Miten lapsesta puhutaan? kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa

Tiivistelmä. Kankimäki, Saara. 2014. Miten lapsesta puhutaan? Kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 84 sivua + 3 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, mi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kankimäki, Saara
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43736
_version_ 1826225758236835840
author Kankimäki, Saara
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kankimäki, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kankimäki, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kankimäki, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä. Kankimäki, Saara. 2014. Miten lapsesta puhutaan? Kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 84 sivua + 3 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten pienten ryhmässä työskentelevät kasvattajat kuvaavat lasta ja millaiseksi lapsen osallisuus muodostuu kasvattajien kuvauksissa. Lapset ja lapsuus ovat keskeisiä aiheita yhteiskunnallisessa keskustelussa ja sen myötä keskeiseksi puheenaiheeksi on noussut myös lasten osallisuus. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusotteena toimi diskurssianalyyttinen tarkastelu. Tutkimuksen aineistona oli kuusi teemahaastattelua, jotka tehtiin kahdessa eri päiväkodissa. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2010. Haastateltavat työskentelivät haastattelujen aikana päiväkodin pienten lasten ryhmässä. Tutkimuksen aineistoa lähestyttiin sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta. Sen mukaan sosiaalinen todellisuus rakentuu merkityksistä, joita muodostamme kielen kautta. Haastattelujen analyysin pohjalta muodostui kolme kehystä, joiden kautta lasta kuvataan. Nämä kehykset ovat iän mukaan kehittyvä lapsi, hoivattava lapsi ja kyvykäs lapsi. Iän mukaan kehittyvän lapsen kehyksessä puheet pohjautuvat ikäkausioletuksiin, jolla tarkoitetaan sitä, että ikä kertoo minkälainen lapsi on. Näihin oletuksiin perustuen suunnitellaan ja järjestetään iän mukaan kohdistettua erityistä toimintaa sekä arvioidaan ja kuvataan lasten yksilöllisiä kehitysvaiheita. Tässä kehyksessä osallisuus ilmenee lasten iän, taitojen ja mielenkiinnon huomioimisena ja niihin reagoimisena. Hoivattavan lapsen kehyksessä lasta kuvataan hoivan kohteena, jonka perustarpeista huolehditaan ja niistä välitetään yksilöllisesti huomioiden. Tähän kehykseen liittyivät puheet sekä lapsen fyysisten että psyykkisten tarpeiden huolehtimisesta ja välittämisestä. Hoivan kehyksessä osallisuus ilmenee lapsen erilaisten tarpeiden huomioimisena ja niihin reagoimisena. Kyvykkään lapsen kehyksessä muotoutuu oletus lapsesta, joka on taitava ja kyvykäs ilmaisemaan omia toiveitaan, näkemyksiään ja kokemuksiaan. Osallisuus ilmenee tässä kehyksessä lasten yksittäisinä valintoina ja toiveiden tekemisenä, jotka rajoittuvat yksittäisiin tilanteisiin lasten välittömässä lähiympäristössä. Keskeisin tämän tutkimuksen tulos on, että aikuiset ovat vastuussa lopullisista päätöksistä ja lapset voivat vaikuttaa arkeen yksittäisissä tilanteissa käytännön ja henkilökohtaisella tasolla. Näitä tilanteita aikuiset hallitsevat ja kontrolloivat. Tiivistettynä lasten osallisuus rakentuu laajemmalla tasolla välilliseksi ja aikuislähtöiseksi. Lasten suora vaikuttaminen näyttäytyy lapsen henkilökohtaisella tasolla välittömässä lähiympäristössä. Tämä tutkimus tuo esille sen, millä eri tavoin lapsesta puhutaan ja millaiseksi lasten vaikutusmahdollisuudet muotoutuvat pienten ryhmän kontekstissa. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pienten ryhmässä työskentelevien aikuisten kuvauksia lapsista kehystävät tietynlaiset päivähoidon institutionaaliset käytännöt ja rutiinit. Aikuisten erilaiset tavat kuvata lasta voivat ilmentää lapsena olemisen ja osallisuuden mahdollisuuksia päivähoidon kontekstissa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kankim\u00e4ki, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-17T08:02:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-17T08:02:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437539", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43736", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4. Kankim\u00e4ki, Saara. 2014. Miten lapsesta puhutaan? Kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta p\u00e4iv\u00e4hoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 84 sivua + 3 liitett\u00e4. \r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten pienten ryhm\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6skentelev\u00e4t kasvattajat kuvaavat lasta ja millaiseksi lapsen osallisuus muodostuu kasvattajien kuvauksissa. Lapset ja lapsuus ovat keskeisi\u00e4 aiheita yhteiskunnallisessa keskustelussa ja sen my\u00f6t\u00e4 keskeiseksi puheenaiheeksi on noussut my\u00f6s lasten osallisuus. \r\nTutkimus oli laadullinen ja tutkimusotteena toimi diskurssianalyyttinen tarkastelu. Tutkimuksen aineistona oli kuusi teemahaastattelua, jotka tehtiin kahdessa eri p\u00e4iv\u00e4kodissa. Haastattelut toteutettiin syksyll\u00e4 2010. Haastateltavat ty\u00f6skenteliv\u00e4t haastattelujen aikana p\u00e4iv\u00e4kodin pienten lasten ryhm\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksen aineistoa l\u00e4hestyttiin sosiaalisen konstruktionismin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sen mukaan sosiaalinen todellisuus rakentuu merkityksist\u00e4, joita muodostamme kielen kautta. \r\nHaastattelujen analyysin pohjalta muodostui kolme kehyst\u00e4, joiden kautta lasta kuvataan. N\u00e4m\u00e4 kehykset ovat i\u00e4n mukaan kehittyv\u00e4 lapsi, hoivattava lapsi ja kyvyk\u00e4s lapsi. I\u00e4n mukaan kehittyv\u00e4n lapsen kehyksess\u00e4 puheet pohjautuvat ik\u00e4kausioletuksiin, jolla tarkoitetaan sit\u00e4, ett\u00e4 ik\u00e4 kertoo mink\u00e4lainen lapsi on. N\u00e4ihin oletuksiin perustuen suunnitellaan ja j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n i\u00e4n mukaan kohdistettua erityist\u00e4 toimintaa sek\u00e4 arvioidaan ja kuvataan lasten yksil\u00f6llisi\u00e4 kehitysvaiheita. T\u00e4ss\u00e4 kehyksess\u00e4 osallisuus ilmenee lasten i\u00e4n, taitojen ja mielenkiinnon huomioimisena ja niihin reagoimisena. Hoivattavan lapsen kehyksess\u00e4 lasta kuvataan hoivan kohteena, jonka perustarpeista huolehditaan ja niist\u00e4 v\u00e4litet\u00e4\u00e4n yksil\u00f6llisesti huomioiden. T\u00e4h\u00e4n kehykseen liittyiv\u00e4t puheet sek\u00e4 lapsen fyysisten ett\u00e4 psyykkisten tarpeiden huolehtimisesta ja v\u00e4litt\u00e4misest\u00e4. Hoivan kehyksess\u00e4 osallisuus ilmenee lapsen erilaisten tarpeiden huomioimisena ja niihin reagoimisena. Kyvykk\u00e4\u00e4n lapsen kehyksess\u00e4 muotoutuu oletus lapsesta, joka on taitava ja kyvyk\u00e4s ilmaisemaan omia toiveitaan, n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n ja kokemuksiaan. Osallisuus ilmenee t\u00e4ss\u00e4 kehyksess\u00e4 lasten yksitt\u00e4isin\u00e4 valintoina ja toiveiden tekemisen\u00e4, jotka rajoittuvat yksitt\u00e4isiin tilanteisiin lasten v\u00e4litt\u00f6m\u00e4ss\u00e4 l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. \r\nKeskeisin t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulos on, ett\u00e4 aikuiset ovat vastuussa lopullisista p\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 ja lapset voivat vaikuttaa arkeen yksitt\u00e4isiss\u00e4 tilanteissa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ja henkil\u00f6kohtaisella tasolla. N\u00e4it\u00e4 tilanteita aikuiset hallitsevat ja kontrolloivat. Tiivistettyn\u00e4 lasten osallisuus rakentuu laajemmalla tasolla v\u00e4lilliseksi ja aikuisl\u00e4ht\u00f6iseksi. Lasten suora vaikuttaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy lapsen henkil\u00f6kohtaisella tasolla v\u00e4litt\u00f6m\u00e4ss\u00e4 l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. \r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo esille sen, mill\u00e4 eri tavoin lapsesta puhutaan ja millaiseksi lasten vaikutusmahdollisuudet muotoutuvat pienten ryhm\u00e4n kontekstissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 pienten ryhm\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6skentelevien aikuisten kuvauksia lapsista kehyst\u00e4v\u00e4t tietynlaiset p\u00e4iv\u00e4hoidon institutionaaliset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja rutiinit. Aikuisten erilaiset tavat kuvata lasta voivat ilment\u00e4\u00e4 lapsena olemisen ja osallisuuden mahdollisuuksia p\u00e4iv\u00e4hoidon kontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Kankim\u00e4ki (sakamaka) on 2014-06-17 08:02:43.358744. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-17T08:02:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172052.pdf: 392073 bytes, checksum: 775aa43949b1d8b8125fb141c7bce00d (MD5)\r\nlicense.html: 4935 bytes, checksum: 2806ef21cccce870bcc2cfa6d80a8708 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-17T08:02:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406172052.pdf: 392073 bytes, checksum: 775aa43949b1d8b8125fb141c7bce00d (MD5)\r\nlicense.html: 4935 bytes, checksum: 2806ef21cccce870bcc2cfa6d80a8708 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (84 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pienet lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta p\u00e4iv\u00e4hoidossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta p\u00e4iv\u00e4hoidossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406172052", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-17T08:02:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43736
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fa198f5d-4b26-40ba-ac15-d33b0bc71f5e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406172052.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kankimäki, Saara Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa varhaiskasvatus päivähoito pienet lapset osallisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 lapset lapsuus
title Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
title_alt Kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
title_full Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
title_fullStr Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
title_full_unstemmed Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
title_short Miten lapsesta puhutaan?
title_sort miten lapsesta puhutaan kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
title_sub kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
title_txtP Miten lapsesta puhutaan? : kasvattajien kuvauksia pienten lasten osallisuudesta päivähoidossa
topic varhaiskasvatus päivähoito pienet lapset osallisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 lapset lapsuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus Varhaiskasvatus lapset lapsuus osallisuus pienet lapset päivähoito varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43736 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406172052
work_keys_str_mv AT kankimäkisaara mitenlapsestapuhutaankasvattajienkuvauksiapientenlastenosallisuudestapäivähoidoss