Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ääntämisen opetusta ruotsin kielen oppikirjasarja Gallerin sähköisessä materiaalissa. Materiaali koostui lukion B-ruotsin kolmesta ensimmäisestä digitaalisesta oppikirjasta, kappalekohtaisesta sähköisestä materiaalista opettajalähtöiseen opetukseen sekä opetta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kivelä, Iida
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43728
_version_ 1826225808235036672
author Kivelä, Iida
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kivelä, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kivelä, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kivelä, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ääntämisen opetusta ruotsin kielen oppikirjasarja Gallerin sähköisessä materiaalissa. Materiaali koostui lukion B-ruotsin kolmesta ensimmäisestä digitaalisesta oppikirjasta, kappalekohtaisesta sähköisestä materiaalista opettajalähtöiseen opetukseen sekä opettajan lisämateriaalista. Tarkastelin tutkimuksessani näiden materiaalien ääntämistä koskevaa sisältöä. Tutkimukseni on sisällönanalyysi, jonka avulla pyrin mahdollisimman objektiivisesti kuvaamaan oppimateriaalin sisältöä. Pyrin ottamaan selville mitkä seikat ovat keskeisiä ääntämisen opetuksessa, mitkä asiat katsotaan tärkeäksi oppia, kuinka suomen ja ruotsin välisiä eroja selitetään sekä kuinka paljon materiaalissa painotetaan suomenruotsia ja ruotsinruotsia sekä niiden välisiä eroja. Tutkielmani perusteella voidaan todeta, että oppikirjasarja Gallerin sähköisissä materiaaleissa segmentaaliset piirteet eli puheäänteiden kvalitatiiviset erot ovat suuremmassa asemassa kuin prosodiset piirteet, kuten esimerkiksi puheen rytmi, painotukset ja melodia. Materiaalissa äänteiden toistaminen, imitointi ja kuuntelu ovat suuremmassa osassa ääntämisen opetusta kuin teoria. Oppilas nähdään autonomisena oppijana, joka auditiivisen vastaanoton ja äänteiden toistamisen avulla voi itse luoda käsityksen ruotsin kielen äänteiden piirteistä. Suomenruotsilla on materiaalissa hieman suurempi rooli kuin ruotsinruotsilla. Tutkielmani perusteella voidaan myös todeta, että materiaalia käyttävällä opettajalla on vastuu lisätiedon antamisesta sekä siitä, kuinka ääntämisen harjoittelu oppitunnilla toteutetaan. Koska segmentaaliset piirteet ovat hallitsevassa asemassa, voi ruotsin kielelle ominaiset prosodiset piirteet jäädä oppimatta. Tutkielmani rajoittui vain kirjasarjan kolmeen ensimmäisen sähköiseen oppikirjaan, minkä vuoksi tulokset eivät anna kokonaiskuvaa kirjasarjan ääntämisen opetuksesta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivel\u00e4, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-16T18:31:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-16T18:31:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetusta ruotsin kielen oppikirjasarja Gallerin s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 materiaalissa. Materiaali koostui lukion B-ruotsin kolmesta ensimm\u00e4isest\u00e4 digitaalisesta oppikirjasta, kappalekohtaisesta s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 materiaalista opettajal\u00e4ht\u00f6iseen opetukseen sek\u00e4 opettajan lis\u00e4materiaalista. Tarkastelin tutkimuksessani n\u00e4iden materiaalien \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 koskevaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. \nTutkimukseni on sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jonka avulla pyrin mahdollisimman objektiivisesti kuvaamaan oppimateriaalin sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Pyrin ottamaan selville mitk\u00e4 seikat ovat keskeisi\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksessa, mitk\u00e4 asiat katsotaan t\u00e4rke\u00e4ksi oppia, kuinka suomen ja ruotsin v\u00e4lisi\u00e4 eroja selitet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kuinka paljon materiaalissa painotetaan suomenruotsia ja ruotsinruotsia sek\u00e4 niiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja. \nTutkielmani perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 oppikirjasarja Gallerin s\u00e4hk\u00f6isiss\u00e4 materiaaleissa segmentaaliset piirteet eli puhe\u00e4\u00e4nteiden kvalitatiiviset erot ovat suuremmassa asemassa kuin prosodiset piirteet, kuten esimerkiksi puheen rytmi, painotukset ja melodia. Materiaalissa \u00e4\u00e4nteiden toistaminen, imitointi ja kuuntelu ovat suuremmassa osassa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetusta kuin teoria. Oppilas n\u00e4hd\u00e4\u00e4n autonomisena oppijana, joka auditiivisen vastaanoton ja \u00e4\u00e4nteiden toistamisen avulla voi itse luoda k\u00e4sityksen ruotsin kielen \u00e4\u00e4nteiden piirteist\u00e4. Suomenruotsilla on materiaalissa hieman suurempi rooli kuin ruotsinruotsilla. \nTutkielmani perusteella voidaan my\u00f6s todeta, ett\u00e4 materiaalia k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 opettajalla on vastuu lis\u00e4tiedon antamisesta sek\u00e4 siit\u00e4, kuinka \u00e4\u00e4nt\u00e4misen harjoittelu oppitunnilla toteutetaan. Koska segmentaaliset piirteet ovat hallitsevassa asemassa, voi ruotsin kielelle ominaiset prosodiset piirteet j\u00e4\u00e4d\u00e4 oppimatta. Tutkielmani rajoittui vain kirjasarjan kolmeen ensimm\u00e4isen s\u00e4hk\u00f6iseen oppikirjaan, mink\u00e4 vuoksi tulokset eiv\u00e4t anna kokonaiskuvaa kirjasarjan \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iida Kivel\u00e4 (iikrkive) on 2014-06-16 18:31:25.930888. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-16T18:31:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406162043.pdf: 417897 bytes, checksum: 8585e9dd87eee2946cb9534629140038 (MD5)\nlicense.html: 5009 bytes, checksum: 33246864198369bdb31d3704cdcb8213 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-16T18:31:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406162043.pdf: 417897 bytes, checksum: 8585e9dd87eee2946cb9534629140038 (MD5)\nlicense.html: 5009 bytes, checksum: 33246864198369bdb31d3704cdcb8213 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uttal", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uttalsundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalt undervisningsmaterial", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4roboksundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uttalsundervisning i l\u00e4roboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406162043", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-16T18:31:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43728
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1da6c9d6-a2e4-401c-8a24-5fa5342d7f90\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406162043.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivelä, Iida Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial uttal uttalsundervisning digitalt undervisningsmaterial läroboksundervisning Swedish Ruotsin kieli
title Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial
title_full Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial
title_fullStr Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial
title_full_unstemmed Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial
title_short Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial
title_sort uttalsundervisning i läroboksserien galleris digitala undervisningsmaterial
title_txtP Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial
topic uttal uttalsundervisning digitalt undervisningsmaterial läroboksundervisning Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish digitalt undervisningsmaterial läroboksundervisning uttal uttalsundervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43728 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406162043
work_keys_str_mv AT kiveläiida uttalsundervisningiläroboksseriengallerisdigitalaundervisningsmaterial