The English present perfect in Finnish 7th grade EFL textbooks

Kielioppi ja sen opettaminen ovat aina olleet keskeinen osa kielen tutkimusta ja opetusta, minkä johdosta teorioita siitä miten kielioppia tulisi opettaa on runsaasti. Sen sijaan tutkimusta erityisesti englannin oppikirjojen sisältämästä kieliopista on tehty vain vähän, vaikka oppikirjat ovat usein...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vornanen, Riina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43641
Kuvaus
Yhteenveto:Kielioppi ja sen opettaminen ovat aina olleet keskeinen osa kielen tutkimusta ja opetusta, minkä johdosta teorioita siitä miten kielioppia tulisi opettaa on runsaasti. Sen sijaan tutkimusta erityisesti englannin oppikirjojen sisältämästä kieliopista on tehty vain vähän, vaikka oppikirjat ovat usein iso osa opetusta. Tutkielmassani tarkastelun kohteena on neljä yläasteen ensimmäiselle luokka-asteelle suunnattua oppikirjaparia ja se miten niissä opetetaan englannin perfekti. Tarkoituksenani oli tutkia ensinnäkin millaisia tehtäviä kirjoissa on perfektin opettamiseen ja toisekseen millaista kieliopin opettamisen suuntaa kirjat sisällön perusteella edustavat. Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen ja sisältöanalyysin pohjana käytin Ellisin käyttämää koodausjärjestelmää. Analysoidut kirjat olivat keskenään hyvin samankaltaisia. Tehtävät olivat pääasiassa rajattuja tuottamistehtäviä ja tehtätyyppejä ei ollut monipuolisesti. Lisäksi kirjoissa esiintyneet tuottamistehtävät kuten käännöslauseet, vaativat oppijalta lähinnä mekaanista kielioppimuodon tuottoa ja toistoa. Englannin perfektin merkityksen ja käytön ymmärtämiseen ei analyysin perusteella oltu panostettu. Näiden lisäksi kommunikatiivisuus ja deduktiivinen ote sääntöjen oppimiseen olivat heikosti esillä, joten sanoa kirjat edustavat lähinnä traditionaalista kieliopin opettamista. Jatkotutkimusta ajatellen olisi hyvä ottaa tarkasteluun myös eri kielioppiasioita sekä eri tasoisille oppijoille tehtyjä oppikirjoja.