Summary: | Suomen ja Venäjän välillä on tehty kauppaa jo todella kauan, ja nykyään kaupankäynti yhä vahvistuu ja
kasvaa, jolloin korostuvat pitkäaikaisten ja vahvojen liikesuhteiden merkitys.
Tämän tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää kulttuurienvälisen viestinnän roolia Suomen ja
Venäjän liikesuhteissa, toisin sanoen minkälainen rooli on kulttuurienvälisellä viestinnällä kun
harjoitetaan liiketoimintaa. Tutkimuksen pääkysymys on, minkälaisia kielellisiä ja kulttuurisia aspekteja
esiintyy suomalais-venäläisessä bisnesviestinnässä, ja mitkä näistä ovat keskeisessä roolissa onnistuneen
kommunikaation ja yhteistyön kannalta.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua, joka
suoritettiin tutkittavan yrityksen kolmelle henkilölle, jotka kommunikoivat päivittäin venäläisten
liikekumppanien kanssa. Ensiksi kerättiin yleistä tietoa yrityksestä haastattelemalla yrityksen
vientipäällikköä. Ensisijaista tutkimustietoa saatiin kahdelta vientiassistentilta, jotka hoitavat päivittäin
suhteita venäläisten asiakkaiden kanssa. Tutkimuskysymykset oli jaettu teemoittain.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että onnistuneen liiketoiminnan perusta on venäläisen
kulttuurin tietämys ja toimintatapojen tuntemus. Jotta liiketoiminta olisi onnistunutta ja kannattavaa, on
suomalaisen yrityksen keskityttävä luomaan pitkäaikaisia ja luottamuksellisia suhteita venäläisiin
partnereihin. Tutkimuksessa selvisi, että on hallittava venäläistä tapakulttuuria niin arki- kuin bisneselämässäkin
saavuttaakseen venäläisten luottamuksen. Se onnistuu hallitsemalla seuraaviin kategorioihin
kuuluvia venäläisen kulttuurin kommunikatiivisia aspekteja ja toimintatapoja: yhteydenpito ja kielen
merkitys, viralliset tilanteet, epäviralliset tilanteet ja henkilökohtaisten suhteiden ylläpitäminen, eikielellinen
viestintä. Selvisi, että tärkeintä on luoda ja ylläpitää henkilökohtaisia suhteita, koska
venäläisten bisnestoiminta rakentuu juuri niiden pohjalta. Ilman hyviä henkilökohtaisia suhteita ei voi
olla onnistunutta liikesuhdetta. Tämä onnistuu ottamalla huomioon tutkimuksessamme selvitettyjä
kielellisiä ja kulttuurisia toimintatapoja. Näin ollen voimme sanoa, että kulttuurienvälisellä viestinnällä
on merkittävä rooli venäläis-suomalaisissa liikesuhteissa.
|