Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät

Janne Peltoniemi (2014). Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 158 s. Tässä laadullisessa pro gradu -tutkielmassa selvitetään mitkä tekijät ylläpitävät ja vahvistavat ja millaiset...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltoniemi, Janne
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43697
_version_ 1828193118252433408
author Peltoniemi, Janne
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltoniemi, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltoniemi, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltoniemi, Janne
datasource_str_mv jyx
description Janne Peltoniemi (2014). Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 158 s. Tässä laadullisessa pro gradu -tutkielmassa selvitetään mitkä tekijät ylläpitävät ja vahvistavat ja millaiset tekijät heikentävät harjoittelumotivaatiota ja voivat johtaa urheiluharrastuksen loppumiseen. Urheilijoiden eläytymismenetelmäkirjoitelmista nousevia tekijöitä pyritään ymmärtämään ja tulkitsemaan suhteessa aikaisempaan liikuntamotivaatio- ja liikunnan merkitysrakennetutkimukseen. Vastaajat olivat urheilijoita ja tulevia liikunta-alan ammattilaisia, jotka osallistuivat Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnan kurssille Johdatus liikuntapedagogiikkaan. Aineisto koostuu 92 eläytymismenetelmäkirjoitelmasta, jotka on analysoitu aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä erikseen harjoittelumotivaatiota vahvistavien ja heikentävien tekijöiden osalta. Tulososiossa muodostuneen luokittelun syntyä perustellaan ja käydään vuoropuhelua tutkimuksen viitekehyksen teorioihin: itsemääräämisteoriaan, tavoiteorientaatioteoriaan, suoritusmotivaatioteoriaan sekä liikunnan merkitysulottuvuusteorioihin. Harjoittelumotivaatiota heikentävien tekijöiden suhdetta tarkastellaan urheiluharrastuksen lopettamiseen liittyviin tekijöihin aikaisemmassa tutkimuksessa. Urheilijan harjoittelumotivaatiota vahvistavat 1) tavoitteellisuus, 2) harjoittelun toteutukseen, 3) itsensä kehittäminen, 4) menestys ja kilpaileminen, 5) valmennus, 6) harjoitteluyhteisö, 7) urheilun viehätys, 8) terveys ja 9) urheilun ulkopuolinen elämä. Itsemääräämisteorian mukaan sisäistä motivaatiota vahvistavat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ja koetun pätevyyden kokemukset. Tässä tutkielmassa psykologiset perustarpeet vahvistuvat urheilijalle sopivassa valmennuksessa ja harjoitteluyhteisössä, jossa huomioidaan urheilijan tavoitteet ja kehittyminen sekä toteutetaan harjoittelu käytännössä motivoivasti. Urheilun viehätys sisältää itsessään paljon sisäisen motivaation piirteitä. Terveyden osalta erityisesti loukkaantumisilta välttyminen näyttää vahvistavan motivaatiota. Urheilun ulkopuolisen elämän luokasta erityisesti harjoittelun mahdollistava aikataulutus ja harjoittelua tukeva elämäntilanne auttavat urheilijaa jatkamaan uraansa. Minäsuuntautunut urheilija tarvitsee motivaation kannalta menestystä ja kilpailutilanteita. Monet vastaajista ovat sekä minä- että tehtäväsuuntautuneita – mikä on huippu-urheilijalle eduksi. Harjoittelumotivaatiota heikentävistä tekijöistä muodostui lähes samankaltainen luokittelu: 1) tavoitteellisuus, 2) harjoittelun toteutus, 3) ei kehitystä, 4) menestys ja palkkiot, 5) puutteellinen valmennus, 6) harjoitteluyhteisö, 7) oma henkinen tila ja -ympäristö, 8) loukkaantumiset ja 9) urheilun ulkopuolinen elämä. Harjoittelumotivaatiota heikentävinä seikkoina loukkaantumiset nousivat yksittäisenä tekijänä merkittävimmäksi. Lisäksi valmennukseen, harjoittelun toteutukseen ja kehittymiseen liittyvät maininnat olivat yleisiä. Urheilijan ja valmentajan suhde ja harjoitteluyhteisön ilmapiiri liittyvät vahvasti psykologisten perustarpeiden tyydyttymiseen ja sitä kautta itsemääräämisteorian mukaiseen sisäiseen motivaatioon, tavoiteorientaatioon ja siihen liittyvään harjoitusten motivaatioilmastoon sekä suoritusmotivaatioon. Elämäntilanteiden ja urheilijan arvojen muutokset liittyvät motivaation heikentymiseen ja harrastuksen lopettamiseen. Tulokset vastaavat aikaisempien tutkimusten tuloksia yksittäisten tekijöiden suhteen. Tämän tutkielman myötä ymmärrys tekijöiden keskinäisestä suhteesta syvenee ja niiden paikkaa viitekehyksessä ymmärretään paremmin. Optimaalisessa urheilutoiminnassa urheilijan valmentajat, ohjaajat, vanhemmat ja muut lähellä olevat ihmiset ymmärtävät kokonaisvaltaisesti mitkä tekijät vaikuttavat harjoittelumotivaatioon ja urheilijan toimintaan. Koulussa liikunnnanopettajan on tärkeää tiedostaa millaisten motivaatiotekijöiden varaan oppilaiden motivaatio rakentuu ja suunnata toimintaa näiden tekijöiden vahvistamiseksi oikeanlaisen motivaatioilmaston luomisella. Koulumaailmassa tehtäväsuuntautuneet toimintatavat korostuvat. Tämän tutkimuksen perusteella myös urheilijat hyötyvät tehtäväsuuntauneesta ilmapiiristä, mutta huipulle etenevässä toiminnassa tarvitaan lisäksi kilpailusuuntautunutta toimintaa. Koulun urheilutoiminnassa on hyvä juurruttaa oppilaisiin itsensä kehittämistä ja yhteisöllisyyttä painottavia toimintatapoja.
first_indexed 2023-03-22T09:59:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltoniemi, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-13T09:56:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-13T09:56:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437395", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43697", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Janne Peltoniemi (2014). Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 158 s.\n\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa pro gradu -tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n mitk\u00e4 tekij\u00e4t yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4t ja vahvistavat ja millaiset tekij\u00e4t heikent\u00e4v\u00e4t harjoittelumotivaatiota ja voivat johtaa urheiluharrastuksen loppumiseen. Urheilijoiden el\u00e4ytymismenetelm\u00e4kirjoitelmista nousevia tekij\u00f6it\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan suhteessa aikaisempaan liikuntamotivaatio- ja liikunnan merkitysrakennetutkimukseen. Vastaajat olivat urheilijoita ja tulevia liikunta-alan ammattilaisia, jotka osallistuivat Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnan kurssille Johdatus liikuntapedagogiikkaan. Aineisto koostuu 92 el\u00e4ytymismenetelm\u00e4kirjoitelmasta, jotka on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 erikseen harjoittelumotivaatiota vahvistavien ja heikent\u00e4vien tekij\u00f6iden osalta. Tulososiossa muodostuneen luokittelun synty\u00e4 perustellaan ja k\u00e4yd\u00e4\u00e4n vuoropuhelua tutkimuksen viitekehyksen teorioihin: itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriaan, tavoiteorientaatioteoriaan, suoritusmotivaatioteoriaan sek\u00e4 liikunnan merkitysulottuvuusteorioihin. Harjoittelumotivaatiota heikent\u00e4vien tekij\u00f6iden suhdetta tarkastellaan urheiluharrastuksen lopettamiseen liittyviin tekij\u00f6ihin aikaisemmassa tutkimuksessa.\n\nUrheilijan harjoittelumotivaatiota vahvistavat 1) tavoitteellisuus, 2) harjoittelun toteutukseen, 3) itsens\u00e4 kehitt\u00e4minen, 4) menestys ja kilpaileminen, 5) valmennus, 6) harjoitteluyhteis\u00f6, 7) urheilun vieh\u00e4tys, 8) terveys ja 9) urheilun ulkopuolinen el\u00e4m\u00e4. Itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian mukaan sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota vahvistavat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ja koetun p\u00e4tevyyden kokemukset. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa psykologiset perustarpeet vahvistuvat urheilijalle sopivassa valmennuksessa ja harjoitteluyhteis\u00f6ss\u00e4, jossa huomioidaan urheilijan tavoitteet ja kehittyminen sek\u00e4 toteutetaan harjoittelu k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 motivoivasti. Urheilun vieh\u00e4tys sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n paljon sis\u00e4isen motivaation piirteit\u00e4. Terveyden osalta erityisesti loukkaantumisilta v\u00e4lttyminen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 vahvistavan motivaatiota. Urheilun ulkopuolisen el\u00e4m\u00e4n luokasta erityisesti harjoittelun mahdollistava aikataulutus ja harjoittelua tukeva el\u00e4m\u00e4ntilanne auttavat urheilijaa jatkamaan uraansa. Min\u00e4suuntautunut urheilija tarvitsee motivaation kannalta menestyst\u00e4 ja kilpailutilanteita. Monet vastaajista ovat sek\u00e4 min\u00e4- ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4suuntautuneita \u2013 mik\u00e4 on huippu-urheilijalle eduksi.\n\nHarjoittelumotivaatiota heikent\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 muodostui l\u00e4hes samankaltainen luokittelu: 1) tavoitteellisuus, 2) harjoittelun toteutus, 3) ei kehityst\u00e4, 4) menestys ja palkkiot, 5) puutteellinen valmennus, 6) harjoitteluyhteis\u00f6, 7) oma henkinen tila ja -ymp\u00e4rist\u00f6, 8) loukkaantumiset ja 9) urheilun ulkopuolinen el\u00e4m\u00e4. Harjoittelumotivaatiota heikent\u00e4vin\u00e4 seikkoina loukkaantumiset nousivat yksitt\u00e4isen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi. Lis\u00e4ksi valmennukseen, harjoittelun toteutukseen ja kehittymiseen liittyv\u00e4t maininnat olivat yleisi\u00e4. Urheilijan ja valmentajan suhde ja harjoitteluyhteis\u00f6n ilmapiiri liittyv\u00e4t vahvasti psykologisten perustarpeiden tyydyttymiseen ja sit\u00e4 kautta itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian mukaiseen sis\u00e4iseen motivaatioon, tavoiteorientaatioon ja siihen liittyv\u00e4\u00e4n harjoitusten motivaatioilmastoon sek\u00e4 suoritusmotivaatioon. El\u00e4m\u00e4ntilanteiden ja urheilijan arvojen muutokset liittyv\u00e4t motivaation heikentymiseen ja harrastuksen lopettamiseen. Tulokset vastaavat aikaisempien tutkimusten tuloksia yksitt\u00e4isten tekij\u00f6iden suhteen. T\u00e4m\u00e4n tutkielman my\u00f6t\u00e4 ymm\u00e4rrys tekij\u00f6iden keskin\u00e4isest\u00e4 suhteesta syvenee ja niiden paikkaa viitekehyksess\u00e4 ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n paremmin.\n\nOptimaalisessa urheilutoiminnassa urheilijan valmentajat, ohjaajat, vanhemmat ja muut l\u00e4hell\u00e4 olevat ihmiset ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t kokonaisvaltaisesti mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat harjoittelumotivaatioon ja urheilijan toimintaan. Koulussa liikunnnanopettajan on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiedostaa millaisten motivaatiotekij\u00f6iden varaan oppilaiden motivaatio rakentuu ja suunnata toimintaa n\u00e4iden tekij\u00f6iden vahvistamiseksi oikeanlaisen motivaatioilmaston luomisella. Koulumaailmassa teht\u00e4v\u00e4suuntautuneet toimintatavat korostuvat. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella my\u00f6s urheilijat hy\u00f6tyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4suuntauneesta ilmapiirist\u00e4, mutta huipulle etenev\u00e4ss\u00e4 toiminnassa tarvitaan lis\u00e4ksi kilpailusuuntautunutta toimintaa. Koulun urheilutoiminnassa on hyv\u00e4 juurruttaa oppilaisiin itsens\u00e4 kehitt\u00e4mist\u00e4 ja yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 painottavia toimintatapoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janne Peltoniemi (jaanpelt) on 2014-06-13 09:56:45.156186. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-13T09:56:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406132017.pdf: 964365 bytes, checksum: 67c5b9e1aae1b3b288965c7f572330d5 (MD5)\nlicense.html: 4907 bytes, checksum: 049e99f9623ad0640646b05f8ce3e801 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-13T09:56:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406132017.pdf: 964365 bytes, checksum: 67c5b9e1aae1b3b288965c7f572330d5 (MD5)\nlicense.html: 4907 bytes, checksum: 049e99f9623ad0640646b05f8ce3e801 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (158 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntamotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tavoiteorientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritusmotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406132017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-13T09:56:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoiteorientaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43697
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:19Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d781bbe4-507f-4e9f-929c-06062e753070\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406132017.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltoniemi, Janne Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät liikuntamotivaatio itsemääräämisteoria tavoiteorientaatio suoritusmotivaatio urheilu eläytymismenetelmä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta liikuntaharrastus motivaatio harjoittelu
title Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät
title_full Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät
title_fullStr Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät
title_full_unstemmed Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät
title_short Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät
title_sort urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät
title_txtP Urheilijoiden harjoittelumotivaatioon yhteydessä olevat tekijät
topic liikuntamotivaatio itsemääräämisteoria tavoiteorientaatio suoritusmotivaatio urheilu eläytymismenetelmä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta liikuntaharrastus motivaatio harjoittelu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education eläytymismenetelmä harjoittelu itsemääräämisteoria liikunta liikuntaharrastus liikuntamotivaatio motivaatio suoritusmotivaatio tavoiteorientaatio urheilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43697 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406132017
work_keys_str_mv AT peltoniemijanne urheilijoidenharjoittelumotivaatioonyhteydessäolevattekijät