2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia 2. – 6. luokkalaisilla on ollut Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toiminnasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin fenomengrafisella tutkimusotteella. Lasten kokemukset jakautuiva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karvonen, Mea
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43713
_version_ 1826225716604174336
author Karvonen, Mea
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karvonen, Mea Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karvonen, Mea Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karvonen, Mea
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia 2. – 6. luokkalaisilla on ollut Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toiminnasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin fenomengrafisella tutkimusotteella. Lasten kokemukset jakautuivat seuraaviin alakategorioihin: lukeminen lukutuokioiden aikana, lukemisen kehittyminen, sosiaalinen kanssakäyminen lukumummien ja -vaarien kanssa, poissaolo tunneilta lukutuokioiden aikana, muu toiminta ja lukupaikka. Lukukokemukseen vaikutti lasten asennoituminen lukemiseen, kirjojen mielekkyys sekä suhtautuminen lukutuokioilla käytettyihin lukutapoihin. Lukutavoista vuorolukeminen oli lapsista mieluisinta. Yhdessä lukeminen koettiin vaikeaksi. Kokemukset sosiaalisesta kanssakäymisestä lukumummien ja -vaarien kanssa olivat pääosin myönteisiä. Osa lapsista koki toiminnan kautta kehittyneensä lukemisessa, ja kokivat saavansa lukumummeilta ja –vaareilta apua erityisesti vaikeiden sanojen lukemiseen. Oppitunneilta poissaolo vaikutti lasten kokemukseen lukutuokioista. Poissaoloon suhtautuminen oli riippuvainen siitä, miten positiivisesti tai negatiivisesti lapsi suhtautui yhtäältä oppitunteihin ja toisaalta lukutuokioihin. Merkkivahvistajina toimineiden tarrojen saaminen oli lapsille mieleistä. Hyvä lukupaikka oli lasten mielestä rauhallinen, esteettinen, pehmeillä tuoleilla varustettu ja visuaalisia virikkeitä tarjoava. Tutkimus toi esiin lapsen maailman konkretian ja heille merkitykselliset toiminnan puolet. Huomiota tulisi Lukumummi ja -vaari –toiminnassa kiinnittää mm. siihen, etteivät merkkivahvistajat heikennä lasten sisäistä lukumotivaatiota eikä tunneilta poissaolo lukutuokioiden aikana häiritse lasten muuta opiskelua.
first_indexed 2024-09-11T08:53:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karvonen, Mea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-16T08:27:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-16T08:27:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43713", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia kokemuksia 2. \u2013 6.\nluokkalaisilla on ollut Niilo M\u00e4ki Instituutin Lukumummi ja -vaari \u2013toiminnasta.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6haastatteluina ja aineisto analysoitiin\nfenomengrafisella tutkimusotteella. Lasten kokemukset jakautuivat seuraaviin\nalakategorioihin: lukeminen lukutuokioiden aikana, lukemisen kehittyminen,\nsosiaalinen kanssak\u00e4yminen lukumummien ja -vaarien kanssa, poissaolo tunneilta\nlukutuokioiden aikana, muu toiminta ja lukupaikka.\n\nLukukokemukseen vaikutti lasten asennoituminen lukemiseen, kirjojen\nmielekkyys sek\u00e4 suhtautuminen lukutuokioilla k\u00e4ytettyihin lukutapoihin.\nLukutavoista vuorolukeminen oli lapsista mieluisinta. Yhdess\u00e4 lukeminen koettiin\nvaikeaksi. Kokemukset sosiaalisesta kanssak\u00e4ymisest\u00e4 lukumummien ja -vaarien\nkanssa olivat p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisi\u00e4. Osa lapsista koki toiminnan kautta\nkehittyneens\u00e4 lukemisessa, ja kokivat saavansa lukumummeilta ja \u2013vaareilta apua\nerityisesti vaikeiden sanojen lukemiseen. Oppitunneilta poissaolo vaikutti lasten\nkokemukseen lukutuokioista. Poissaoloon suhtautuminen oli riippuvainen siit\u00e4,\nmiten positiivisesti tai negatiivisesti lapsi suhtautui yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 oppitunteihin ja\ntoisaalta lukutuokioihin. Merkkivahvistajina toimineiden tarrojen saaminen oli\nlapsille mieleist\u00e4. Hyv\u00e4 lukupaikka oli lasten mielest\u00e4 rauhallinen, esteettinen,\npehmeill\u00e4 tuoleilla varustettu ja visuaalisia virikkeit\u00e4 tarjoava.\n\nTutkimus toi esiin lapsen maailman konkretian ja heille merkitykselliset\ntoiminnan puolet. Huomiota tulisi Lukumummi ja -vaari \u2013toiminnassa kiinnitt\u00e4\u00e4\nmm. siihen, etteiv\u00e4t merkkivahvistajat heikenn\u00e4 lasten sis\u00e4ist\u00e4 lukumotivaatiota\neik\u00e4 tunneilta poissaolo lukutuokioiden aikana h\u00e4iritse lasten muuta opiskelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mea Karvonen (mekarvon) on 2014-06-16 08:27:13.435627. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-16T08:27:13Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406162034.pdf: 390847 bytes, checksum: 2ace0f23aafb91f9c8b53a98242f7bd3 (MD5)\nlicense.html: 4903 bytes, checksum: 46d175e2c8bb44e5eb9010bb3beede10 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-16T08:27:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406162034.pdf: 390847 bytes, checksum: 2ace0f23aafb91f9c8b53a98242f7bd3 (MD5)\nlicense.html: 4903 bytes, checksum: 46d175e2c8bb44e5eb9010bb3beede10 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (52 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lukumummi ja -vaari -toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406162034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-16T08:27:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43713
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/10c8a3a4-3379-4aa5-b108-b37f687822ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406162034.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karvonen, Mea 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta Lukumummi ja -vaari -toiminta Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 lapset kokemukset lukeminen lukutaito
title 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
title_full 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
title_fullStr 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
title_full_unstemmed 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
title_short 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
title_sort 2 6 luokkalaisten kokemuksia lukumummi ja vaari toiminnasta
title_txtP 2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
topic Lukumummi ja -vaari -toiminta Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 lapset kokemukset lukeminen lukutaito
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Fenomenografia Lukumummi ja -vaari -toiminta Special Education kokemukset lapset lukeminen lukutaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43713 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406162034
work_keys_str_mv AT karvonenmea 26luokkalaistenkokemuksialukumummijavaaritoiminnasta