Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013

Salonen, Maija & Salonen, Severi 2014. Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 80 s. Tämän pro gradu -tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salonen, Maija, Salonen, Severi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43663
_version_ 1828193118220976129
author Salonen, Maija Salonen, Severi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salonen, Maija Salonen, Severi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salonen, Maija Salonen, Severi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salonen, Maija
datasource_str_mv jyx
description Salonen, Maija & Salonen, Severi 2014. Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 80 s. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kahdeksasluokkalaisten nuorten fyysistä aktiivisuutta ja sosiaalisia suhteita koulussa. Tutkimuksessa kuvattiin nuorten fyysisen aktiivisuuden viikoittaista määrää ja koettuja vertaissuhteita, yhteenkuuluvuutta, autonomiaa ja kouluilmapiiriä. Tutkimuksessa selvitettiin fyysisen aktiivisuuden määrää ja sosiaalisia suhteita sukupuolivertailulla ja kohorttivertailulla. Erityisesti selvitettiin terveysliikuntasuositusten kannalta riittävästi liikkuvien ja riittämättömästi liikkuvien nuorten määrää. Lisäksi tutkimuksessa vertailtiin terveysliikuntasuositusten kannalta riittävästi liikkuvien ja riittämättömästi liikkuvien oppilaiden sosiaalisia suhteita koulussa. Tutkimus on osa Liikkuva koulu -hanketta ja se on toteutettu yhteistyössä LIKES -tutkimuskeskuksen kanssa. Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista LIKES -tutkimuskeskuksen keräämää kyselylomakeai-neistoa Liikkuva koulu -hankkeen eräästä koulusta. Kyselyyn vastasi yhteensä 400 kahdeksas-luokkalaista oppilasta vuosina 2011–2013 ja vastaukset kerättiin aina keväällä. Saatua aineistoa kuvailtiin prosenttiosuuksilla, keskiarvoilla ja keskihajonnoilla. Tilastollisen merkitsevyyden arvioinnissa käytettiin χ²-yhteensopivuustestiä ja t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysia. Fyysinen aktiivisuus lisääntyi tutkimusjakson aikana siten, että vuonna 2013 oppilaat liikkuivat hieman enemmän kuin vuonna 2011. Tyttöjen ja poikien fyysisen aktiivisuuden määrässä ei ollut eroja, vaikka pojilla fyysisen aktiivisuuden kasvu oli selkeämpää. Terveysliikuntasuosituksen saavuttaneiden tyttöjen ja poikien välillä ei ollut eroa yksittäisten vuosien kohdalla, mutta kaikki vuodet yhteenlaskettuna riittävästi liikkuvia poikia oli enemmän kuin tyttöjä. Sosiaaliset suhteet koettiin tutkimusjakson aikana pääsääntöisesti myönteisinä, vaikka tietyt osa-alueet heikkenivät viimeisenä tutkimusvuotena. Fyysisen aktiivisuuden ja sosiaalisten suhteiden yhteyttä tarkasteltiin siten, että oppilaat jaettiin fyysisen aktiivisuuden suhteen kolmeen ryhmään, jotka muodostuivat inaktiivisista, keskivertoliikkujista ja riittävästi liikkuvista. Vain vähän liikkuvat, inaktiiviset, oppilaat kokivat koulun sosiaaliset suhteet pääsääntöisesti heikompina kuin keskivertoliikkujat ja riittävästi liikkuvat oppilaat. Kyseiseen Liikkuva koulu -hankkeen kouluun kolmen vuoden aikana suunnatuilla edistämistoimilla oli myönteistä vaikutusta fyysisen aktiivisuuteen, mutta ei niinkään koulussa koettuihin sosiaalisiin suhteisiin.
first_indexed 2024-09-11T08:51:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Severi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-09T20:36:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-09T20:36:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1437606", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43663", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Salonen, Maija & Salonen, Severi 2014. Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 80 s.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kahdeksasluokkalaisten nuorten fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja sosiaalisia suhteita koulussa. Tutkimuksessa kuvattiin nuorten fyysisen aktiivisuuden viikoittaista m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja koettuja vertaissuhteita, yhteenkuuluvuutta, autonomiaa ja kouluilmapiiri\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja sosiaalisia suhteita sukupuolivertailulla ja kohorttivertailulla. Erityisesti selvitettiin terveysliikuntasuositusten kannalta riitt\u00e4v\u00e4sti liikkuvien ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4sti liikkuvien nuorten m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa vertailtiin terveysliikuntasuositusten kannalta riitt\u00e4v\u00e4sti liikkuvien ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4sti liikkuvien oppilaiden sosiaalisia suhteita koulussa. Tutkimus on osa Liikkuva koulu -hanketta ja se on toteutettu yhteisty\u00f6ss\u00e4 LIKES -tutkimuskeskuksen kanssa.\r\n\r\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin valmista LIKES -tutkimuskeskuksen ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4 kyselylomakeai-neistoa Liikkuva koulu -hankkeen er\u00e4\u00e4st\u00e4 koulusta. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 400 kahdeksas-luokkalaista oppilasta vuosina 2011\u20132013 ja vastaukset ker\u00e4ttiin aina kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Saatua aineistoa kuvailtiin prosenttiosuuksilla, keskiarvoilla ja keskihajonnoilla. Tilastollisen merkitsevyyden arvioinnissa k\u00e4ytettiin \u03c7\u00b2-yhteensopivuustesti\u00e4 ja t-testi\u00e4 ja yksisuuntaista varianssianalyysia. \r\n\r\nFyysinen aktiivisuus lis\u00e4\u00e4ntyi tutkimusjakson aikana siten, ett\u00e4 vuonna 2013 oppilaat liikkuivat hieman enemm\u00e4n kuin vuonna 2011. Tytt\u00f6jen ja poikien fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 ei ollut eroja, vaikka pojilla fyysisen aktiivisuuden kasvu oli selke\u00e4mp\u00e4\u00e4. Terveysliikuntasuosituksen saavuttaneiden tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut eroa yksitt\u00e4isten vuosien kohdalla, mutta kaikki vuodet yhteenlaskettuna riitt\u00e4v\u00e4sti liikkuvia poikia oli enemm\u00e4n kuin tytt\u00f6j\u00e4. Sosiaaliset suhteet koettiin tutkimusjakson aikana p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti my\u00f6nteisin\u00e4, vaikka tietyt osa-alueet heikkeniv\u00e4t viimeisen\u00e4 tutkimusvuotena. Fyysisen aktiivisuuden ja sosiaalisten suhteiden yhteytt\u00e4 tarkasteltiin siten, ett\u00e4 oppilaat jaettiin fyysisen aktiivisuuden suhteen kolmeen ryhm\u00e4\u00e4n, jotka muodostuivat inaktiivisista, keskivertoliikkujista ja riitt\u00e4v\u00e4sti liikkuvista. Vain v\u00e4h\u00e4n liikkuvat, inaktiiviset, oppilaat kokivat koulun sosiaaliset suhteet p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti heikompina kuin keskivertoliikkujat ja riitt\u00e4v\u00e4sti liikkuvat oppilaat. Kyseiseen Liikkuva koulu -hankkeen kouluun kolmen vuoden aikana suunnatuilla edist\u00e4mistoimilla oli my\u00f6nteist\u00e4 vaikutusta fyysisen aktiivisuuteen, mutta ei niink\u00e4\u00e4n koulussa koettuihin sosiaalisiin suhteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Severi Salonen (sevmatsa) on 2014-06-09 20:36:54.024843. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-09T20:36:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406091974.pdf: 2410933 bytes, checksum: f01c2266fe7b50b750645fdef33063b1 (MD5)\r\nlicense.html: 5530 bytes, checksum: a63d5057c81184d74862ad91d24d219a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-09T20:36:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406091974.pdf: 2410933 bytes, checksum: f01c2266fe7b50b750645fdef33063b1 (MD5)\r\nlicense.html: 5530 bytes, checksum: a63d5057c81184d74862ad91d24d219a (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntainterventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406091974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-09T20:36:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suositukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43663
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:15Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9e609589-b91e-4f7a-9635-76ed585b07e3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406091974.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonen, Maija Salonen, Severi Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013 liikuntainterventio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta fyysinen aktiivisuus sosiaaliset suhteet nuoret terveysliikunta suositukset liikuntaharrastus
title Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013
title_full Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013
title_fullStr Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013 Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013
title_full_unstemmed Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013 Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013
title_short Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013
title_sort kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet liikkuva koulu hankkeen koulussa vuosina 2011 2012 ja 2013
title_txtP Kahdeksasluokkalaisten fyysinen aktiivisuus ja sosiaaliset suhteet Liikkuva koulu -hankkeen koulussa vuosina 2011, 2012 ja 2013
topic liikuntainterventio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta fyysinen aktiivisuus sosiaaliset suhteet nuoret terveysliikunta suositukset liikuntaharrastus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus liikunta liikuntaharrastus liikuntainterventio nuoret sosiaaliset suhteet suositukset terveysliikunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43663 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406091974
work_keys_str_mv AT salonenmaija kahdeksasluokkalaistenfyysinenaktiivisuusjasosiaalisetsuhteetliikkuvakouluhankkeenk