Vuorovaikutus ja sen merkitys aikakauslehden verkkoyhteisössä "kykenen vaikuttamaan vaikka olenkin pelkkä opiskelija ja siivoan laittioita työkseni"

Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikakauslehden verkkoyhteisön toimintaa, sekä lukijoiden keskinäistä että lukijoiden ja lehden tekijöiden välistä vuorovaikutusta, ja sen merkitystä molemmille osapuolille. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää verkkoyhteisön toimintaan osallistumisen mo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuomikoski, Jatta
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43671
Description
Summary:Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikakauslehden verkkoyhteisön toimintaa, sekä lukijoiden keskinäistä että lukijoiden ja lehden tekijöiden välistä vuorovaikutusta, ja sen merkitystä molemmille osapuolille. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää verkkoyhteisön toimintaan osallistumisen motiiveja ja lehden toimituksen syitä lukijoiden osallistamiseen. Tutkimuksessa lähestyttiin asiaa sekä lukijoiden että lehden toimituksen näkökulmasta. Tutkittava aikakauslehti oli suomalainen, muotiin ja tyyliin keskittyvä naistenlehti Costume, joka lanseerattiin Suomen markkinoille syksyllä 2012. Tutkimuksessa yhdistettiin kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja lehden päätoimittajan teemahaastattelulla. Tuloksista kävi ilmi, että monikanavaisuudesta ja verkkosisällöistä huolimatta printtilehti on suosittu vastaajien keskuudessa. Tulokset osoittivat, että vain pieni osa sivuston käyttäjistä loi ja tuotti sisältöä sivustolle ja piti vuorovaikutusta yllä. Verkkosivusto ja sen yhteisö toimivat kanavana, joka tarjosi osallistujille tietoa heitä kiinnostavasta ilmiöstä. Verkkosivusto toimi osallistujille kanavana tuoda itseään esille sekä saada henkilökohtaista näkyvyyttä ja hyötyjä omaan elämään. Tulokset osoittivat, että käyttäjien ja lehden tekijöiden välinen keskustelu ja vuorovaikutus merkitsevät käyttäjille ensisijaisesti vaikutusmahdollisuuksia ja arvostusta lehden taholta. Toimitukselle vuorovaikutus merkitsi ensisijaisesti lukijoiden tuen ja tietämyksen hyödyntämistä, mutta myös työn uudelleen organisointia ja uusien toimintatapojen käyttöönottoa.