The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching

Autenttisten materiaalien käyttö vieraiden kielten opetuksessa on ollut kielitieteellisen tutkimuksen kiinnostuksen kohteena jo vuosikymmenien ajan. Tutkimus on kuitenkin pääasiassa painottunut autenttisuuden käsitteen määrittelyyn ja autenttisten materiaalien hyötyihin. Erityisesti opettajien auten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peltola, Marianne
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43704
_version_ 1826225806301462528
author Peltola, Marianne
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltola, Marianne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltola, Marianne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltola, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Autenttisten materiaalien käyttö vieraiden kielten opetuksessa on ollut kielitieteellisen tutkimuksen kiinnostuksen kohteena jo vuosikymmenien ajan. Tutkimus on kuitenkin pääasiassa painottunut autenttisuuden käsitteen määrittelyyn ja autenttisten materiaalien hyötyihin. Erityisesti opettajien autenttisten materiaalien käyttöä ja koulutuksen sekä opetuskokemuksen vaikutusta opetusmateriaalien valintaan on tutkittu hyvin vähän. Tällainen tutkimus on kuitenkin erityisen tärkeää, kun halutaan selvittää kieltenopettajien saaman koulutuksen sekä kokemuksen mahdollista vaikutusta kielten opetuksessa tehtäviin valintoihin. Tämä vertaileva tapaustutkimus pyrkii selvittämään kokemuksen roolia lukion englannin opettajien autenttisen materiaalin käytössä. Tavoitteena oli tutkia vastavalmistuneen englannin opettajan ja kokeneiden englannin opettajien välillä esiintyviä mahdollisia eroavaisuuksia autenttisen materiaalin käytössä lukion englannin kielen opetuksessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelu, ja tutkimuksen aineisto koostuu yhden vastavalmistuneen opettajan ja kahden kokeneen opettajan haastatteluista. Tulokset osoittivat, että sekä vastavalmistuneen että kokeneen opettajan kokemukset autenttisen materiaalin käytöstä lukion englannin kielen opetuksesta olivat hyvin samankaltaisia. Autenttisten materiaalien käyttöä pidettiin tärkeänä, mutta lukion rajalliset aikaresurssit rajoittivat usein autenttisen materiaalin johdonmukaista ja kattavaa käyttöä. Merkittävimmäksi eroavaisuudeksi opettajien kesken nousi kokeneiden opettajien suurempi mieltymys tekstikirjan käyttöä kohtaan ja vahvempi käsitys lukion opetussuunnitelman asettamista aikataulupaineista. Pienestä aineistostaan johtuen tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, joten lisää tutkimusta opettajien autenttisen materiaalin käytöstä kaivataan. Lisätutkimuksella voitaisiin saada tarkempaa tietoa autenttisten materiaalien painotuksesta kielten opettajien koulutuksessa sekä nuorten että kokeneiden opettajien autenttisen materiaalin käytöstä.
first_indexed 2014-06-15T20:00:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Marianne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-15T09:04:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-15T09:04:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43704", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Autenttisten materiaalien k\u00e4ytt\u00f6 vieraiden kielten opetuksessa on ollut kielitieteellisen tutkimuksen kiinnostuksen kohteena jo vuosikymmenien ajan. Tutkimus on kuitenkin p\u00e4\u00e4asiassa painottunut autenttisuuden k\u00e4sitteen m\u00e4\u00e4rittelyyn ja autenttisten materiaalien hy\u00f6tyihin. Erityisesti opettajien autenttisten materiaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja koulutuksen sek\u00e4 opetuskokemuksen vaikutusta opetusmateriaalien valintaan on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4llainen tutkimus on kuitenkin erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4, kun halutaan selvitt\u00e4\u00e4 kieltenopettajien saaman koulutuksen sek\u00e4 kokemuksen mahdollista vaikutusta kielten opetuksessa teht\u00e4viin valintoihin.\n\nT\u00e4m\u00e4 vertaileva tapaustutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kokemuksen roolia lukion englannin opettajien autenttisen materiaalin k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Tavoitteena oli tutkia vastavalmistuneen englannin opettajan ja kokeneiden englannin opettajien v\u00e4lill\u00e4 esiintyvi\u00e4 mahdollisia eroavaisuuksia autenttisen materiaalin k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 lukion englannin kielen opetuksessa. Tutkimusmenetelm\u00e4ksi valittiin haastattelu, ja tutkimuksen aineisto koostuu yhden vastavalmistuneen opettajan ja kahden kokeneen opettajan haastatteluista. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 sek\u00e4 vastavalmistuneen ett\u00e4 kokeneen opettajan kokemukset autenttisen materiaalin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 lukion englannin kielen opetuksesta olivat hyvin samankaltaisia. Autenttisten materiaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, mutta lukion rajalliset aikaresurssit rajoittivat usein autenttisen materiaalin johdonmukaista ja kattavaa k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi eroavaisuudeksi opettajien kesken nousi kokeneiden opettajien suurempi mieltymys tekstikirjan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kohtaan ja vahvempi k\u00e4sitys lukion opetussuunnitelman asettamista aikataulupaineista.\n\nPienest\u00e4 aineistostaan johtuen tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4, joten lis\u00e4\u00e4 tutkimusta opettajien autenttisen materiaalin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 kaivataan. Lis\u00e4tutkimuksella voitaisiin saada tarkempaa tietoa autenttisten materiaalien painotuksesta kielten opettajien koulutuksessa sek\u00e4 nuorten ett\u00e4 kokeneiden opettajien autenttisen materiaalin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marianne Peltola (mahepelt) on 2014-06-15 09:04:40.011252. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-15T09:04:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406152026.pdf: 510759 bytes, checksum: 9188e44fbc4d4354975868dedae03c1f (MD5)\nlicense.html: 5022 bytes, checksum: 34dacd2a29815a78db18b8206d882fed (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-15T09:04:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406152026.pdf: 510759 bytes, checksum: 9188e44fbc4d4354975868dedae03c1f (MD5)\nlicense.html: 5022 bytes, checksum: 34dacd2a29815a78db18b8206d882fed (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "authenticity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406152026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-15T09:04:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43704
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2a74fcc7-3983-407e-9a12-ae2c117dc0ee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406152026.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Marianne The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching authenticity learning materials English Englannin kieli
title The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching
title_full The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching
title_fullStr The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching
title_full_unstemmed The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching
title_short The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching
title_sort role of teaching experience in the use of authentic materials in efl teaching
title_txtP The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching
topic authenticity learning materials English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English authenticity learning materials
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43704 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406152026
work_keys_str_mv AT peltolamarianne roleofteachingexperienceintheuseofauthenticmaterialsineflteaching AT peltolamarianne theroleofteachingexperienceintheuseofauthenticmaterialsineflteaching