"Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä

Jaskari, N., Karvonen, L. 2014. ”Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppo- ja” Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja op- pilaiden käsityksiä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 107 sivua....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jaskari, Nelli, Karvonen, Leila
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43667
_version_ 1826225756542337024
author Jaskari, Nelli Karvonen, Leila
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jaskari, Nelli Karvonen, Leila Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jaskari, Nelli Karvonen, Leila Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jaskari, Nelli
datasource_str_mv jyx
description Jaskari, N., Karvonen, L. 2014. ”Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppo- ja” Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja op- pilaiden käsityksiä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 107 sivua. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä luokanopettajilla on lahjakkuudesta koulussa, miten opettajat huomioivat lahjakkaan oppilaan opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä millaisia haasteita lahjakkaiden opetuksessa on. Tutkimme myös, miten lahjakkaat oppilaat kuvaavat itseään oppijoina ja kuinka tyyty- väisiä he ovat koulunkäyntiin ja saamaansa opetukseen. Lahjakkuuden määrittelyssä no- jasimme Renzullin (1986) kolmen ympyrän malliin, jossa lahjakkuuden osatekijöinä nähdään olevan keskimääräistä korkeampi kyvykkyys, luovuus ja motivaatio. Valit- simme tutkimukseen oppilaita, joilla oli Renzullin mallin mukaisesti korkean kyvyk- kyyden lisäksi luovuutta ja korkea motivaatio koulunkäyntiä kohtaan. Tutkimusot- teemme oli laadullinen ja toteutimme neljän opettajan ja neljän oppilaan haastattelut keskisuomalaisissa kouluissa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksessamme selvisi, että opettajat tiedostivat lahjakkaan opetuksen eriyttämisen tarpeen, mutta siihen ei aina nähty olevan riittävästi resursseja. Isossa luokassa opettajan tuki riittää useimmiten ainoastaan heikommille oppilaille, jotta he pysyvät muun luokan tahdissa. Oppilaat kuvailivat koulunkäyntiä helpoksi ja vaivattomaksi, mutta ilmi tuli myös ajoittainen liian hitaasti eteneminen ja tylsyys. Opettajat kuitenkin kertoivat yrit- tävänsä haastaa oppilaiden taitoja ja kehittää heidän oppimistaan. Lisätehtäviä lahjak- kaille ei aina ollut ja yleensä ne olivat opettajan antamia monisteita tai kirjan lukemista. Oppilaat olivat toimineet apuopettajina ja auttaneet muita luokassa. Lahjakkaat viihtyi- vät koulussa, mutta toivoivat lisää toiminnallista opetusta ja virikkeitä. Tutkimukses- samme kävi ilmi, että lahjakkaat oppilaat opiskelevat opiskelun ja tulevaisuuden vuoksi, kuten saadakseen hyvän työn, ja ovat motivoituneita opiskeluun. Opettajat kuvailivat lahjakkaiden olevan useimmiten itseohjautuvia. Tutkimus oli tarpeellinen, koska lahjakkaiden oppilaiden omia kokemuksia ja näkemyk- siä koulunkäynnistä ei ole paljoa tutkittu. Oppilaan näkökulman huomioiminen on tär- keää lahjakkaan opetuksen kehittämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaskari, Nelli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karvonen, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-10T08:37:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-10T08:37:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43667", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jaskari, N., Karvonen, L. 2014. \u201dV\u00e4lill\u00e4 on v\u00e4h\u00e4n tyls\u00e4\u00e4, kun ne on silleen aika helppo- \r\nja\u201d Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja op- \r\npilaiden k\u00e4sityksi\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro \r\ngradu \u2013 tutkielma. 107 sivua. \r\n \r\nTutkimuksemme tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on \r\nlahjakkuudesta koulussa, miten opettajat huomioivat lahjakkaan oppilaan opetuksen \r\nsuunnittelussa ja toteutuksessa, sek\u00e4 millaisia haasteita lahjakkaiden opetuksessa on. \r\nTutkimme my\u00f6s, miten lahjakkaat oppilaat kuvaavat itse\u00e4\u00e4n oppijoina ja kuinka tyyty- \r\nv\u00e4isi\u00e4 he ovat koulunk\u00e4yntiin ja saamaansa opetukseen. Lahjakkuuden m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 no- \r\njasimme Renzullin (1986) kolmen ympyr\u00e4n malliin, jossa lahjakkuuden osatekij\u00f6in\u00e4 \r\nn\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 korkeampi kyvykkyys, luovuus ja motivaatio. Valit- \r\nsimme tutkimukseen oppilaita, joilla oli Renzullin mallin mukaisesti korkean kyvyk- \r\nkyyden lis\u00e4ksi luovuutta ja korkea motivaatio koulunk\u00e4ynti\u00e4 kohtaan. Tutkimusot- \r\nteemme oli laadullinen ja toteutimme nelj\u00e4n opettajan ja nelj\u00e4n oppilaan haastattelut \r\nkeskisuomalaisissa kouluissa. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \r\n \r\nTutkimuksessamme selvisi, ett\u00e4 opettajat tiedostivat lahjakkaan opetuksen eriytt\u00e4misen \r\ntarpeen, mutta siihen ei aina n\u00e4hty olevan riitt\u00e4v\u00e4sti resursseja. Isossa luokassa opettajan \r\ntuki riitt\u00e4\u00e4 useimmiten ainoastaan heikommille oppilaille, jotta he pysyv\u00e4t muun luokan \r\ntahdissa. Oppilaat kuvailivat koulunk\u00e4ynti\u00e4 helpoksi ja vaivattomaksi, mutta ilmi tuli \r\nmy\u00f6s ajoittainen liian hitaasti eteneminen ja tylsyys. Opettajat kuitenkin kertoivat yrit- \r\nt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 haastaa oppilaiden taitoja ja kehitt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n oppimistaan. Lis\u00e4teht\u00e4vi\u00e4 lahjak- \r\nkaille ei aina ollut ja yleens\u00e4 ne olivat opettajan antamia monisteita tai kirjan lukemista. \r\nOppilaat olivat toimineet apuopettajina ja auttaneet muita luokassa. Lahjakkaat viihtyi- \r\nv\u00e4t koulussa, mutta toivoivat lis\u00e4\u00e4 toiminnallista opetusta ja virikkeit\u00e4. Tutkimukses- \r\nsamme k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 lahjakkaat oppilaat opiskelevat opiskelun ja tulevaisuuden vuoksi, \r\nkuten saadakseen hyv\u00e4n ty\u00f6n, ja ovat motivoituneita opiskeluun. Opettajat kuvailivat \r\nlahjakkaiden olevan useimmiten itseohjautuvia. \r\n \r\nTutkimus oli tarpeellinen, koska lahjakkaiden oppilaiden omia kokemuksia ja n\u00e4kemyk- \r\nsi\u00e4 koulunk\u00e4ynnist\u00e4 ei ole paljoa tutkittu. Oppilaan n\u00e4k\u00f6kulman huomioiminen on t\u00e4r- \r\nke\u00e4\u00e4 lahjakkaan opetuksen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nelli Jaskari (nenojask) on 2014-06-10 08:37:34.258681. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-10T08:37:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406101978.pdf: 773831 bytes, checksum: 80fa7c636269c776c721b0c964d2b7b1 (MD5)\r\nlicense.html: 5570 bytes, checksum: ce0af846cfddd14dcec16976e8819ff4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-10T08:37:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406101978.pdf: 773831 bytes, checksum: 80fa7c636269c776c721b0c964d2b7b1 (MD5)\r\nlicense.html: 5570 bytes, checksum: ce0af846cfddd14dcec16976e8819ff4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (107 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lahjakkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lahjakkaat oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teoria-aineet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"V\u00e4lill\u00e4 on v\u00e4h\u00e4n tyls\u00e4\u00e4, kun ne on silleen aika helppoja\" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406101978", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-10T08:37:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43667
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8fa27968-a499-4da7-915d-11e999d12a2a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406101978.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaskari, Nelli Karvonen, Leila "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä lahjakkuus eriyttäminen lahjakkaat oppilaat teoria-aineet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat opetus koulu
title "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
title_alt Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
title_full "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
title_fullStr "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
title_full_unstemmed "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
title_short "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja"
title_sort välillä on vähän tylsää kun ne on silleen aika helppoja lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen opettajien ja oppilaiden käsityksiä
title_sub lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
title_txtP "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
topic lahjakkuus eriyttäminen lahjakkaat oppilaat teoria-aineet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat opetus koulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eriyttäminen koulu lahjakkaat oppilaat lahjakkuus opetus oppilaat teoria-aineet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43667 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406101978
work_keys_str_mv AT jaskarinelli välilläonvähäntylsääkunneonsilleenaikahelppojalahjakkaidenkuudesluokkalaistenoppila