are and control is a measure of how much you feel being in control. The study found that the most important attribute of usability is per-formance, the successful conclusion of tasks, because it positively affects the mood, as well as the sense of control and competence. For this reason, the first usability attribute to take into account in design process, is performance. Com-petence turned out to be the user experience attribute that most clearly corre-lated with usability. Since competence is linked to the efficiency (the challenge factor), affects failure to take the challenge factor into account, negatively to the sense of competence. This makes the feeling of competence a key factor when the aim is to take the user experience into the design.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Petri Immonen (peanimmo) on 2014-06-17 08:51:25.245306. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-17T08:51:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172054.pdf: 964679 bytes, checksum: 6fb35eec0041eba1c245f85ba75277df (MD5)\r\nlicense.html: 4903 bytes, checksum: 78de49dd3f999f455672359379274664 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-17T08:51:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172054.pdf: 964679 bytes, checksum: 6fb35eec0041eba1c245f85ba75277df (MD5)\r\nlicense.html: 4903 bytes, checksum: 78de49dd3f999f455672359379274664 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (52 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "empiirinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus ja k\u00e4ytett\u00e4vyys : tutkielma vuorovaikutuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406172054", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Empiirinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-17T08:51:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43743
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/617bdf1f-4530-4c6d-b5cb-4624bd4bec01\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406172054.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Immonen, Petri Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta käytettävyys käyttäjäkokemus vuorovaikutus empiirinen tutkimus Cognitive Science Kognitiotiede Empiirinen tutkimus 601
title Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta
title_full Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta
title_fullStr Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta
title_full_unstemmed Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta
title_short Käyttäjäkokemus ja käytettävyys
title_sort käyttäjäkokemus ja käytettävyys tutkielma vuorovaikutuksesta
title_sub tutkielma vuorovaikutuksesta
title_txtP Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta
topic käytettävyys käyttäjäkokemus vuorovaikutus empiirinen tutkimus Cognitive Science Kognitiotiede Empiirinen tutkimus 601
topic_facet 601 Cognitive Science Empiirinen tutkimus Kognitiotiede empiirinen tutkimus käytettävyys käyttäjäkokemus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43743 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406172054
work_keys_str_mv AT immonenpetri käyttäjäkokemusjakäytettävyystutkielmavuorovaikutuksesta