Rytmiikan oppimisen lähtökohdat

Tämä tutkielma käsittelee rytmiikan oppimisen lähtökohtia. Rytmiikan oppimista tarkastellaan psykofyysisen kehityksen, valikoitujen keskeisen oppimisteorioiden sekä motorisen kehityksen näkökulmasta. Lisäksi tutkielmassa ovat opetuskäytäntöinä edustettuina kehollinen lähestyminen sekä sanarytmiik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemelä, Eeli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43659
_version_ 1826225799596867584
author Niemelä, Eeli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niemelä, Eeli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niemelä, Eeli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niemelä, Eeli
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma käsittelee rytmiikan oppimisen lähtökohtia. Rytmiikan oppimista tarkastellaan psykofyysisen kehityksen, valikoitujen keskeisen oppimisteorioiden sekä motorisen kehityksen näkökulmasta. Lisäksi tutkielmassa ovat opetuskäytäntöinä edustettuina kehollinen lähestyminen sekä sanarytmiikan ja rytmitavujen käyttö rytmiikan opetuksessa. Didaktiset käytännöt ovat instrumenttiopetuksessa usein hiljaista tietoa ja opetuskäytännöt ovat riippuvaisia opettajan taitotasosta sekä kiinnostuksen kohteista. Opetustaitojensa kehittämisestä kiinnostuneille tietoa on saatavilla kuitenkin hajanaisesti. Esimerkiksi lyömäsoitinopetuksessa rytmiikan opetukseen liittyen ei ole saatavilla kirjallisuutta, joka käsittelee oppimisteorioita ja oppimistapoja, erilaisia opetusmetodeja sekä motoriikan ja koordinaation kehittymistä. Tästä syystä tutkielmassa tarkastellaan mahdollisimman laaja-alaisesti rytmiikan opettamiseen liittyviä osa-alueita ja pohditaan niiden sovellusarvoa käytäntöön liittyen. Ihmiset oppivat erilaisista lähtökohdista. Myös rytmiikan opetuksessa erilaisia oppimistapoja voidaan ottaa huomioon. Psykofyysiset kehitysvaiheet luovat suuntaviivoja opetuksen lähtökohdille, mutta eivät ole yleistettävissä suoraan yksilötapauksiin. Rytmiikan harjoitteleminen keho- ja sanarytmien avulla yhdistettynä nuottikirjoitukseen luo monipuolisimmat käytännöt rytmiikan opettamiseen ja oppimiseen.
first_indexed 2014-06-09T20:02:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemel\u00e4, Eeli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-09T13:08:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-09T13:08:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee rytmiikan oppimisen l\u00e4ht\u00f6kohtia. Rytmiikan oppimista tarkastellaan psykofyysisen kehityksen, valikoitujen keskeisen oppimisteorioiden sek\u00e4 motorisen kehityksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tutkielmassa ovat opetusk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6in\u00e4 edustettuina kehollinen l\u00e4hestyminen sek\u00e4 sanarytmiikan ja rytmitavujen k\u00e4ytt\u00f6 rytmiikan opetuksessa.\n\nDidaktiset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ovat instrumenttiopetuksessa usein hiljaista tietoa ja opetusk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ovat riippuvaisia opettajan taitotasosta sek\u00e4 kiinnostuksen kohteista. Opetustaitojensa kehitt\u00e4misest\u00e4 kiinnostuneille tietoa on saatavilla kuitenkin hajanaisesti. Esimerkiksi ly\u00f6m\u00e4soitinopetuksessa rytmiikan opetukseen liittyen ei ole saatavilla kirjallisuutta, joka k\u00e4sittelee oppimisteorioita ja oppimistapoja, erilaisia opetusmetodeja sek\u00e4 motoriikan ja koordinaation kehittymist\u00e4. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan mahdollisimman laaja-alaisesti rytmiikan opettamiseen liittyvi\u00e4 osa-alueita ja pohditaan niiden sovellusarvoa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n liittyen.\n\nIhmiset oppivat erilaisista l\u00e4ht\u00f6kohdista. My\u00f6s rytmiikan opetuksessa erilaisia oppimistapoja voidaan ottaa huomioon. Psykofyysiset kehitysvaiheet luovat suuntaviivoja opetuksen l\u00e4ht\u00f6kohdille, mutta eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 suoraan yksil\u00f6tapauksiin. Rytmiikan harjoitteleminen keho- ja sanarytmien avulla yhdistettyn\u00e4 nuottikirjoitukseen luo monipuolisimmat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t rytmiikan opettamiseen ja oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eeli Niemel\u00e4 (eepeolni) on 2014-06-09 13:08:37.891720. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-09T13:08:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406091970.pdf: 1109316 bytes, checksum: b16df13c3ec3b033be1882cea07e4cfc (MD5)\nlicense.html: 4967 bytes, checksum: a115ea332f8ca479f1c41dca58b5196d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-09T13:08:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406091970.pdf: 1109316 bytes, checksum: b16df13c3ec3b033be1882cea07e4cfc (MD5)\nlicense.html: 4967 bytes, checksum: a115ea332f8ca479f1c41dca58b5196d (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Bruner", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dalcroze", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Gardner", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehorytmi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koordinaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motorinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rytmiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Orff", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ssnarytmi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Piaget", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rytmiikan oppimisen l\u00e4ht\u00f6kohdat", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406091970", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-09T13:08:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43659
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e1a975ed-4703-4239-8daa-534d53175068\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406091970.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemelä, Eeli Rytmiikan oppimisen lähtökohdat Bruner Dalcroze Gardner kehorytmi koordinaatio motorinen oppiminen rytmiikka oppimiskäsitys Orff Ssnarytmi Piaget Music Education Musiikkikasvatus
title Rytmiikan oppimisen lähtökohdat
title_full Rytmiikan oppimisen lähtökohdat
title_fullStr Rytmiikan oppimisen lähtökohdat Rytmiikan oppimisen lähtökohdat
title_full_unstemmed Rytmiikan oppimisen lähtökohdat Rytmiikan oppimisen lähtökohdat
title_short Rytmiikan oppimisen lähtökohdat
title_sort rytmiikan oppimisen lähtökohdat
title_txtP Rytmiikan oppimisen lähtökohdat
topic Bruner Dalcroze Gardner kehorytmi koordinaatio motorinen oppiminen rytmiikka oppimiskäsitys Orff Ssnarytmi Piaget Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Bruner Dalcroze Gardner Music Education Musiikkikasvatus Orff Piaget Ssnarytmi kehorytmi koordinaatio motorinen oppiminen oppimiskäsitys rytmiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43659 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406091970
work_keys_str_mv AT niemeläeeli rytmiikanoppimisenlähtökohdat