fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Romo, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-10T08:19:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-10T08:19:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Romo, Mira \r\nLiikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin \r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2014, 36 s. \r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma \r\nOhjaaja: Kari, Tuomas \r\nYlipaino ja liikalihavuus ovat yleistyneet viime vuosina voimakkaasti. Liikalihavuus on riski terveydelle ja pahimmillaan se voi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Ylipainon ja liikalihavuuden ehk\u00e4isyst\u00e4 ja hillitsemisest\u00e4 onkin tullut t\u00e4rke\u00e4 teht\u00e4v\u00e4 maailmanlaajuisesti. Nykymaailmassa videopelaaminen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan yh\u00e4 suositumpi vapaa-ajanviettotapa. Liikunnalliset videopelit, jotka yhdist\u00e4v\u00e4t fyysisen aktiivisuuden videopelaamiseen ovat her\u00e4tt\u00e4neetkin kiinnostusta koskien niiden mahdollisuuksia taistelussa ylipainoa ja liikalihavuutta vastaan. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n liikunnallisten videopelien motivaatiovoimaa sek\u00e4 liikunnallisten videopelien tarjoamia mahdollisia hy\u00f6tyj\u00e4 fyysiselle hyvinvoinnille. Fyysisen hyvinvoinnin etuja tarkastellaan tutkielmassa etenkin energian kulutuksen ja painonhallinnan kautta. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien motivaatiovoimasta todettiin, ett\u00e4 motivaatio on hyvin yksil\u00f6llist\u00e4 ja ihmiset motivoituvat erilaisista asioista. Liikunnallisten videopelien tietyt ominaisuudet voivat motivoida toista pelaaja hyvin, mutta voivat jopa laskea toisen pelaajan motivaatiota. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4n hetkisten tutkimusten perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 liikunnallisten videopelien antama motivaatio niiden pelaamiseen ei ole pitk\u00e4kestoista. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien tarjoamista hy\u00f6dyist\u00e4 fyysiselle hyvinvoinnille todettiin, ett\u00e4 liikunnallisten videopelien pelaaminen vastaa suurimmalta osalta kevytt\u00e4 tai kohtalaista liikuntaa. Vaikka pelaamisella voidaan saavuttaa liikuntasuositukset, liikunnalliset videopelit eiv\u00e4t kuitenkaan korvaa perinteist\u00e4 liikuntaa vaan ennemminkin t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t sit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2014-06-10T08:19:13Z\nNo. of bitstreams: 1\nMira Romo.pdf: 489087 bytes, checksum: 9c148aa90d7f21f32d02a34540a61c6d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-10T08:19:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nMira Romo.pdf: 489087 bytes, checksum: 9c148aa90d7f21f32d02a34540a61c6d (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnalliset videopelit", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aktiiviset videopelit", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin", "language": "fi", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406101977", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|