En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering

- Tutkielmani tarkoitus on antaa näkökulmia teknologian kehityksen vaikutuksesta tämän päivän koulumaailmaan: erityisesti oppimateriaaleihin ja kieltenopetukseen. Tutkimuksessani kartoitan kuuden eteläsuomalaisen yläasteen ruotsinopettajan näkökulmia audiovisuaalisen materiaalin käytöstä ruotsin op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kalpio, Iida
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43645
_version_ 1826225811421659136
author Kalpio, Iida
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kalpio, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kalpio, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kalpio, Iida
datasource_str_mv jyx
description - Tutkielmani tarkoitus on antaa näkökulmia teknologian kehityksen vaikutuksesta tämän päivän koulumaailmaan: erityisesti oppimateriaaleihin ja kieltenopetukseen. Tutkimuksessani kartoitan kuuden eteläsuomalaisen yläasteen ruotsinopettajan näkökulmia audiovisuaalisen materiaalin käytöstä ruotsin opetuksessa. Halusin selvittää käyttävätkö opettajat audiovisuaalista materiaalia ja jos niin millaista, kuinka usein ja erityisesti: mihin tarkoitukseen sitä käytetään. Myös audiovisuaalisen materiaalin hankinta, hyvät ja huonot puolet, koulujen teknologiset resurssit, sekä opettajien suhtautuminen niin audiovisuaaliseen materiaaliin kuin ylipäätänsä oppimateriaalien digitalisoitumiseen olivat tarkastelun kohteena. Tutkimuksen tulokset analysoitiin kvalitatiivisesti. Päähuomiot tutkimusteni tulosten pohjalta ovat, että tutkimukseen osallistuneet opettajat käyttävät audiovisuaalista materiaalia ruotsin opetuksessa, mutta eivät ehkä niin monipuolisesti kuin olisi mahdollista. Syitä tähän on esimerkiksi valmiin ruotsinkielisen audiovisuaalisen oppimateriaalin puute, hankinnan työläys ja ajan riittämättömyys. Tästä huolimatta opettajien suhtautuminen niin audiovisuaalisiin kuin digitalisoituviinkin oppimateriaaleihin on pääosin positiivista ja esim. audiovisuaalinen materiaali nähdään oppilaita kiinnostavana opetuskeinona. Audiovisuaalista materiaalia käytetään tämän rajatun tutkimuksen tulosten perusteella kuitenkin ennen kaikkea kevyempänä lisämateriaalina ruotsin opetuksessa. Tutkimukseni antaa näkökulmia ja pohjaa jatkotutkimuksille koulujen ja erityisesti oppimateriaalien kehittyessä yhä teknologiapainotteisempaan suuntaan. Aihe on ajankohtainen ja teknologian yleistyessä kouluissa, tulevat tämäntyyppiset tutkimukset olemaan jatkossakin tärkeitä. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että esimerkiksi uudet teknologiat ja mediat huomioonottavia, ruotsin opetukseen sopivia, oppimateriaaleja kaivataan. Ylioppilaskirjoitusten digitalisoituessa 2016 lähtien on myös syytä kartoittaa koulujen teknologisia resursseja yhä tarkemmin ja tutkia esimerkiksi oppilaiden ja opiskelijoiden näkökulmia aiheeseen liittyen.
first_indexed 2014-06-06T20:02:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalpio, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-06T11:46:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-06T11:46:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43645", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "-", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoitus on antaa n\u00e4k\u00f6kulmia teknologian kehityksen vaikutuksesta t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n koulumaailmaan: erityisesti oppimateriaaleihin ja kieltenopetukseen. Tutkimuksessani kartoitan kuuden etel\u00e4suomalaisen yl\u00e4asteen ruotsinopettajan n\u00e4k\u00f6kulmia audiovisuaalisen materiaalin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ruotsin opetuksessa. Halusin selvitt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opettajat audiovisuaalista materiaalia ja jos niin millaista, kuinka usein ja erityisesti: mihin tarkoitukseen sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. My\u00f6s audiovisuaalisen materiaalin hankinta, hyv\u00e4t ja huonot puolet, koulujen teknologiset resurssit, sek\u00e4 opettajien suhtautuminen niin audiovisuaaliseen materiaaliin kuin ylip\u00e4\u00e4t\u00e4ns\u00e4 oppimateriaalien digitalisoitumiseen olivat tarkastelun kohteena. Tutkimuksen tulokset analysoitiin kvalitatiivisesti. \n\nP\u00e4\u00e4huomiot tutkimusteni tulosten pohjalta ovat, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneet opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t audiovisuaalista materiaalia ruotsin opetuksessa, mutta eiv\u00e4t ehk\u00e4 niin monipuolisesti kuin olisi mahdollista. Syit\u00e4 t\u00e4h\u00e4n on esimerkiksi valmiin ruotsinkielisen audiovisuaalisen oppimateriaalin puute, hankinnan ty\u00f6l\u00e4ys ja ajan riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys. T\u00e4st\u00e4 huolimatta opettajien suhtautuminen niin audiovisuaalisiin kuin digitalisoituviinkin oppimateriaaleihin on p\u00e4\u00e4osin positiivista ja esim. audiovisuaalinen materiaali n\u00e4hd\u00e4\u00e4n oppilaita kiinnostavana opetuskeinona. Audiovisuaalista materiaalia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4n rajatun tutkimuksen tulosten perusteella kuitenkin ennen kaikkea kevyemp\u00e4n\u00e4 lis\u00e4materiaalina ruotsin opetuksessa.\n\nTutkimukseni antaa n\u00e4k\u00f6kulmia ja pohjaa jatkotutkimuksille koulujen ja erityisesti oppimateriaalien kehittyess\u00e4 yh\u00e4 teknologiapainotteisempaan suuntaan. Aihe on ajankohtainen ja teknologian yleistyess\u00e4 kouluissa, tulevat t\u00e4m\u00e4ntyyppiset tutkimukset olemaan jatkossakin t\u00e4rkeit\u00e4. Tutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 esimerkiksi uudet teknologiat ja mediat huomioonottavia, ruotsin opetukseen sopivia, oppimateriaaleja kaivataan. Ylioppilaskirjoitusten digitalisoituessa 2016 l\u00e4htien on my\u00f6s syyt\u00e4 kartoittaa koulujen teknologisia resursseja yh\u00e4 tarkemmin ja tutkia esimerkiksi oppilaiden ja opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmia aiheeseen liittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iida Kalpio (iimakalp) on 2014-06-06 11:46:05.360863. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-06T11:46:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406061954.doc: 193024 bytes, checksum: 3ab37082bef393eba96cda8e58a4c3a0 (MD5)\nlicense.html: 5062 bytes, checksum: 89b3ccdf717c92ac321dbe613e10dc79 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-06T11:46:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201406061954.doc: 193024 bytes, checksum: 3ab37082bef393eba96cda8e58a4c3a0 (MD5)\nlicense.html: 5062 bytes, checksum: 89b3ccdf717c92ac321dbe613e10dc79 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "audiovisuaalinen materiaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalisoituminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autenttisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "En studie om anv\u00e4ndning av audiovisuellt material i h\u00f6gstadiers svenskundervisning och synvinklar p\u00e5 skolv\u00e4rldens digitalisering", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406061954", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-06T11:46:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43645
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4de3a52a-596f-4f29-8c6a-4cd7b92c22cc\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201406061954.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalpio, Iida En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering audiovisuaalinen materiaali digitalisoituminen oppimateriaali autenttisuus Swedish Ruotsin kieli
title En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering
title_full En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering
title_fullStr En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering
title_full_unstemmed En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering
title_short En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering
title_sort en studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering
title_txtP En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering
topic audiovisuaalinen materiaali digitalisoituminen oppimateriaali autenttisuus Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish audiovisuaalinen materiaali autenttisuus digitalisoituminen oppimateriaali
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43645 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406061954
work_keys_str_mv AT kalpioiida enstudieomanvändningavaudiovisuelltmaterialihögstadierssvenskundervisningochsynvinkla