Non-native English-speaking teachers of English in Finland teachers' thoughts and experiences of their profession

Englanninkielen opettajia on nykyään määrällisesti paljon, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.Opettajat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään; englantia äidinkielenään puhuviin natiiviopettajiin ja ei-natiiveihin englantia puhuviin opettajiin. Jo vuosikymmen sitten on arvioitu, että ei-natiivit engl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kosonen, Stiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43714
_version_ 1826225810353160192
author Kosonen, Stiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kosonen, Stiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kosonen, Stiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kosonen, Stiina
datasource_str_mv jyx
description Englanninkielen opettajia on nykyään määrällisesti paljon, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.Opettajat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään; englantia äidinkielenään puhuviin natiiviopettajiin ja ei-natiiveihin englantia puhuviin opettajiin. Jo vuosikymmen sitten on arvioitu, että ei-natiivit englanninkielen opettajat ovat muodostaneet enemmistön. Siitä huolimatta ei-natiiveja opettajia on alettu tutkia vasta viimeisten vuosikymmenten aikana, sillä natiiviopettajia on perinteisesti suosittu. Suomessa tilanne on kuitenkin toinen, sillä ei-natiivit opettajat ovat Suomessa itsestäänselvyys ja selvä enemmistö. Tutkielman tarkoitus on toimia keskustelunavauksena ja tuoda uusi näkökulma suomalaiseen opettajatutkimukseen. Tavoitteena on antaa ei-natiiveille englanninopettajille mahdollisuus kertoa omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Muita mielenkiinnon aiheita ovat ei-natiivien opettajien vahvuudet ja heikkoudet työn kannalta sekä työn haasteet. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän kokeneen ei-natiivin englanninkielen lukio-opettajan haastatteluista. Haastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, jotta tutkittavista ja kokemuksista saataisiin syvällistä tietoa. Teemoittelun kautta pyrittiin löytämään opettajien vastauksia yhdistäviä sekä erottavia piirteitä. Tulokset osoittivat, että opettajat kokevat ei-natiiviuden luonnollisena asiana. He pitivät englannin kielitaitoaan riittävänä opettajan työhön ja koulutustaan sopivana. Natiivi- ja einatiiviopettajat koettiin tasa-arvoisina, joskin molemmilla ryhmillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Omiksi vahvuuksikseen ei-natiivit opettajat totesivat sekä ymmärryksen vieraan kielen oppimisprosessista että suomen kielen taidon. Heikkouksikseen he mainitsivat puutteellisen sanaston, epätäydellisen lausumisen ja virheiden tekemisen. Tyypillisiä haasteita ovat vaikeat opetusmateriaalit sekä se, että oppilaat kyselevät opettajille vieraista asioista. Pienen otoksen vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä, joten laajempi tutkimus on välttämätön laajemmin hyödynnettäviä tuloksia varten.
first_indexed 2024-09-11T08:52:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosonen, Stiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-16T08:38:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-16T08:38:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43714", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englanninkielen opettajia on nyky\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti paljon, niin Suomessa kuin ymp\u00e4ri maailmaa.Opettajat jakautuvat karkeasti kahteen ryhm\u00e4\u00e4n; englantia \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuviin natiiviopettajiin ja ei-natiiveihin englantia puhuviin opettajiin. Jo vuosikymmen sitten on arvioitu, ett\u00e4 ei-natiivit englanninkielen opettajat ovat muodostaneet enemmist\u00f6n. Siit\u00e4 huolimatta ei-natiiveja opettajia on alettu tutkia vasta viimeisten vuosikymmenten aikana, sill\u00e4 natiiviopettajia on perinteisesti suosittu. Suomessa tilanne on kuitenkin toinen, sill\u00e4 ei-natiivit opettajat ovat Suomessa itsest\u00e4\u00e4nselvyys ja selv\u00e4 enemmist\u00f6.\r\n\r\nTutkielman tarkoitus on toimia keskustelunavauksena ja tuoda uusi n\u00e4k\u00f6kulma\r\nsuomalaiseen opettajatutkimukseen. Tavoitteena on antaa ei-natiiveille englanninopettajille mahdollisuus kertoa omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Muita mielenkiinnon aiheita ovat ei-natiivien opettajien vahvuudet ja heikkoudet ty\u00f6n kannalta sek\u00e4 ty\u00f6n haasteet. Tutkimuksen aineisto koostuu nelj\u00e4n kokeneen ei-natiivin englanninkielen lukio-opettajan haastatteluista. Haastattelu valittiin tutkimusmenetelm\u00e4ksi, jotta tutkittavista ja kokemuksista saataisiin syv\u00e4llist\u00e4 tietoa. Teemoittelun kautta pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajien vastauksia yhdist\u00e4vi\u00e4 sek\u00e4 erottavia piirteit\u00e4.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat kokevat ei-natiiviuden luonnollisena asiana. He pitiv\u00e4t englannin kielitaitoaan riitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 opettajan ty\u00f6h\u00f6n ja koulutustaan sopivana. Natiivi- ja einatiiviopettajat koettiin tasa-arvoisina, joskin molemmilla ryhmill\u00e4 on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Omiksi vahvuuksikseen ei-natiivit opettajat totesivat sek\u00e4 ymm\u00e4rryksen vieraan kielen oppimisprosessista ett\u00e4 suomen kielen taidon. Heikkouksikseen he mainitsivat puutteellisen sanaston, ep\u00e4t\u00e4ydellisen lausumisen ja virheiden tekemisen. Tyypillisi\u00e4 haasteita ovat vaikeat opetusmateriaalit sek\u00e4 se, ett\u00e4 oppilaat kyselev\u00e4t opettajille vieraista asioista. Pienen otoksen vuoksi tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4, joten laajempi tutkimus on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n laajemmin hy\u00f6dynnett\u00e4vi\u00e4 tuloksia varten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Stiina Kosonen (stjukoso) on 2014-06-16 08:38:26.136202. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-16T08:38:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406162035.pdf: 228158 bytes, checksum: 94294f63615ffd63a296936168cf703f (MD5)\r\nlicense.html: 5052 bytes, checksum: d894f898bc641328a16304dae60b0c1b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-16T08:38:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406162035.pdf: 228158 bytes, checksum: 94294f63615ffd63a296936168cf703f (MD5)\r\nlicense.html: 5052 bytes, checksum: d894f898bc641328a16304dae60b0c1b (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "non-native teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "thematic analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interview", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406162035", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-16T08:38:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43714
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0cf0b4b2-562c-4152-90d4-a1f3ab1660cc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406162035.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kosonen, Stiina Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession non-native teachers English teachers thematic analysis interview English Englannin kieli
title Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
title_full Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
title_fullStr Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
title_full_unstemmed Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
title_short Non-native English-speaking teachers of English in Finland
title_sort non native english speaking teachers of english in finland teachers thoughts and experiences of their profession
title_sub teachers' thoughts and experiences of their profession
title_txtP Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
topic non-native teachers English teachers thematic analysis interview English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English teachers interview non-native teachers thematic analysis
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43714 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406162035
work_keys_str_mv AT kosonenstiina nonnativeenglishspeakingteachersofenglishinfinlandteachersthoughtsandexperiencesof