Âzykovye i kul'turnye aspekty finsko-russkoj biznes-kommunikacii na primere odnogo slučaâ

Suomen ja Venäjän välillä on tehty kauppaa jo todella kauan, ja nykyään kaupankäynti yhä vahvistuu ja kasvaa, jolloin korostuvat pitkäaikaisten ja vahvojen liikesuhteiden merkitys. Tämän tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää kulttuurienvälisen viestinnän roolia Suomen ja Venäjän liikes...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuhu, Victoria
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43708
Description
Summary:Suomen ja Venäjän välillä on tehty kauppaa jo todella kauan, ja nykyään kaupankäynti yhä vahvistuu ja kasvaa, jolloin korostuvat pitkäaikaisten ja vahvojen liikesuhteiden merkitys. Tämän tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää kulttuurienvälisen viestinnän roolia Suomen ja Venäjän liikesuhteissa, toisin sanoen minkälainen rooli on kulttuurienvälisellä viestinnällä kun harjoitetaan liiketoimintaa. Tutkimuksen pääkysymys on, minkälaisia kielellisiä ja kulttuurisia aspekteja esiintyy suomalais-venäläisessä bisnesviestinnässä, ja mitkä näistä ovat keskeisessä roolissa onnistuneen kommunikaation ja yhteistyön kannalta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua, joka suoritettiin tutkittavan yrityksen kolmelle henkilölle, jotka kommunikoivat päivittäin venäläisten liikekumppanien kanssa. Ensiksi kerättiin yleistä tietoa yrityksestä haastattelemalla yrityksen vientipäällikköä. Ensisijaista tutkimustietoa saatiin kahdelta vientiassistentilta, jotka hoitavat päivittäin suhteita venäläisten asiakkaiden kanssa. Tutkimuskysymykset oli jaettu teemoittain. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että onnistuneen liiketoiminnan perusta on venäläisen kulttuurin tietämys ja toimintatapojen tuntemus. Jotta liiketoiminta olisi onnistunutta ja kannattavaa, on suomalaisen yrityksen keskityttävä luomaan pitkäaikaisia ja luottamuksellisia suhteita venäläisiin partnereihin. Tutkimuksessa selvisi, että on hallittava venäläistä tapakulttuuria niin arki- kuin bisneselämässäkin saavuttaakseen venäläisten luottamuksen. Se onnistuu hallitsemalla seuraaviin kategorioihin kuuluvia venäläisen kulttuurin kommunikatiivisia aspekteja ja toimintatapoja: yhteydenpito ja kielen merkitys, viralliset tilanteet, epäviralliset tilanteet ja henkilökohtaisten suhteiden ylläpitäminen, eikielellinen viestintä. Selvisi, että tärkeintä on luoda ja ylläpitää henkilökohtaisia suhteita, koska venäläisten bisnestoiminta rakentuu juuri niiden pohjalta. Ilman hyviä henkilökohtaisia suhteita ei voi olla onnistunutta liikesuhdetta. Tämä onnistuu ottamalla huomioon tutkimuksessamme selvitettyjä kielellisiä ja kulttuurisia toimintatapoja. Näin ollen voimme sanoa, että kulttuurienvälisellä viestinnällä on merkittävä rooli venäläis-suomalaisissa liikesuhteissa.