Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä

Työn tarkoituksena oli selvittää, millaista markkinointia suomalaiset artistit käyttävät Facebookissa. Lisäksi selvi-tettiin, onko markkinointiviestintä tutkittavien artistien kohdalla kommunikoivaa. Kolmanneksi tarkoituksena oli tarkastella, toimivatko artistien päivitykset markkinoinnin osana vai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hytönen, Emma-Karoliina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43643
_version_ 1826225707247730688
author Hytönen, Emma-Karoliina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hytönen, Emma-Karoliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hytönen, Emma-Karoliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hytönen, Emma-Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Työn tarkoituksena oli selvittää, millaista markkinointia suomalaiset artistit käyttävät Facebookissa. Lisäksi selvi-tettiin, onko markkinointiviestintä tutkittavien artistien kohdalla kommunikoivaa. Kolmanneksi tarkoituksena oli tarkastella, toimivatko artistien päivitykset markkinoinnin osana vai onko niillä jokin muu tarkoitus. Tutkimuksen aineisto koostui viiden suomalaisen artistin puolen vuoden Facebook-päivityksistä sekä kaikesta artistien Facebook-sivuilla tapahtuneesta viestinnästä ja kommunikaatiosta yhden kuukauden ajalta. Ai-neistoa tarkasteltiin sisällönanalyysin keinoin markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimus osoitti, että suomalaiset artistit käyttivät Facebookissa useita eri markkinointitapoja. Näistä yleisin oli sisältömarkkinointi. Lisäksi havaittiin, että erilaiset markkinointitavat sekoittuivat, ja yhdessä päivityk-sessä saattoi olla käytettynä useampaakin markkinointitapaa. Hyvin usein yhdistettiin kahta suosituinta markki-nointitapaa eli sisältömarkkinointia ja tarinamarkkinointia. Myös tapahtumamarkkinointiin yhdistettiin helposti muita markkinointitapoja. Tämän perusteella voisi päätellä, että monipuolisuus olisi oleellista tutkittavien artistien Facebook-markkinoinnissa. Tutkittavien artistien markkinointiviestinnän kommunikoivuus oli vaihtelevaa. Osalle artisteista kysymyksiin ja kommentteihin vastaaminen oli johdonmukaista, kun taas toiset reagoivat muiden käyttä-jien viesteihin satunnaisemmin. Ottamatta kantaa siihen, ovatko artistien Facebook-päivitykset tarkoitettu alun perin markkinoinniksi vai joksikin muuksi, voidaan olettaa, että ainakin tutkittavien artistien päivitykset toimivat tämän tutkimuksen perusteella osana heidän markkinointiaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyt\u00f6nen, Emma-Karoliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-06T06:37:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-06T06:37:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436648", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43643", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6n tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista markkinointia suomalaiset artistit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t Facebookissa. Lis\u00e4ksi selvi-tettiin, onko markkinointiviestint\u00e4 tutkittavien artistien kohdalla kommunikoivaa. Kolmanneksi tarkoituksena oli tarkastella, toimivatko artistien p\u00e4ivitykset markkinoinnin osana vai onko niill\u00e4 jokin muu tarkoitus. \r\nTutkimuksen aineisto koostui viiden suomalaisen artistin puolen vuoden Facebook-p\u00e4ivityksist\u00e4 sek\u00e4 kaikesta artistien Facebook-sivuilla tapahtuneesta viestinn\u00e4st\u00e4 ja kommunikaatiosta yhden kuukauden ajalta. Ai-neistoa tarkasteltiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 suomalaiset artistit k\u00e4yttiv\u00e4t Facebookissa useita eri markkinointitapoja. N\u00e4ist\u00e4 yleisin oli sis\u00e4lt\u00f6markkinointi. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 erilaiset markkinointitavat sekoittuivat, ja yhdess\u00e4 p\u00e4ivityk-sess\u00e4 saattoi olla k\u00e4ytettyn\u00e4 useampaakin markkinointitapaa. Hyvin usein yhdistettiin kahta suosituinta markki-nointitapaa eli sis\u00e4lt\u00f6markkinointia ja tarinamarkkinointia. My\u00f6s tapahtumamarkkinointiin yhdistettiin helposti muita markkinointitapoja. T\u00e4m\u00e4n perusteella voisi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 monipuolisuus olisi oleellista tutkittavien artistien Facebook-markkinoinnissa. Tutkittavien artistien markkinointiviestinn\u00e4n kommunikoivuus oli vaihtelevaa. Osalle artisteista kysymyksiin ja kommentteihin vastaaminen oli johdonmukaista, kun taas toiset reagoivat muiden k\u00e4ytt\u00e4-jien viesteihin satunnaisemmin. Ottamatta kantaa siihen, ovatko artistien Facebook-p\u00e4ivitykset tarkoitettu alun perin markkinoinniksi vai joksikin muuksi, voidaan olettaa, ett\u00e4 ainakin tutkittavien artistien p\u00e4ivitykset toimivat t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella osana heid\u00e4n markkinointiaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emma Hyt\u00f6nen (emhytone) on 2014-06-06 06:36:59.462853. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-06T06:37:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406061952.pdf: 3439868 bytes, checksum: 0d0682ab780f47e226de5b5dcfdd01b7 (MD5)\r\nlicense.html: 4957 bytes, checksum: a9310c8157e683fde7f4c942271dd860 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-06T06:37:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406061952.pdf: 3439868 bytes, checksum: 0d0682ab780f47e226de5b5dcfdd01b7 (MD5)\r\nlicense.html: 4957 bytes, checksum: a9310c8157e683fde7f4c942271dd860 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (65 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "artistit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "facebook", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "t\u00e4hteys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi viiden artistin Facebook-p\u00e4ivityksist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406061952", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-06T06:37:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihdetaiteilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4hteys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43643
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/77a35bdd-14f4-475c-b245-75d4fc6da637\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406061952.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytönen, Emma-Karoliina Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä artistit markkinointi sosiaalinen media facebook sisällönanalyysi tähteys Musiikkitiede Musicology Sisällönanalyysi 3051 viihdetaiteilijat laulajat markkinointiviestintä Facebook
title Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä
title_full Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä
title_fullStr Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä
title_full_unstemmed Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä
title_short Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa
title_sort suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat facebookissa sisällönanalyysi viiden artistin facebook päivityksistä
title_sub sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä
title_txtP Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä
topic artistit markkinointi sosiaalinen media facebook sisällönanalyysi tähteys Musiikkitiede Musicology Sisällönanalyysi 3051 viihdetaiteilijat laulajat markkinointiviestintä Facebook
topic_facet 3051 Facebook Musicology Musiikkitiede Sisällönanalyysi artistit facebook laulajat markkinointi markkinointiviestintä sisällönanalyysi sosiaalinen media tähteys viihdetaiteilijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43643 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406061952
work_keys_str_mv AT hytönenemmakaroliina suomalaistenmusiikkiartistienmarkkinointitavatfacebookissasisällönanalyysiv