En studie om användning av audiovisuellt material i högstadiers svenskundervisning och synvinklar på skolvärldens digitalisering

- Tutkielmani tarkoitus on antaa näkökulmia teknologian kehityksen vaikutuksesta tämän päivän koulumaailmaan: erityisesti oppimateriaaleihin ja kieltenopetukseen. Tutkimuksessani kartoitan kuuden eteläsuomalaisen yläasteen ruotsinopettajan näkökulmia audiovisuaalisen materiaalin käytöstä ruotsin op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kalpio, Iida
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43645
Kuvaus
Yhteenveto:- Tutkielmani tarkoitus on antaa näkökulmia teknologian kehityksen vaikutuksesta tämän päivän koulumaailmaan: erityisesti oppimateriaaleihin ja kieltenopetukseen. Tutkimuksessani kartoitan kuuden eteläsuomalaisen yläasteen ruotsinopettajan näkökulmia audiovisuaalisen materiaalin käytöstä ruotsin opetuksessa. Halusin selvittää käyttävätkö opettajat audiovisuaalista materiaalia ja jos niin millaista, kuinka usein ja erityisesti: mihin tarkoitukseen sitä käytetään. Myös audiovisuaalisen materiaalin hankinta, hyvät ja huonot puolet, koulujen teknologiset resurssit, sekä opettajien suhtautuminen niin audiovisuaaliseen materiaaliin kuin ylipäätänsä oppimateriaalien digitalisoitumiseen olivat tarkastelun kohteena. Tutkimuksen tulokset analysoitiin kvalitatiivisesti. Päähuomiot tutkimusteni tulosten pohjalta ovat, että tutkimukseen osallistuneet opettajat käyttävät audiovisuaalista materiaalia ruotsin opetuksessa, mutta eivät ehkä niin monipuolisesti kuin olisi mahdollista. Syitä tähän on esimerkiksi valmiin ruotsinkielisen audiovisuaalisen oppimateriaalin puute, hankinnan työläys ja ajan riittämättömyys. Tästä huolimatta opettajien suhtautuminen niin audiovisuaalisiin kuin digitalisoituviinkin oppimateriaaleihin on pääosin positiivista ja esim. audiovisuaalinen materiaali nähdään oppilaita kiinnostavana opetuskeinona. Audiovisuaalista materiaalia käytetään tämän rajatun tutkimuksen tulosten perusteella kuitenkin ennen kaikkea kevyempänä lisämateriaalina ruotsin opetuksessa. Tutkimukseni antaa näkökulmia ja pohjaa jatkotutkimuksille koulujen ja erityisesti oppimateriaalien kehittyessä yhä teknologiapainotteisempaan suuntaan. Aihe on ajankohtainen ja teknologian yleistyessä kouluissa, tulevat tämäntyyppiset tutkimukset olemaan jatkossakin tärkeitä. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että esimerkiksi uudet teknologiat ja mediat huomioonottavia, ruotsin opetukseen sopivia, oppimateriaaleja kaivataan. Ylioppilaskirjoitusten digitalisoituessa 2016 lähtien on myös syytä kartoittaa koulujen teknologisia resursseja yhä tarkemmin ja tutkia esimerkiksi oppilaiden ja opiskelijoiden näkökulmia aiheeseen liittyen.