Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, mitä lapset ja nuoret kokevat oppivansa digitaalisia pelejä pelaamalla. Tähän tutkimusongelmaan etsittiin vastausta kolmesta näkökulmasta. Ensimmäiseksi tutkittiin lasten ja nuorten kokemuksia digitaalisten pelien kehittämistä tiedoista ja taidoista ja t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kahila, Juho, Saarikoski, Olli
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43591
_version_ 1826225734693158912
author Kahila, Juho Saarikoski, Olli
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kahila, Juho Saarikoski, Olli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kahila, Juho Saarikoski, Olli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kahila, Juho
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, mitä lapset ja nuoret kokevat oppivansa digitaalisia pelejä pelaamalla. Tähän tutkimusongelmaan etsittiin vastausta kolmesta näkökulmasta. Ensimmäiseksi tutkittiin lasten ja nuorten kokemuksia digitaalisten pelien kehittämistä tiedoista ja taidoista ja toiseksi heidän kokemuksiaan pelien tarjoamasta hyödystä. Kolmanneksi selvitettiin, millainen yhteys oppimiskokemuksilla on erilaisiin pelitottumuksiin ja pelaajatyyppeihin. Tutkimuksemme on pääasiassa laadullinen. Pääasiallinen aineisto, eli lasten ja nuorten kirjoitelmat, analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti. Kirjoitelmien ohella täydentävänä aineistona toimi pelitottumuksia selvittävä taustatietolomake, josta saatuja vastauksia analysoitiin sekä laadullisin että määrällisin menetelmin. Tutkimuksessa lasten ja nuorten kokemukset digitaalisista peleistä saaduista tiedoista ja taidoista jakautuivat kolmeen luokkaan: deklaratiivisiin tietoihin eli perinteiseen symboliseen tietoon, proseduraalisiin taitoihin eli tietoon siitä, kuinka asioita tehdään sekä sosioemotionaalisiin taitoihin eli taitoihin, jotka liittyvät tunne-elämään ja sosiaaliseen kompetenssiin. Lasten ja nuorten hyötykokemukset jakautuivat situationaalisiin hyötyihin, eli jossain tietyssä tilanteessa tai kontekstissa koettuun hyötyyn, sekä kehityshyötyihin, joilla tarkoitetaan tietoja ja taitoja, jotka itsessään koettiin hyödyllisiksi ilman tilannesidonnaisuutta. Pelitottumusten ja oppimiskokemusten yhteyden selvittämiseksi tutkimuksessa muodostettiin neljä pelaajaprofiilia, jotka jakautuivat pääpiirteittäin iän ja sukupuolen mukaan. Nämä pelaajaprofiilit nimettiin kilpailijaksi, uppoutujaksi, puhelinpelaajaksi sekä kaveripelaajaksi. Tämä tutkimus tuo esille digitaalisiin peleihin liittyviä oppimiskokemuksia lasten ja nuorten näkökulmasta. Kasvatusalalle tutkimuksen tulokset antavat tietoa ja näkökulmia siitä, miten viihdekäyttöön tarkoitettuja digitaalisia pelejä, pelillistämistä ja lasten informaalia oppimisympäristöä voisi hyödyntää formaalissa opetuksessa ja pedagogiikassa. Lisäksi tutkimus tarjoaa suuntaviivoja digitaalisten pelien sekä oppimisen tutkimuksen kehittämiselle.
first_indexed 2024-09-11T08:51:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kahila, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarikoski, Olli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-30T11:55:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-30T11:55:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436185", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43591", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 lapset ja nuoret kokevat oppivansa digitaalisia\r\npelej\u00e4 pelaamalla. T\u00e4h\u00e4n tutkimusongelmaan etsittiin vastausta kolmesta n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nEnsimm\u00e4iseksi tutkittiin lasten ja nuorten kokemuksia digitaalisten pelien kehitt\u00e4mist\u00e4\r\ntiedoista ja taidoista ja toiseksi heid\u00e4n kokemuksiaan pelien tarjoamasta hy\u00f6dyst\u00e4. Kolmanneksi\r\nselvitettiin, millainen yhteys oppimiskokemuksilla on erilaisiin pelitottumuksiin\r\nja pelaajatyyppeihin.\r\nTutkimuksemme on p\u00e4\u00e4asiassa laadullinen. P\u00e4\u00e4asiallinen aineisto, eli lasten ja\r\nnuorten kirjoitelmat, analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isesti\r\nett\u00e4 teoriaohjaavasti. Kirjoitelmien ohella t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4n\u00e4 aineistona toimi pelitottumuksia\r\nselvitt\u00e4v\u00e4 taustatietolomake, josta saatuja vastauksia analysoitiin sek\u00e4 laadullisin ett\u00e4\r\nm\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin.\r\nTutkimuksessa lasten ja nuorten kokemukset digitaalisista peleist\u00e4 saaduista tiedoista\r\nja taidoista jakautuivat kolmeen luokkaan: deklaratiivisiin tietoihin eli perinteiseen\r\nsymboliseen tietoon, proseduraalisiin taitoihin eli tietoon siit\u00e4, kuinka asioita tehd\u00e4\u00e4n sek\u00e4\r\nsosioemotionaalisiin taitoihin eli taitoihin, jotka liittyv\u00e4t tunne-el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja sosiaaliseen\r\nkompetenssiin. Lasten ja nuorten hy\u00f6tykokemukset jakautuivat situationaalisiin hy\u00f6tyihin,\r\neli jossain tietyss\u00e4 tilanteessa tai kontekstissa koettuun hy\u00f6tyyn, sek\u00e4 kehityshy\u00f6tyihin,\r\njoilla tarkoitetaan tietoja ja taitoja, jotka itsess\u00e4\u00e4n koettiin hy\u00f6dyllisiksi ilman tilannesidonnaisuutta.\r\nPelitottumusten ja oppimiskokemusten yhteyden selvitt\u00e4miseksi tutkimuksessa\r\nmuodostettiin nelj\u00e4 pelaajaprofiilia, jotka jakautuivat p\u00e4\u00e4piirteitt\u00e4in i\u00e4n ja sukupuolen mukaan.\r\nN\u00e4m\u00e4 pelaajaprofiilit nimettiin kilpailijaksi, uppoutujaksi, puhelinpelaajaksi sek\u00e4\r\nkaveripelaajaksi.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo esille digitaalisiin peleihin liittyvi\u00e4 oppimiskokemuksia lasten\r\nja nuorten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kasvatusalalle tutkimuksen tulokset antavat tietoa ja n\u00e4k\u00f6kulmia\r\nsiit\u00e4, miten viihdek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tarkoitettuja digitaalisia pelej\u00e4, pelillist\u00e4mist\u00e4 ja lasten informaalia\r\noppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 formaalissa opetuksessa ja pedagogiikassa. Lis\u00e4ksi\r\ntutkimus tarjoaa suuntaviivoja digitaalisten pelien sek\u00e4 oppimisen tutkimuksen kehitt\u00e4miselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Olli Saarikoski (olsasaar) on 2014-05-30 11:55:58.317824. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-30T11:55:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405301878.pdf: 540012 bytes, checksum: a36c9451584d02105907812aa6106dbd (MD5)\r\nlicense.html: 5455 bytes, checksum: 6d617ffb7693a975c4c991fc9f7b830c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-30T11:55:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405301878.pdf: 540012 bytes, checksum: a36c9451584d02105907812aa6106dbd (MD5)\r\nlicense.html: 5455 bytes, checksum: 6d617ffb7693a975c4c991fc9f7b830c (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten kokemuksia digitaalisista peleist\u00e4 oppimisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405301878", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-30T11:55:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43591
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e2210a46-5aac-47df-92e1-bb2593a77e30\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405301878.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kahila, Juho Saarikoski, Olli Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta informaali oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 digitaaliset pelit oppimiskokemukset oppiminen siirtovaikutus
title Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta
title_full Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta
title_fullStr Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta
title_full_unstemmed Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta
title_short Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta
title_sort lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta
title_txtP Lasten kokemuksia digitaalisista peleistä oppimisesta
topic informaali oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 digitaaliset pelit oppimiskokemukset oppiminen siirtovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digitaaliset pelit informaali oppiminen oppiminen oppimiskokemukset siirtovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43591 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405301878
work_keys_str_mv AT kahilajuho lastenkokemuksiadigitaalisistapeleistäoppimisesta