Kuluttajakeskeinen tuotetietoja hyödyntävä mobiilimarkkinointi

Korhonen, Tuukka Kuluttajakeskeinen tuotetietoja hyödyntävä mobiilimarkkinointi Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 28 s. Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä tutkielmassa selvitetään mitä mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja perehdytään tuotetietoja hyö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Tuukka
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43594
Kuvaus
Yhteenveto:Korhonen, Tuukka Kuluttajakeskeinen tuotetietoja hyödyntävä mobiilimarkkinointi Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 28 s. Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä tutkielmassa selvitetään mitä mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja perehdytään tuotetietoja hyödyntäviin suosittelujärjestelmiin. Mobiilimarkkinoinnin avulla yritetään kommunikoida asiakkaan kanssa mobiililaitteen välityksellä. Tavoitteena on vastata asiakkaan tiedon tarpeisiin oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Kuluttajakäyttäytymiseen yritetään vaikuttaa mobiileilla suosittelujärjestelmillä (Mobile Recommendation Agents, MRA). MRAteknologia mahdollistaa interaktiivisen kommunikoinnin asiakkaan kanssa ajasta tai paikasta riippumatta. Tutkielmassa käydään läpi keskeisiä kuluttajakeskeisen tuotetietoja hyödyntävän mobiilimarkkinoinnin suunnittelun ja toteutukseen liittyviä osia. Kuluttajan asenteet, luottamus, hyöty ja tyytyväisyys ovat mobiilimarkkinoinnin omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä, joihin perustuu myös alan ajankohtainen kuluttajakäyttäytymisen tutkimus. Kuluttajan asema ostopäätöksiä ja valintoja tehtäessä on helpottunut entisestään, koska tietoa on helppo hakea ja lukea riippumatta ajasta tai paikasta. Ostospäätöstä tehtäessä tuotteeseen liittyvän informaation arvo kasvaa, kun saatavilla on käyttökelpoista ja helposti hankittavaa tietoa tuotteesta tai palvelusta. Tuotekohtainen informaatio sisältää ostopäätökseen merkittävästi vaikuttavia tekijöitä. Informaation vaikutusta ostopäätökseen voidaan tehostaa sosiaalisen median, tuotearviointien, tuotteen ominaisuuksien, suosittelujen, hintavertailun ja tarjouksien avulla. Tässä tutkielmassa selvitetään mitä mobiilimarkkinoinnilla tarkoitetaan ja perehdytään tuotetietoja hyödyntäviin suosittelujärjestelmiin, joilla voidaan vaikuttaa kuluttajan valintaan.