2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia 2. – 6. luokkalaisilla on ollut Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toiminnasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin fenomengrafisella tutkimusotteella. Lasten kokemukset jakautuiva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karvonen, Mea
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43713
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia 2. – 6. luokkalaisilla on ollut Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toiminnasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin fenomengrafisella tutkimusotteella. Lasten kokemukset jakautuivat seuraaviin alakategorioihin: lukeminen lukutuokioiden aikana, lukemisen kehittyminen, sosiaalinen kanssakäyminen lukumummien ja -vaarien kanssa, poissaolo tunneilta lukutuokioiden aikana, muu toiminta ja lukupaikka. Lukukokemukseen vaikutti lasten asennoituminen lukemiseen, kirjojen mielekkyys sekä suhtautuminen lukutuokioilla käytettyihin lukutapoihin. Lukutavoista vuorolukeminen oli lapsista mieluisinta. Yhdessä lukeminen koettiin vaikeaksi. Kokemukset sosiaalisesta kanssakäymisestä lukumummien ja -vaarien kanssa olivat pääosin myönteisiä. Osa lapsista koki toiminnan kautta kehittyneensä lukemisessa, ja kokivat saavansa lukumummeilta ja –vaareilta apua erityisesti vaikeiden sanojen lukemiseen. Oppitunneilta poissaolo vaikutti lasten kokemukseen lukutuokioista. Poissaoloon suhtautuminen oli riippuvainen siitä, miten positiivisesti tai negatiivisesti lapsi suhtautui yhtäältä oppitunteihin ja toisaalta lukutuokioihin. Merkkivahvistajina toimineiden tarrojen saaminen oli lapsille mieleistä. Hyvä lukupaikka oli lasten mielestä rauhallinen, esteettinen, pehmeillä tuoleilla varustettu ja visuaalisia virikkeitä tarjoava. Tutkimus toi esiin lapsen maailman konkretian ja heille merkitykselliset toiminnan puolet. Huomiota tulisi Lukumummi ja -vaari –toiminnassa kiinnittää mm. siihen, etteivät merkkivahvistajat heikennä lasten sisäistä lukumotivaatiota eikä tunneilta poissaolo lukutuokioiden aikana häiritse lasten muuta opiskelua.