Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments

Internetin kautta pelattavat moninpelit tarjoavat monenlaisia mahdollisuuksia harjoitella Englannin kielitaitoa, sekä käyttää sitä hyväksi erilaisissa kommunikointitilanteissa. Pelien hyötyä kieltenoppimisessa on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus rajoittuu suurelta osin itse pelien sisältöih...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäki-Kuutti, Matias
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43702
_version_ 1826225810351063040
author Mäki-Kuutti, Matias
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäki-Kuutti, Matias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäki-Kuutti, Matias Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäki-Kuutti, Matias
datasource_str_mv jyx
description Internetin kautta pelattavat moninpelit tarjoavat monenlaisia mahdollisuuksia harjoitella Englannin kielitaitoa, sekä käyttää sitä hyväksi erilaisissa kommunikointitilanteissa. Pelien hyötyä kieltenoppimisessa on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus rajoittuu suurelta osin itse pelien sisältöihin. Lähivuosina internetin kautta pelaaminen yhdessä toisten pelaajien kanssa on yleistynyt, mikä on avannut keskustelua myös pelien interaktiivisuuden vaikutuksista kielitaitoon. Internetissä tapaa usein pelaajia monista erilaisista kulttuureista ja taustoista, mikä rikastuttaa kielikulttuuria sekä mahdollistaa kielenkäytön harjoittelun matalan kynnyksen tilanteissa. Suomalaiset pelaavat internetpelejä suurimmaksi osaksi Englanniksi, sillä se on yleisimpiä peliympäristöissä ymmärrettäviä kieliä. Tutkimuksen tavoite oli selvittää millaisia suomalaisten digitaalisten pelien pelaajien kommunikointitottumukset ovat, sekä millaisessa roolissa Englannin kieli toimii heidän kommunikaatiossaan. Tutkimus selvitti myös millaisia taitoja tutkimushenkilöt kokivat oppineensa Englannin kielen käytöstä pelaamisen yhteydessä, sekä miltä kyseisen kielen käyttäminen yleisesti heidän mielestään vaikutti. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka lähetettiin henkilöille joiden arveltiin olevan sopivia tutkimukseen. Tutkimukseen osallistui 34 henkilöä joista 31:llä oli kokemusta digitaalisten pelien pelaamisesta yli viiden vuoden ajalta. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat että suomalaiset pelaajat käyttivät englannin kieltä kommunikointiin paljon monenlaisissa tilanteissa ja kokivat interaktiivisuuden parantaneen heidän kielitaitoaan merkittävästi. Pelaajat arvioivat kehittyneensä monilla eri kielitaidon osa-alueilla, sekä kokivat englanninkieliset kielenkäyttötilanteet myös hyvin positiivisiksi. Tutkimuksessa tuli selkeästi esille että pelaajat kokevat interaktiivisuuden kehittävän kielitaitoja sekä myös kielenkäytön varmuutta. Tutkimusryhmän vastaukset olivat suuressa määrin yhteneviä ja vastaukset myös täten laadultaan luotettavia.
first_indexed 2024-09-11T08:53:04Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki-Kuutti, Matias", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-14T20:02:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-14T20:02:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internetin kautta pelattavat moninpelit tarjoavat monenlaisia mahdollisuuksia harjoitella Englannin kielitaitoa, sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 hyv\u00e4ksi erilaisissa kommunikointitilanteissa. Pelien hy\u00f6ty\u00e4 kieltenoppimisessa on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus rajoittuu suurelta osin itse pelien sis\u00e4lt\u00f6ihin. L\u00e4hivuosina internetin kautta pelaaminen yhdess\u00e4 toisten pelaajien kanssa on yleistynyt, mik\u00e4 on avannut keskustelua my\u00f6s pelien interaktiivisuuden vaikutuksista kielitaitoon. Internetiss\u00e4 tapaa usein pelaajia monista erilaisista kulttuureista ja taustoista, mik\u00e4 rikastuttaa kielikulttuuria sek\u00e4 mahdollistaa kielenk\u00e4yt\u00f6n harjoittelun matalan kynnyksen tilanteissa. Suomalaiset pelaavat internetpelej\u00e4 suurimmaksi osaksi Englanniksi, sill\u00e4 se on yleisimpi\u00e4 peliymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4vi\u00e4 kieli\u00e4. \n\nTutkimuksen tavoite oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia suomalaisten digitaalisten pelien pelaajien kommunikointitottumukset ovat, sek\u00e4 millaisessa roolissa Englannin kieli toimii heid\u00e4n kommunikaatiossaan. Tutkimus selvitti my\u00f6s millaisia taitoja tutkimushenkil\u00f6t kokivat oppineensa Englannin kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 pelaamisen yhteydess\u00e4, sek\u00e4 milt\u00e4 kyseisen kielen k\u00e4ytt\u00e4minen yleisesti heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n vaikutti. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselyll\u00e4, joka l\u00e4hetettiin henkil\u00f6ille joiden arveltiin olevan sopivia tutkimukseen. Tutkimukseen osallistui 34 henkil\u00f6\u00e4 joista 31:ll\u00e4 oli kokemusta digitaalisten pelien pelaamisesta yli viiden vuoden ajalta. Tutkimusaineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ett\u00e4 laadullisia menetelmi\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat ett\u00e4 suomalaiset pelaajat k\u00e4yttiv\u00e4t englannin kielt\u00e4 kommunikointiin paljon monenlaisissa tilanteissa ja kokivat interaktiivisuuden parantaneen heid\u00e4n kielitaitoaan merkitt\u00e4v\u00e4sti. Pelaajat arvioivat kehittyneens\u00e4 monilla eri kielitaidon osa-alueilla, sek\u00e4 kokivat englanninkieliset kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteet my\u00f6s hyvin positiivisiksi. Tutkimuksessa tuli selke\u00e4sti esille ett\u00e4 pelaajat kokevat interaktiivisuuden kehitt\u00e4v\u00e4n kielitaitoja sek\u00e4 my\u00f6s kielenk\u00e4yt\u00f6n varmuutta. Tutkimusryhm\u00e4n vastaukset olivat suuressa m\u00e4\u00e4rin yhtenevi\u00e4 ja vastaukset my\u00f6s t\u00e4ten laadultaan luotettavia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Matias M\u00e4ki-Kuutti (mamajuma) on 2014-06-14 20:02:06.194026. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-14T20:02:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406142024.pdf: 281258 bytes, checksum: dd6a0d72318c85194bf26ddeb849120e (MD5)\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: 6f7eff7e8c9d1df83aeea9580b352c6f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-14T20:02:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406142024.pdf: 281258 bytes, checksum: dd6a0d72318c85194bf26ddeb849120e (MD5)\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: 6f7eff7e8c9d1df83aeea9580b352c6f (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online gaming", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "the English language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "extramural", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "playing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406142024", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-14T20:02:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43702
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/24a4a0dd-c49c-4461-8c86-596c37d39554\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406142024.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki-Kuutti, Matias Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments language acquisition digital games online gaming interaction the English language learning EFL extramural playing English Englannin kieli
title Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments
title_full Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments
title_fullStr Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments
title_full_unstemmed Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments
title_short Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments
title_sort language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments
title_txtP Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments
topic language acquisition digital games online gaming interaction the English language learning EFL extramural playing English Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli English digital games extramural interaction language acquisition learning online gaming playing the English language
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43702 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406142024
work_keys_str_mv AT mäkikuuttimatias languageacquisitionthroughinteractionbetweengamersindigitalgamingenvironments