Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opetusharjoittelukokemuksia. Tutkimusprosessin edetessä tavoite tarkentui tarkastelemaan miten reflektio näkyi harjoittelukokemuksissa, sekä millaisia selityksiä opiskelijat antoivat kokemuksilleen. Lisäksi pohdimme, mitkä seikat muodostuivat oppimisen mahdollistaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hiltunen, Isa-Maria, Suni, Marke
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43622
_version_ 1826225722982662144
author Hiltunen, Isa-Maria Suni, Marke
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hiltunen, Isa-Maria Suni, Marke Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hiltunen, Isa-Maria Suni, Marke Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hiltunen, Isa-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opetusharjoittelukokemuksia. Tutkimusprosessin edetessä tavoite tarkentui tarkastelemaan miten reflektio näkyi harjoittelukokemuksissa, sekä millaisia selityksiä opiskelijat antoivat kokemuksilleen. Lisäksi pohdimme, mitkä seikat muodostuivat oppimisen mahdollistajiksi ja estäjiksi. Tutkimusaineistona olivat kahden Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi opiskelevan integraatioryhmän opetusharjoitteluraportit. Harjoitteluraportteja oli yhteensä 18. Lupa harjoitteluraporttien käyttämisestä tutkimusaineistona kysyttiin keväällä 2012. Analyysissä toteutettiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita. Aineiston analysoinnissa käytettiin attribuutioteoriaa ja kahta reflektion teoriaa. Tutkimuksessa oppiminen nähdään asioiden syvällisenä ymmärtämisenä. Tulosten mukaan problemaattinen kokemus johti asioiden syvällisempään tarkasteluun, toisaalta liiallinen problemaattisuus aiheutti epävarmuutta ja osoittautui näin ollen oppimisen esteeksi. Opiskelijat ottivat vastuuta pääosin omista onnistumisistaan, haasteiden taas nähtiin olevan omien vaikuttamismahdolli-suuksien ulkopuolella. Tulosten mukaan oppimisen esteeksi opetusharjoittelussa koitui myös oppimiseen liittyvien käsitteiden jäsentymättömyys. Tämä aiheutti sen, ettei asioita pystytty soveltamaan tarvittavalla tavalla. Kun käsitteet integraatiokoulutuksen ajattelutapaan liittyen olivat vastaavasti jäsentyneet riittävästi, esimerkiksi omakohtaisuus opetuksen lähtökohtana onnistui. Tutkimuksessa pohditaan lisäksi sitä, mitkä asiat tukevat oppimisen syvenemistä. Tähän liittyy muun muassa reflektion edellytysten toteutuminen opetusharjoittelussa. Epävarmuus opetusharjoittelukokemuksissa tukee olettamusta turvallisuuden merkityksestä. Tähän liittyy olennaisesti myös ohjaajan rooli. Oppimisen syvenemistä ja käsitteiden jäsentymistä voidaan edesauttaa ohjaamalla syvempään reflektioon. Toisaalta käsitteellinen muutos vie aikaa, joten myös tämä tulisi ottaa huomioon oppimisen tarkastelussa. Ohjaaja voi myös edesauttaa opiskelijan oppimista ohjaamalla hänet näkemään käyttämiään attribuutioita, jotka voivat olla haitallisia oppimiselle.
first_indexed 2023-03-22T10:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiltunen, Isa-Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suni, Marke", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-06-04T08:40:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-06-04T08:40:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436907", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43622", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opetusharjoittelukokemuksia. Tutkimusprosessin edetess\u00e4 tavoite tarkentui tarkastelemaan miten reflektio n\u00e4kyi harjoittelukokemuksissa, sek\u00e4 millaisia selityksi\u00e4 opiskelijat antoivat kokemuksilleen. Lis\u00e4ksi pohdimme, mitk\u00e4 seikat muodostuivat oppimisen mahdollistajiksi ja est\u00e4jiksi.\r\nTutkimusaineistona olivat kahden Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa luokanopettajaksi opiskelevan integraatioryhm\u00e4n opetusharjoitteluraportit. Harjoitteluraportteja oli yhteens\u00e4 18. Lupa harjoitteluraporttien k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 tutkimusaineistona kysyttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012. Analyysiss\u00e4 toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen ja teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteita. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin attribuutioteoriaa ja kahta reflektion teoriaa.\r\nTutkimuksessa oppiminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n asioiden syv\u00e4llisen\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4misen\u00e4. Tulosten mukaan problemaattinen kokemus johti asioiden syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4n tarkasteluun, toisaalta liiallinen problemaattisuus aiheutti ep\u00e4varmuutta ja osoittautui n\u00e4in ollen oppimisen esteeksi. Opiskelijat ottivat vastuuta p\u00e4\u00e4osin omista onnistumisistaan, haasteiden taas n\u00e4htiin olevan omien vaikuttamismahdolli-suuksien ulkopuolella. Tulosten mukaan oppimisen esteeksi opetusharjoittelussa koitui my\u00f6s oppimiseen liittyvien k\u00e4sitteiden j\u00e4sentym\u00e4tt\u00f6myys. T\u00e4m\u00e4 aiheutti sen, ettei asioita pystytty soveltamaan tarvittavalla tavalla. Kun k\u00e4sitteet integraatiokoulutuksen ajattelutapaan liittyen olivat vastaavasti j\u00e4sentyneet riitt\u00e4v\u00e4sti, esimerkiksi omakohtaisuus opetuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana onnistui.\r\nTutkimuksessa pohditaan lis\u00e4ksi sit\u00e4, mitk\u00e4 asiat tukevat oppimisen syvenemist\u00e4. T\u00e4h\u00e4n liittyy muun muassa reflektion edellytysten toteutuminen opetusharjoittelussa. Ep\u00e4varmuus opetusharjoittelukokemuksissa tukee olettamusta turvallisuuden merkityksest\u00e4. T\u00e4h\u00e4n liittyy olennaisesti my\u00f6s ohjaajan rooli. Oppimisen syvenemist\u00e4 ja k\u00e4sitteiden j\u00e4sentymist\u00e4 voidaan edesauttaa ohjaamalla syvemp\u00e4\u00e4n reflektioon. Toisaalta k\u00e4sitteellinen muutos vie aikaa, joten my\u00f6s t\u00e4m\u00e4 tulisi ottaa huomioon oppimisen tarkastelussa. Ohjaaja voi my\u00f6s edesauttaa opiskelijan oppimista ohjaamalla h\u00e4net n\u00e4kem\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\u00e4n attribuutioita, jotka voivat olla haitallisia oppimiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marke Suni (majosuni) on 2014-06-04 08:40:41.793607. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-06-04T08:40:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406041923.pdf: 666967 bytes, checksum: 82a15c01d450a70c615acf00586cb01a (MD5)\r\nlicense.html: 5466 bytes, checksum: 5484ff18b889e0127d31f5e955c6e849 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-06-04T08:40:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201406041923.pdf: 666967 bytes, checksum: 82a15c01d450a70c615acf00586cb01a (MD5)\r\nlicense.html: 5466 bytes, checksum: 5484ff18b889e0127d31f5e955c6e849 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusharjoittelukokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reflektio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attribuutioteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatiokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "problemaattinen kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ep\u00e4varmuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201406041923", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-06-04T08:40:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attribuutioteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ep\u00e4varmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43622
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1c1add81-b73e-4207-a7ae-6e0125ffadc5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201406041923.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiltunen, Isa-Maria Suni, Marke Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä opetusharjoittelukokemukset oppiminen reflektio attribuutioteoria integraatiokoulutus problemaattinen kokemus epävarmuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetusharjoittelu kokemukset
title Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä
title_full Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä
title_fullStr Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä
title_full_unstemmed Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä
title_short Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä
title_sort opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä
title_txtP Opetusharjoittelukokemukset apuna oppimisen ymmärtämisessä
topic opetusharjoittelukokemukset oppiminen reflektio attribuutioteoria integraatiokoulutus problemaattinen kokemus epävarmuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetusharjoittelu kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education attribuutioteoria epävarmuus integraatiokoulutus kokemukset opetusharjoittelu opetusharjoittelukokemukset oppiminen problemaattinen kokemus reflektio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43622 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406041923
work_keys_str_mv AT hiltunenisamaria opetusharjoittelukokemuksetapunaoppimisenymmärtämisessä