Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset

Tässä sähköisesti suoritetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin sukupuolten välisiä eroja uusien yliopisto-opiskelijoiden tietoteknisessä käyttäytymisessä, yleisempien ohjelmien itse koetuissa käyttötaidoissa, internetin käyttökokemuksessa vapaa-aikana sekä asennoitumisessa tieto- ja viestintäteknii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vihtakari, Aili
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43680
_version_ 1828193118231461888
author Vihtakari, Aili
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vihtakari, Aili Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vihtakari, Aili Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vihtakari, Aili
datasource_str_mv jyx
description Tässä sähköisesti suoritetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin sukupuolten välisiä eroja uusien yliopisto-opiskelijoiden tietoteknisessä käyttäytymisessä, yleisempien ohjelmien itse koetuissa käyttötaidoissa, internetin käyttökokemuksessa vapaa-aikana sekä asennoitumisessa tieto- ja viestintätekniikkaa (TVT) kohtaan. Näitä asenteita kutsutaan tässä tutkimuksessa CSE-uskomuksiksi. Tutkittiin myös sitä, oliko opiskelijoiden TVT-taidoilla ja CSE-uskomuksilla yhteyttä toisiinsa ja olivatko tieto- ja viestintätekniikan täydennyskoulutusta tarvitsevat opiskelijat helposti havaittavissa. Tutkimuskohteena olivat Jyväskylän yliopiston kahden eri lukuvuoden uudet opiskelijat, joista lukuvuoden 2007−2008 uusia opiskelijoita tutkittiin keväällä ja lukuvuoden 2008−2009 uusia opiskelijoita syksyllä 2008. Tutkimus toi esille taito- ja CSE-uskomuseron naisten ja miesten välillä. Siinä löydettiin käyttötaidoiltaan ja CSE-uskomuksiltaan kaksi toisistaan huomattavasti poikkeavaa ryhmää: hyvin varmat ja epävarmat TVT:n käyttäjät. Naiset olivat yleensä miehiä huomattavasti epävarmempia ja CSE-uskomuksiltaan heikompia. Epävarmojen ryhmässä oli noin puolet tutkimukseen osallistunneista naisista ja vain pieni osa miehistä. Tutkimuksen mukaan uusien opiskelijoiden joukosta on mahdollista löytää ne, jotka tarvitsevat erityistä TVT:n täydennyskoulutusta ja CSE-uskomusten kehittämistukea. This study, based on an online survey, examined gender differences of first year university students in behavior related to information and communication technology (ICT), self-perceived skill-level of most commonly used software, experiences in internet usage at leisure, and attitudes towards ICT, which are called computer self-efficacy (CSE) in this study. This study also examined the connection between students’ ICT skills and CSE, and whether it was possible to identify students in need of refresher training in ICT. The study was carried out using first-year students at the University of Jyväskylä during two different academic years in the spring of 2007−2008 and the autumn of 2008−2009. Results demonstrate a clear skill and CSE distinction between men and women. Two separate groups were identified: very confident and insecure ICT users. The uncertain group consisted of approximately half of studied women, and only a small fraction of studied men. In general, women were much less secure ICT users and possessed a weaker CSE. According to this study, it is possible to identify persons in need of refresher training in ICT and development of CSE among new university students.
first_indexed 2024-09-11T08:49:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihtakari, Aili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-11T17:50:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-11T17:50:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436972", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43680", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isesti suoritetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja uusien yliopisto-opiskelijoiden tietoteknisess\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4, yleisempien ohjelmien itse koetuissa k\u00e4ytt\u00f6taidoissa, internetin k\u00e4ytt\u00f6kokemuksessa vapaa-aikana sek\u00e4 asennoitumisessa tieto- ja viestint\u00e4tekniikkaa (TVT) kohtaan. N\u00e4it\u00e4 asenteita kutsutaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa CSE-uskomuksiksi. Tutkittiin my\u00f6s sit\u00e4, oliko opiskelijoiden TVT-taidoilla ja CSE-uskomuksilla yhteytt\u00e4 toisiinsa ja olivatko tieto- ja viestint\u00e4tekniikan t\u00e4ydennyskoulutusta tarvitsevat opiskelijat helposti havaittavissa. Tutkimuskohteena olivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kahden eri lukuvuoden uudet opiskelijat, joista lukuvuoden 2007\u22122008 uusia opiskelijoita tutkittiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja lukuvuoden 2008\u22122009 uusia opiskelijoita syksyll\u00e4 2008. Tutkimus toi esille taito- ja CSE-uskomuseron naisten ja miesten v\u00e4lill\u00e4. Siin\u00e4 l\u00f6ydettiin k\u00e4ytt\u00f6taidoiltaan ja CSE-uskomuksiltaan kaksi toisistaan huomattavasti poikkeavaa ryhm\u00e4\u00e4: hyvin varmat ja ep\u00e4varmat TVT:n k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t. Naiset olivat yleens\u00e4 miehi\u00e4 huomattavasti ep\u00e4varmempia ja CSE-uskomuksiltaan heikompia. Ep\u00e4varmojen ryhm\u00e4ss\u00e4 oli noin puolet tutkimukseen osallistunneista naisista ja vain pieni osa miehist\u00e4. Tutkimuksen mukaan uusien opiskelijoiden joukosta on mahdollista l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ne, jotka tarvitsevat erityist\u00e4 TVT:n t\u00e4ydennyskoulutusta ja CSE-uskomusten kehitt\u00e4mistukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study, based on an online survey, examined gender differences of first year university students in behavior related to information and communication technology (ICT), self-perceived skill-level of most commonly used software, experiences in internet usage at leisure, and attitudes towards ICT, which are called computer self-efficacy (CSE) in this study. This study also examined the connection between students\u2019 ICT skills and CSE, and whether it was possible to identify students in need of refresher training in ICT. The study was carried out using first-year students at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 during two different academic years in the spring of 2007\u22122008 and the autumn of 2008\u22122009. Results demonstrate a clear skill and CSE distinction between men and women. Two separate groups were identified: very confident and insecure ICT users. The uncertain group consisted of approximately half of studied women, and only a small fraction of studied men. In general, women were much less secure ICT users and possessed a weaker CSE. According to this study, it is possible to identify persons in need of refresher training in ICT and development of CSE among new university students.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aili Vihtakari (alvihtak) on 2014-06-11 17:50:33.467309. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-11T17:50:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406111996.pdf: 3781864 bytes, checksum: fe1f7e976202fe60ba9fc6f7bdd681ce (MD5)\r\nlicense.html: 4908 bytes, checksum: b733ca63f72d3b465beda5d8ef7ce7d1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-11T17:50:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406111996.pdf: 3781864 bytes, checksum: fe1f7e976202fe60ba9fc6f7bdd681ce (MD5)\r\nlicense.html: 4908 bytes, checksum: b733ca63f72d3b465beda5d8ef7ce7d1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (139 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietokonepelkko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406111996", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietotekniikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-11T17:50:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perustaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43680
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:58Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/78df22d3-0971-4b95-a289-9a68bd2c054a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406111996.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vihtakari, Aili Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset tietokonepelkko Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 tieto- ja viestintätekniikka perustaidot opiskelijat tietokoneet tietokoneohjelmat
title Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset
title_full Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset
title_fullStr Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset
title_full_unstemmed Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset
title_short Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset
title_sort uusien yliopisto opiskelijoiden tietotekniset taidot ja cse uskomukset
title_txtP Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset
topic tietokonepelkko Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 tieto- ja viestintätekniikka perustaidot opiskelijat tietokoneet tietokoneohjelmat
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka opiskelijat perustaidot tieto- ja viestintätekniikka tietokoneet tietokoneohjelmat tietokonepelkko
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43680 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406111996
work_keys_str_mv AT vihtakariaili uusienyliopistoopiskelijoidentietoteknisettaidotjacseuskomukset