Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa motivaation yhteys opintomenestykseen

Määttä, Tommi: OPINTOJEN LÄPÄISYN ENNUSTETTAVUUS AMMATILLISESSA OPPILAITOKSESSA - MOTIVAATION YHTEYS OPINTOMENESTYKSEEN Erityispedagogiikan pro gradu. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. 56 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ammatillisten opintojen lä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Määttä, Tommi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43629
_version_ 1828193118184275968
author Määttä, Tommi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Määttä, Tommi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Määttä, Tommi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Määttä, Tommi
datasource_str_mv jyx
description Määttä, Tommi: OPINTOJEN LÄPÄISYN ENNUSTETTAVUUS AMMATILLISESSA OPPILAITOKSESSA - MOTIVAATION YHTEYS OPINTOMENESTYKSEEN Erityispedagogiikan pro gradu. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. 56 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ammatillisten opintojen läpäisyä (valmistuminen, eroaminen, opintojen pitkittyminen) ennustavia tekijöitä opintojen aloitusvaiheessa mitattujen tietojen kautta tarkasteltuna. Opintomenestyksen yhteyttä mitattiin oppilaan ajattelu- ja tulkintastrategioihin, itseohjautuvuuteen, erityisopetustaustaan ja edellisen kevään koulupoissaoloihin, huomioiden oppilaan sukupuoli, ikä ja perhetausta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada uutta suomalaista tietoa ammattiopisto-opiskelijoiden itseohjautuvuudesta ja suoritusstrategioista. Tutkimus on osa vuosina 2009–2012 Niilo Mäki Instituutin hallinnoimaa Motivoimaa–hanketta. Tutkimukseen osallistui 1355 syksyllä 2009 opintonsa aloittanutta opiskelijaa. Vastanneista 708 oli naisia (52 %) ja 647 miehiä (48 %). Iältään he olivat 15–48 -vuotiaita (ka = 17,09; kh = 2,47). Tutkimusmenetelmänä käytettiin oppilaan sähköisesti tietokoneella täyttämää kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttäen kuvailevia, vertailevia ja riippuvuussuhteita mittaavia analyysejä. Tutkimus osoitti, että opinnoista valmistumisen, eroamisen ja pitkittymisen taustalla oli useita eri tekijöitä. Tulokset osoittivat, että opiskelijan ikä, äidin peruskoulutus, yläkoulussa saatu opetuksen tuki, edellisen kevätlukukauden koulupoissaolot, sisäisen motivaation taso ja myönteisten suoritusstrategioiden hyödyntäminen opiskelussa olivat yhteydessä opintojen läpäisyyn. Sukupuolten välinen ero näkyi tyttöjen 1. lukuvuotena poikia korkeampana eroamisena ja poikien opintojen pitkittymisenä. Yläkoulussa tilapäisen tuen piirissä olleet oppilaat erosivat ja pitkittivät opintojaan muita enemmän. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että yläkoulussa tulisi huomioida ja kehittää tukitoimia riskiryhmään kuuluville opiskelijoille; epäsäännöllisesti erityistä tukea saaville ja runsaasti koulusta poissaoleville nuorille. Opetuksessa tulisi huomioida oppilaiden itseohjautuvuuden ja myönteisten suoritusstrategioiden kehittäminen koko peruskoulun ajan.
first_indexed 2023-03-22T09:56:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Tommi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-04T16:28:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-04T16:28:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436566", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43629", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Tommi: OPINTOJEN L\u00c4P\u00c4ISYN ENNUSTETTAVUUS AMMATILLISESSA \r\nOPPILAITOKSESSA - MOTIVAATION YHTEYS OPINTOMENESTYKSEEN \r\nErityispedagogiikan pro gradu. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. \r\n56 sivua. Julkaisematon. \r\n \r\nTutkimuksen tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ammatillisten opintojen l\u00e4p\u00e4isy\u00e4 (valmistuminen, \r\neroaminen, opintojen pitkittyminen) ennustavia tekij\u00f6it\u00e4 opintojen aloitusvaiheessa \r\nmitattujen tietojen kautta tarkasteltuna. Opintomenestyksen yhteytt\u00e4 mitattiin oppilaan \r\najattelu- ja tulkintastrategioihin, itseohjautuvuuteen, erityisopetustaustaan ja edellisen \r\nkev\u00e4\u00e4n koulupoissaoloihin, huomioiden oppilaan sukupuoli, ik\u00e4 ja perhetausta. \r\nTutkimuksen tavoitteena oli saada uutta suomalaista tietoa ammattiopisto-opiskelijoiden \r\nitseohjautuvuudesta ja suoritusstrategioista. \r\n Tutkimus on osa vuosina 2009\u20132012 Niilo M\u00e4ki Instituutin hallinnoimaa \r\nMotivoimaa\u2013hanketta. Tutkimukseen osallistui 1355 syksyll\u00e4 2009 opintonsa \r\naloittanutta opiskelijaa. Vastanneista 708 oli naisia (52 %) ja 647 miehi\u00e4 (48 %). I\u00e4lt\u00e4\u00e4n \r\nhe olivat 15\u201348 -vuotiaita (ka = 17,09; kh = 2,47). Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin \r\noppilaan s\u00e4hk\u00f6isesti tietokoneella t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin \r\nm\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin k\u00e4ytt\u00e4en kuvailevia, vertailevia ja riippuvuussuhteita mittaavia \r\nanalyysej\u00e4. \r\n Tutkimus osoitti, ett\u00e4 opinnoista valmistumisen, eroamisen ja pitkittymisen \r\ntaustalla oli useita eri tekij\u00f6it\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opiskelijan ik\u00e4, \u00e4idin \r\nperuskoulutus, yl\u00e4koulussa saatu opetuksen tuki, edellisen kev\u00e4tlukukauden \r\nkoulupoissaolot, sis\u00e4isen motivaation taso ja my\u00f6nteisten suoritusstrategioiden \r\nhy\u00f6dynt\u00e4minen opiskelussa olivat yhteydess\u00e4 opintojen l\u00e4p\u00e4isyyn. Sukupuolten v\u00e4linen \r\nero n\u00e4kyi tytt\u00f6jen 1. lukuvuotena poikia korkeampana eroamisena ja poikien opintojen \r\npitkittymisen\u00e4. Yl\u00e4koulussa tilap\u00e4isen tuen piiriss\u00e4 olleet oppilaat erosivat ja pitkittiv\u00e4t \r\nopintojaan muita enemm\u00e4n. \r\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 yl\u00e4koulussa tulisi huomioida ja \r\nkehitt\u00e4\u00e4 tukitoimia riskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluville opiskelijoille; ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti erityist\u00e4 \r\ntukea saaville ja runsaasti koulusta poissaoleville nuorille. Opetuksessa tulisi huomioida \r\noppilaiden itseohjautuvuuden ja my\u00f6nteisten suoritusstrategioiden kehitt\u00e4minen koko \r\nperuskoulun ajan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tommi M\u00e4\u00e4tt\u00e4 (totamaat) on 2014-06-04 16:28:01.025938. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-04T16:28:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406041931.pdf: 1280619 bytes, checksum: a87a6473d285a0dae9feced9735d75ae (MD5)\r\nlicense.html: 4948 bytes, checksum: 062ee10054daa6b0ea075e011ae6a891 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-04T16:28:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406041931.pdf: 1280619 bytes, checksum: a87a6473d285a0dae9feced9735d75ae (MD5)\r\nlicense.html: 4948 bytes, checksum: 062ee10054daa6b0ea075e011ae6a891 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (56 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen oppilaitos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintojen l\u00e4p\u00e4isy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eroaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itseohjautuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintojen pitkittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritusstrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opintojen l\u00e4p\u00e4isyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406041931", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-04T16:28:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset oppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43629
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:55Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14da70c5-2c50-43b2-8e6c-eb3c1512cb8f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406041931.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Määttä, Tommi Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen ammatillinen oppilaitos opintojen läpäisy eroaminen itseohjautuvuus opintojen pitkittyminen motivaatio suoritusstrategiat Erityispedagogiikka Special Education 101 ammatilliset oppilaitokset opinnot opintomenestys opintojen keskeyttäminen
title Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen
title_full Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen
title_fullStr Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen
title_full_unstemmed Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen
title_short Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa
title_sort opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa motivaation yhteys opintomenestykseen
title_sub motivaation yhteys opintomenestykseen
title_txtP Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen
topic ammatillinen oppilaitos opintojen läpäisy eroaminen itseohjautuvuus opintojen pitkittyminen motivaatio suoritusstrategiat Erityispedagogiikka Special Education 101 ammatilliset oppilaitokset opinnot opintomenestys opintojen keskeyttäminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ammatillinen oppilaitos ammatilliset oppilaitokset eroaminen itseohjautuvuus motivaatio opinnot opintojen keskeyttäminen opintojen läpäisy opintojen pitkittyminen opintomenestys suoritusstrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43629 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406041931
work_keys_str_mv AT määttätommi opintojenläpäisynennustettavuusammatillisessaoppilaitoksessamotivaationyhteysopintom