Summary: | Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vuorohoidon henkilöstön kokemuksia omasta ammatillisesta identiteetistään työhön liittyvien positiivisten ja negatiivisten tekijöiden kautta. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin myös henkilöstön kokemuksia vuoropäivähoidon asettamista haasteista heidän ammatilliselle osaamiselleen. Kolmas tarkastelun kohde oli se, onko pohjakoulutuksella yhteyttä henkilöstön kokemuksiin ammatillisen osaamisen haasteista sekä työhön liittyvistä positiivisista ja negatiivisista tekijöistä. Tämän tutkielman aineisto on saatu Perheet 24/7-projektista. Projektin tarkoituksena on tutkia, millaisia yhteyksiä vanhempien vuorotyöllä on perheiden elämään sekä alle 13-vuotiaiden lasten sosio-emotionaaliseen hyvinvointiin Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin valtakunnallisella internet-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 227 vuoropäivähoidon työntekijää. Aineistosta nousi esiin yhdeksän teemaa, jotka liittyivät työntekijöiden ammatilliseen identiteettiin ja osaamiseen. Näitä teemoja olivat työtyytyväisyys, yhteistyö ja vuorovaikutus työyhteisössä, kasvatuskumppanuus, työn substanssiin liittyvät tekijät, resurssit, vuorotyö, henkilökohtaiset tekijät, vuorohoidon erityispiirteet ja niihin liittyvä osaaminen sekä oman osaamisen ylläpito ja kehittäminen. Näihin teemoihin liittyvien positiivisten tekijöiden koettiin vahvistavan ammatillista identiteettiä ja negatiivisten tekijöiden puolestaan koettiin asettavan haasteita ammatilliselle identiteetille. Samat tekijät asettivat haasteita myös ammatilliselle osaamiselle. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan toisen asteen koulutuksen suorittaneet vastaajat olivat tyytyväisempiä lasten varhaiskasvatuksen laatuun, henkilökunnan ammattitaitoon, pedagogiseen toimintaan sekä lasten yksilöllisten tuentarpeiden huomioon ottamiseen omassa vuorohoitoyksikössään kuin korkeakoulutetut vastaajat. Korkeakoulutetut vastaajat kokivat työhönsä liittyvän enemmän epävarmuustekijöitä kuin toisen asteen koulutuksen suorittaneet vastaajat.
|