Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin

Romo, Mira Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 36 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Kari, Tuomas Ylipaino ja liikalihavuus ovat yleistyneet viime vuosina voimakkaasti. Liika...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Romo, Mira
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43666
_version_ 1826225792647954432
author Romo, Mira
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Romo, Mira Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Romo, Mira Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Romo, Mira
datasource_str_mv jyx
description Romo, Mira Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 36 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Kari, Tuomas Ylipaino ja liikalihavuus ovat yleistyneet viime vuosina voimakkaasti. Liikalihavuus on riski terveydelle ja pahimmillaan se voi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Ylipainon ja liikalihavuuden ehkäisystä ja hillitsemisestä onkin tullut tärkeä tehtävä maailmanlaajuisesti. Nykymaailmassa videopelaaminen näyttää olevan yhä suositumpi vapaa-ajanviettotapa. Liikunnalliset videopelit, jotka yhdistävät fyysisen aktiivisuuden videopelaamiseen ovat herättäneetkin kiinnostusta koskien niiden mahdollisuuksia taistelussa ylipainoa ja liikalihavuutta vastaan. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa käsitellään liikunnallisten videopelien motivaatiovoimaa sekä liikunnallisten videopelien tarjoamia mahdollisia hyötyjä fyysiselle hyvinvoinnille. Fyysisen hyvinvoinnin etuja tarkastellaan tutkielmassa etenkin energian kulutuksen ja painonhallinnan kautta. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien motivaatiovoimasta todettiin, että motivaatio on hyvin yksilöllistä ja ihmiset motivoituvat erilaisista asioista. Liikunnallisten videopelien tietyt ominaisuudet voivat motivoida toista pelaaja hyvin, mutta voivat jopa laskea toisen pelaajan motivaatiota. Lisäksi tämän hetkisten tutkimusten perusteella näyttää siltä, että liikunnallisten videopelien antama motivaatio niiden pelaamiseen ei ole pitkäkestoista. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien tarjoamista hyödyistä fyysiselle hyvinvoinnille todettiin, että liikunnallisten videopelien pelaaminen vastaa suurimmalta osalta kevyttä tai kohtalaista liikuntaa. Vaikka pelaamisella voidaan saavuttaa liikuntasuositukset, liikunnalliset videopelit eivät kuitenkaan korvaa perinteistä liikuntaa vaan ennemminkin täydentävät sitä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:42Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Romo, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-10T08:19:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-10T08:19:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Romo, Mira \r\nLiikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin \r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2014, 36 s. \r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma \r\nOhjaaja: Kari, Tuomas \r\nYlipaino ja liikalihavuus ovat yleistyneet viime vuosina voimakkaasti. Liikalihavuus on riski terveydelle ja pahimmillaan se voi johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Ylipainon ja liikalihavuuden ehk\u00e4isyst\u00e4 ja hillitsemisest\u00e4 onkin tullut t\u00e4rke\u00e4 teht\u00e4v\u00e4 maailmanlaajuisesti. Nykymaailmassa videopelaaminen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan yh\u00e4 suositumpi vapaa-ajanviettotapa. Liikunnalliset videopelit, jotka yhdist\u00e4v\u00e4t fyysisen aktiivisuuden videopelaamiseen ovat her\u00e4tt\u00e4neetkin kiinnostusta koskien niiden mahdollisuuksia taistelussa ylipainoa ja liikalihavuutta vastaan. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n liikunnallisten videopelien motivaatiovoimaa sek\u00e4 liikunnallisten videopelien tarjoamia mahdollisia hy\u00f6tyj\u00e4 fyysiselle hyvinvoinnille. Fyysisen hyvinvoinnin etuja tarkastellaan tutkielmassa etenkin energian kulutuksen ja painonhallinnan kautta. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien motivaatiovoimasta todettiin, ett\u00e4 motivaatio on hyvin yksil\u00f6llist\u00e4 ja ihmiset motivoituvat erilaisista asioista. Liikunnallisten videopelien tietyt ominaisuudet voivat motivoida toista pelaaja hyvin, mutta voivat jopa laskea toisen pelaajan motivaatiota. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4n hetkisten tutkimusten perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 liikunnallisten videopelien antama motivaatio niiden pelaamiseen ei ole pitk\u00e4kestoista. Tutkimustuloksena liikunnallisten videopelien tarjoamista hy\u00f6dyist\u00e4 fyysiselle hyvinvoinnille todettiin, ett\u00e4 liikunnallisten videopelien pelaaminen vastaa suurimmalta osalta kevytt\u00e4 tai kohtalaista liikuntaa. Vaikka pelaamisella voidaan saavuttaa liikuntasuositukset, liikunnalliset videopelit eiv\u00e4t kuitenkaan korvaa perinteist\u00e4 liikuntaa vaan ennemminkin t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t sit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2014-06-10T08:19:13Z\nNo. of bitstreams: 1\nMira Romo.pdf: 489087 bytes, checksum: 9c148aa90d7f21f32d02a34540a61c6d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-10T08:19:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nMira Romo.pdf: 489087 bytes, checksum: 9c148aa90d7f21f32d02a34540a61c6d (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnalliset videopelit", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aktiiviset videopelit", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin", "language": "fi", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406101977", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43666
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64e23a7b-9c78-4636-9ff5-3c807b64e86d\/download","text":"Mira Romo.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Romo, Mira Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin liikunnalliset videopelit aktiiviset videopelit motivaatio Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
title_full Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
title_fullStr Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
title_full_unstemmed Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
title_short Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
title_sort liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
title_txtP Liikunnallisten videopelien vaikutukset liikuntaan motivointiin ja fyysiseen hyvinvointiin
topic liikunnalliset videopelit aktiiviset videopelit motivaatio Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede aktiiviset videopelit liikunnalliset videopelit motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43666 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406101977
work_keys_str_mv AT romomira liikunnallistenvideopelienvaikutuksetliikuntaanmotivointiinjafyysiseenhyvinvointiin