Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta

Historian ajattelun taidot ovat olleet viimeisten kahdenkymmenen vuoden ajan keskeisellä sijalla opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteissa. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä historian aineenopettajilla on historian ajattelun taitojen opetuksesta. Erityisesti työssäni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ansami, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Opettajankoulutuslaitos, Historian ja etnologian laitos, Department of Teacher Education, Department of History and Ethnology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43699
_version_ 1826225756544434176
author Ansami, Hanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Historian ja etnologian laitos Department of Teacher Education Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ansami, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Historian ja etnologian laitos Department of Teacher Education Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ansami, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Historian ja etnologian laitos Department of Teacher Education Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ansami, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Historian ajattelun taidot ovat olleet viimeisten kahdenkymmenen vuoden ajan keskeisellä sijalla opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteissa. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä historian aineenopettajilla on historian ajattelun taitojen opetuksesta. Erityisesti työssäni pohdin sitä, millaisia haasteita ajattelun taitojen opetuksella voi olla. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla yhdeksää historian aineenopettajaa keväällä 2013. Toteutin analyysin pääosin aineistolähtöisesti tarkastellen opettajien käsityksiä historian ajattelun taidoista, historianopetuksen ja koulun tehtävistä, opetustavoista ja ajattelun taitojen opetuksen haasteista. Analyysin toisessa vaiheessa pyrin selittämään ajattelun taitojen opetuksen haasteita yhdistämällä aiempia teemoja. Haastattelemani opettajat eivät määrittele historian ajattelun taitoja täysin uskollisesti historian tiedonluonteelle vaan korostavat nykyaikana hyödyllisinä pitämiään taitoja. Heidän mielestään historianopetuksen tehtävänä on auttaa ymmärtämään maailmaa, opettaa tiedonhankintataitoja ja kasvattaa yleissivistystä. Opettajien vastauksissa historianopetukseen vaikuttaa myös heidän käsityksensä koulun sosiaalistavasta ja nuoren kasvua tukevasta tehtävästä. Haastatellut pitävät historian ajattelun taitojen opettamista tärkeänä, mutta näkevät historianopetusta koskevat tavoitteet moninaisina. Opettajat kertovat opettavansa vaihtelevasti ja pitävät opiskelijan motivoitumista tärkeänä. He pyrkivät opettamaan ajattelun taitoja niin luennoiden ja keskustellen kuin opiskelijan omaehtoisen työskentelyn kautta. Suurin osa opettajista opettaa ajattelun taitoja lähinnä lyhyiden harjoitusten avulla ja vain harvoin tutkiva työskentely jatkuu koko oppitunnin ajan. Haastavana ajattelun taitojen opettamisen kannalta opettajat näkevät erityisesti opetussuunnitelman ja ylioppilaskokeen asettamat vaatimukset, kiireisyyden ja puutteelliset opetusmateriaalit sekä opiskelijoiden motivoitumattomuuden, viitseliäisyyden puutteen ja vaihtelevat ennakkotiedot ja -taidot. Nähdäkseni ajattelun taitojen opetukselle ja oppimiselle voi olla ongelma myös tietojen ja taitojen eroaminen toisistaan opetuksessa ja sen tavoitteissa. Opettajan ja oppilaan omaksumat vahvat roolit ovat haaste opiskelijalähtöisten työtapojen käyttämiselle. Lisäksi ero maallikon ja tutkijan historian osaamisessa aiheuttaa epäselvyyttä ajattelun taitojen määrittelyssä ja siten niiden opetuksessa. Avainsanat: historian ajattelun taidot, opettajan ajattelu, opetussuunnitelma, historianopetus
first_indexed 2023-03-22T09:59:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ansami, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-13T19:32:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-13T19:32:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437404", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43699", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Historian ajattelun taidot ovat olleet viimeisten kahdenkymmenen\nvuoden ajan keskeisell\u00e4 sijalla opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteissa.\nTutkimukseni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 historian\naineenopettajilla on historian ajattelun taitojen opetuksesta. Erityisesti\nty\u00f6ss\u00e4ni pohdin sit\u00e4, millaisia haasteita ajattelun taitojen opetuksella voi olla.\nKer\u00e4sin tutkimusaineiston haastattelemalla yhdeks\u00e4\u00e4 historian aineenopettajaa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2013. Toteutin analyysin p\u00e4\u00e4osin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti tarkastellen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 historian ajattelun taidoista, historianopetuksen ja koulun teht\u00e4vist\u00e4, opetustavoista ja ajattelun taitojen opetuksen haasteista. Analyysin toisessa vaiheessa pyrin selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ajattelun taitojen opetuksen haasteita yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aiempia teemoja.\n\nHaastattelemani opettajat eiv\u00e4t m\u00e4\u00e4rittele historian ajattelun taitoja\nt\u00e4ysin uskollisesti historian tiedonluonteelle vaan korostavat nykyaikana\nhy\u00f6dyllisin\u00e4 pit\u00e4mi\u00e4\u00e4n taitoja. Heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n historianopetuksen\nteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n maailmaa, opettaa tiedonhankintataitoja\nja kasvattaa yleissivistyst\u00e4. Opettajien vastauksissa historianopetukseen\nvaikuttaa my\u00f6s heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 koulun sosiaalistavasta ja nuoren kasvua\ntukevasta teht\u00e4v\u00e4st\u00e4. Haastatellut pit\u00e4v\u00e4t historian ajattelun taitojen\nopettamista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, mutta n\u00e4kev\u00e4t historianopetusta koskevat tavoitteet\nmoninaisina.\n\nOpettajat kertovat opettavansa vaihtelevasti ja pit\u00e4v\u00e4t opiskelijan\nmotivoitumista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. He pyrkiv\u00e4t opettamaan ajattelun taitoja niin\nluennoiden ja keskustellen kuin opiskelijan omaehtoisen ty\u00f6skentelyn kautta.\nSuurin osa opettajista opettaa ajattelun taitoja l\u00e4hinn\u00e4 lyhyiden harjoitusten\navulla ja vain harvoin tutkiva ty\u00f6skentely jatkuu koko oppitunnin ajan.\nHaastavana ajattelun taitojen opettamisen kannalta opettajat n\u00e4kev\u00e4t\nerityisesti opetussuunnitelman ja ylioppilaskokeen asettamat vaatimukset,\nkiireisyyden ja puutteelliset opetusmateriaalit sek\u00e4 opiskelijoiden\nmotivoitumattomuuden, viitseli\u00e4isyyden puutteen ja vaihtelevat\nennakkotiedot ja -taidot.\n\nN\u00e4hd\u00e4kseni ajattelun taitojen opetukselle ja oppimiselle voi olla\nongelma my\u00f6s tietojen ja taitojen eroaminen toisistaan opetuksessa ja sen\ntavoitteissa. Opettajan ja oppilaan omaksumat vahvat roolit ovat haaste\nopiskelijal\u00e4ht\u00f6isten ty\u00f6tapojen k\u00e4ytt\u00e4miselle. Lis\u00e4ksi ero maallikon ja tutkijan historian osaamisessa aiheuttaa ep\u00e4selvyytt\u00e4 ajattelun taitojen m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 ja siten niiden opetuksessa.\n\nAvainsanat: historian ajattelun taidot, opettajan ajattelu, opetussuunnitelma,\nhistorianopetus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Ansami (hamaansa) on 2014-06-13 19:32:51.391167. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-13T19:32:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406132019.pdf: 718531 bytes, checksum: 13c337b1a2f0e1863a0c7fc36f3b9cac (MD5)\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: 50d8703c73d1ed26a904529667b858c7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-13T19:32:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406132019.pdf: 718531 bytes, checksum: 13c337b1a2f0e1863a0c7fc36f3b9cac (MD5)\nlicense.html: 4906 bytes, checksum: 50d8703c73d1ed26a904529667b858c7 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (107 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historian ajattelun taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historianopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ajattelun taidot historianopettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 historianopetuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406132019", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-13T19:32:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43699
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bd8db989-2f0a-4960-b581-30ef10171c6d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406132019.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ansami, Hanna Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta historian ajattelun taidot opettajan ajattelu opetussuunnitelma historianopetus Luokanopettajakoulutus Suomen historia Teacher Education Finnish History 103 3031 ajattelu historia opettajat opetussuunnitelmat opetus
title Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
title_full Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
title_fullStr Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
title_full_unstemmed Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
title_short Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
title_sort ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
title_txtP Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
topic historian ajattelun taidot opettajan ajattelu opetussuunnitelma historianopetus Luokanopettajakoulutus Suomen historia Teacher Education Finnish History 103 3031 ajattelu historia opettajat opetussuunnitelmat opetus
topic_facet 103 3031 Finnish History Luokanopettajakoulutus Suomen historia Teacher Education ajattelu historia historian ajattelun taidot historianopetus opettajan ajattelu opettajat opetus opetussuunnitelma opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43699 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406132019
work_keys_str_mv AT ansamihanna ajatteluntaidothistorianopettajienkäsityksissähistorianopetuksesta