Kirjallisuuskäsitys ja kirjallisuuden kaanon lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus

Tutkielmassa tarkastellaan äidinkielen ja kirjallisuuden lukion oppikirjasarjan Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus kirjallisuuskäsitystä ja esitellyn kirjallisuuden suhdetta kirjallisuuden kaanoniin. Kirjallisuuslausumia tutkitaan diskurssianalyyttisesti ja yhdistettynä tietoon oppikirjasarjass...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koistinen, Susanna
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43669
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa tarkastellaan äidinkielen ja kirjallisuuden lukion oppikirjasarjan Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus kirjallisuuskäsitystä ja esitellyn kirjallisuuden suhdetta kirjallisuuden kaanoniin. Kirjallisuuslausumia tutkitaan diskurssianalyyttisesti ja yhdistettynä tietoon oppikirjasarjassa mainittujen kirjailijoiden määrästä. Työ etenee määrittelemällä avaintermit kirjallisuuskäsitys ja kirjallisuuden kaanon. Työ asetetaan kontekstiin käsittelemällä oppiaineen luonnetta, oppikirjojen tutkimusta ja opetussuunnitelmaa oppikirjojen taustalla. Tutkielman tutkimuskysymyksinä on millaiseen rooliin kirjallisuus oppikirjasarjassa asetetaan, miten monipuolisesti kirjallisuutta käsitellään ja miten oppikirja suhteutuu opetussuunnitelmaan. Tarkastelu osoittaa, että Särmässä kirjallisuutta käsitellään erityisesti yhteiskunnallisen tiedon antajana ja tulkinnan kohteena. Työssä kiinnitetään huomiota siihen, että oppikirjassa esitellään huomattavan suuri määrä kirjailijoita ja esittely on suurimmaksi osaksi monipuolista. Esitelty kirjallisuus on painottunut erityisesti kotimaiseen ja länsimaiseen proosaan. Mieskirjailijoiden rooli osoitetaan suuremmaksi verrattuna naiskirjailijoihin, ja realistinen kirjallisuus sekä nykykirjallisuus ovat korostetustiesillä verrattuna muihin tyyleihin ja aikakausiin. Tutkielmassa osoitetaan, että oppikirjasarjan esittelemä kirjallisuus noudattaa aiempaa lukion kirjallisuuden kaanonia, eikä poikkea länsimaisen kirjallisuuden kaanonista.