Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa

Tutkimuksessa tarkasteltiin 3−5-vuotiaiden kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertais-vuorovaikutustilanteita. Tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon kielellistä tukea tarvit-sevat lapset osallistuivat vuorovaikutukseen sekä mitä vuorovaikutusstrategioita ja -keinoja he käyttivät. Kielelliset v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kankaanpää, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43632
_version_ 1826225744967106560
author Kankaanpää, Minna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kankaanpää, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kankaanpää, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kankaanpää, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin 3−5-vuotiaiden kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertais-vuorovaikutustilanteita. Tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon kielellistä tukea tarvit-sevat lapset osallistuivat vuorovaikutukseen sekä mitä vuorovaikutusstrategioita ja -keinoja he käyttivät. Kielelliset vaikeudet ovat varhaiskasvatuksessa yleisin syy erityi-sen tuen tarpeeseen. Kuitenkin kielellistä tukea tarvitsevien lasten vuorovaikutustaitoja on tutkittu aikaisemmin lähinnä vain kouluikäisten osalta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Aineisto koostui videoiduista opettajajohtoisista aamu- ja päiväpiireistä, kielikerhosta sekä ohjatusta leikkitilanteesta. Kuvattuihin tilanteisiin osallistui erityislastentarhanopettaja ja kymmenen lasta, joista kolmella oli kielellisen tuen tarvetta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin INCH-vuorovaikutuksen arviointimenetelmää hyödyntäen. Kielellistä tukea tarvitsevat lapset tarvitsivat paljon tukea vuorovaikutustilanteissa sekä erityislastentarhanopettajalta että kielellisesti ikätasoisesti kehittyneiltä vertaisilta. Vuo-rovaikutustilanteita kielellistä tukea tarvitsevien ja kielellisesti ikätasoisesti kehittyvien lasten välillä syntyi melko paljon, mutta ne olivat kestoltaan lyhyitä ja sisällöltään niuk-koja. Lisäksi osa kielellistä tukea tarvitsevien lasten vuorovaikutusyrityksistä jäi sekä erityislastentarhanopettajalta että vertaisilta huomiotta. Kielellistä tukea tarvitsevat lap-set käyttivät vuorovaikutustilanteissa eniten ilmeitä ja eleitä kielellisten keinojen jäädes-sä vähemmälle. Toiminnallisuus näyttäytyi vuorovaikutusta lisäävänä tekijänä, mutta myös toiminnallisissa tilanteissa kielellistä tukea tarvitsevat lapset tarvitsivat paljon ohjausta vuorovaikutuksen syntymiseen ja ylläpitämiseen. Tulokset osoittivat, että kielellistä tukea tarvitsevat lapset tarvitsivat kielellisen tuen lisäksi paljon tukea myös vuorovaikutustaidoissaan. Lasten huomionhakuyritysten mää-rä kertoi siitä, että lapset olivat kiinnostuneita vuorovaikutukseen osallistumisesta, mut-ta keinot ja strategiat puuttuivat. Tulokset osoittivat, kuinka tärkeää kielellistä tukea tarvitsevien lasten on toimia samassa ryhmässä kielellisesti ikätasoisesti kehittyneiden vertaisten kanssa. Lisäksi tulokset osoittivat, että kielellisten taitojen tukemisen lisäksi lapset tarvitsevat tavoitteellista, suunniteltua tukea ja ohjausta myös vuorovaikutustaito-jen kehittymiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kankaanp\u00e4\u00e4, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-04T17:55:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-04T17:55:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436596", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43632", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin 3\u22125-vuotiaiden kielellist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten vertais-vuorovaikutustilanteita. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon kielellist\u00e4 tukea tarvit-sevat lapset osallistuivat vuorovaikutukseen sek\u00e4 mit\u00e4 vuorovaikutusstrategioita ja -keinoja he k\u00e4yttiv\u00e4t. Kielelliset vaikeudet ovat varhaiskasvatuksessa yleisin syy erityi-sen tuen tarpeeseen. Kuitenkin kielellist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten vuorovaikutustaitoja on tutkittu aikaisemmin l\u00e4hinn\u00e4 vain kouluik\u00e4isten osalta. \r\n\r\nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Aineisto koostui videoiduista opettajajohtoisista aamu- ja p\u00e4iv\u00e4piireist\u00e4, kielikerhosta sek\u00e4 ohjatusta leikkitilanteesta. Kuvattuihin tilanteisiin osallistui erityislastentarhanopettaja ja kymmenen lasta, joista kolmella oli kielellisen tuen tarvetta. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin INCH-vuorovaikutuksen arviointimenetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \r\n\r\nKielellist\u00e4 tukea tarvitsevat lapset tarvitsivat paljon tukea vuorovaikutustilanteissa sek\u00e4 erityislastentarhanopettajalta ett\u00e4 kielellisesti ik\u00e4tasoisesti kehittyneilt\u00e4 vertaisilta. Vuo-rovaikutustilanteita kielellist\u00e4 tukea tarvitsevien ja kielellisesti ik\u00e4tasoisesti kehittyvien lasten v\u00e4lill\u00e4 syntyi melko paljon, mutta ne olivat kestoltaan lyhyit\u00e4 ja sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n niuk-koja. Lis\u00e4ksi osa kielellist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten vuorovaikutusyrityksist\u00e4 j\u00e4i sek\u00e4 erityislastentarhanopettajalta ett\u00e4 vertaisilta huomiotta. Kielellist\u00e4 tukea tarvitsevat lap-set k\u00e4yttiv\u00e4t vuorovaikutustilanteissa eniten ilmeit\u00e4 ja eleit\u00e4 kielellisten keinojen j\u00e4\u00e4des-s\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4lle. Toiminnallisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi vuorovaikutusta lis\u00e4\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4, mutta my\u00f6s toiminnallisissa tilanteissa kielellist\u00e4 tukea tarvitsevat lapset tarvitsivat paljon ohjausta vuorovaikutuksen syntymiseen ja yll\u00e4pit\u00e4miseen. \r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kielellist\u00e4 tukea tarvitsevat lapset tarvitsivat kielellisen tuen lis\u00e4ksi paljon tukea my\u00f6s vuorovaikutustaidoissaan. Lasten huomionhakuyritysten m\u00e4\u00e4-r\u00e4 kertoi siit\u00e4, ett\u00e4 lapset olivat kiinnostuneita vuorovaikutukseen osallistumisesta, mut-ta keinot ja strategiat puuttuivat. Tulokset osoittivat, kuinka t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kielellist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten on toimia samassa ryhm\u00e4ss\u00e4 kielellisesti ik\u00e4tasoisesti kehittyneiden vertaisten kanssa. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 kielellisten taitojen tukemisen lis\u00e4ksi lapset tarvitsevat tavoitteellista, suunniteltua tukea ja ohjausta my\u00f6s vuorovaikutustaito-jen kehittymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Kankaanp\u00e4\u00e4 (mimakank) on 2014-06-04 17:55:15.929058. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-04T17:55:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406041935.docx: 852651 bytes, checksum: 45f6b4e524bc4afbb6fc333353d872b5 (MD5)\r\nlicense.html: 4946 bytes, checksum: 2d03b8d1ffd301aa99daa201bafe533a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-04T17:55:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406041935.docx: 852651 bytes, checksum: 45f6b4e524bc4afbb6fc333353d872b5 (MD5)\r\nlicense.html: 4946 bytes, checksum: 2d03b8d1ffd301aa99daa201bafe533a (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellist\u00e4 tukea tarvitseva lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellisesti ik\u00e4tasoisesti kehittyv\u00e4 vertainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaisvuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "INCH-vuorovaikutuksen arviointimenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kielellist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus p\u00e4iv\u00e4kodin opetus- ja ohjaustilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406041935", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-04T17:55:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43632
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d5f24d8-dfba-4618-8604-fca7cb1e6f65\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201406041935.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kankaanpää, Minna Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa kielellistä tukea tarvitseva lapsi kielellisesti ikätasoisesti kehittyvä vertainen vertaisvuorovaikutus INCH-vuorovaikutuksen arviointimenetelmä Erityispedagogiikka Special Education Tapaustutkimus 101 lapset kielellinen kehitys vuorovaikutus sosiaaliset taidot kielelliset häiriöt
title Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa
title_full Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa
title_fullStr Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa
title_full_unstemmed Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa
title_short Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa
title_sort kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus ja ohjaustilanteissa
title_txtP Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa
topic kielellistä tukea tarvitseva lapsi kielellisesti ikätasoisesti kehittyvä vertainen vertaisvuorovaikutus INCH-vuorovaikutuksen arviointimenetelmä Erityispedagogiikka Special Education Tapaustutkimus 101 lapset kielellinen kehitys vuorovaikutus sosiaaliset taidot kielelliset häiriöt
topic_facet 101 Erityispedagogiikka INCH-vuorovaikutuksen arviointimenetelmä Special Education Tapaustutkimus kielellinen kehitys kielellisesti ikätasoisesti kehittyvä vertainen kielelliset häiriöt kielellistä tukea tarvitseva lapsi lapset sosiaaliset taidot vertaisvuorovaikutus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43632 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406041935
work_keys_str_mv AT kankaanpääminna kielellistätukeatarvitsevienlastenvertaisvuorovaikutuspäiväkodinopetusjaohjausti