Kuvionuottimenetelmä mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa

Kartoitan pääpiirteittäin oppimiskäsityksiä, hyvän oppimisympäristön, menetelmän ja materiaalin ominaisuuksia. Selvitän kuvionuottimenetelmän taustaa ja nykytilannetta ja kuvaan menetelmän tapaa merkitä musiikin peruselementtejä. Selvitän, miksi menetelmä on niin tehokas, että sen avulla oppii nopea...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alppi, Markus
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43580
_version_ 1826225811420610560
author Alppi, Markus
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Alppi, Markus Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Alppi, Markus Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Alppi, Markus
datasource_str_mv jyx
description Kartoitan pääpiirteittäin oppimiskäsityksiä, hyvän oppimisympäristön, menetelmän ja materiaalin ominaisuuksia. Selvitän kuvionuottimenetelmän taustaa ja nykytilannetta ja kuvaan menetelmän tapaa merkitä musiikin peruselementtejä. Selvitän, miksi menetelmä on niin tehokas, että sen avulla oppii nopeasti soittamaan sellainenkin, jolla on oppimisvaikeuksia. Pohdin, voisiko kuvionuotteja käyttää perusopetuksessa erilaisten oppijoiden menetelmänä ja opettajan roolia uusien toimintatapojen oppijana. Erilaiset oppijat edellyttävät yksilöllisiä menetelmiä ja materiaaleja, jotta oppimistavoitteet saavutetaan, myös musiikissa. Opetusmenetelmän pitää vastata muun muassa oppijan kognitiivisiin edellytyksiin ja tarpeisiin. Opettajat ja opettajaksi opiskelevat tarvitsevat uusia toimintatapoja, uusia menetelmiä. Oppimisen ja opetuksen perusteisiin tutustuin kirjallisuuden avulla. Kuvionuottimenetelmään perehdyin kirjallisuuden ja luentojen lisäksi haastattelemalla Kaarlo Uusitaloa ja Markku Kaikkosta vieraillessani Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarissa ja havainnoimalla kuvionuottien käyttöä ammatillisessa erityisopetuksessa. Kuvionuottimenetelmä vakuutti. Sen avulla voi periaatteessa merkitä kaiken saman informaation kuin perinteisellä nuottikirjoituksella ja se on sovellettavissa periaatteessa kaikkiin soittimiin. Kuvionuotit on universaali, konkreettinen ja nähtävissä oleva, spatiaalista avaruutta hyödyntävä yksiulotteinen notaatiosysteemi, joka perustuu luokittelukognition käyttöön. Selkeät, tunnistettavat merkit, värit ja muodot, on helppo erottaa toisistaan. Systemaattisen menetelmän avulla oppija voi ymmärtää musiikin rakenteita. Kuvionuoteista on helppo siirtyä perinteisen nuottikuvan käyttöön. Menetelmän avulla kaikki voivat oppia soittamaan ja osallistua musiikilliseen toimintaan, mikä auttaa yksilöä toimimaan ympäristössään. Menetelmä on levinnyt, ulkomaillekin, mutta sitä ei vielä tunneta riittävästi Suomessakaan. Se on yksi hyvä pedagoginen ratkaisu muuttuvan koulun opetushaasteisiin. Erityisopetuksen lisäksi sitä kannattaa hyödyntää perusopetuksessa niin musiikin kuin muidenkin aineiden opetuksen välineenä ja tukena. Sekä musiikin- että luokanopettajaopiskelijoille menetelmästä voi olla paljon hyötyä. Jokainen opettaja voi ottaa käyttöönsä uuden toimintatavan.
first_indexed 2014-05-28T20:01:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Alppi, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-28T06:47:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-28T06:47:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43580", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kartoitan p\u00e4\u00e4piirteitt\u00e4in oppimisk\u00e4sityksi\u00e4, hyv\u00e4n oppimisymp\u00e4rist\u00f6n, menetelm\u00e4n ja materiaalin ominaisuuksia. Selvit\u00e4n kuvionuottimenetelm\u00e4n taustaa ja nykytilannetta ja kuvaan menetelm\u00e4n tapaa merkit\u00e4 musiikin peruselementtej\u00e4. Selvit\u00e4n, miksi menetelm\u00e4 on niin tehokas, ett\u00e4 sen avulla oppii nopeasti soittamaan sellainenkin, jolla on oppimisvaikeuksia. Pohdin, voisiko kuvionuotteja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perusopetuksessa erilaisten oppijoiden menetelm\u00e4n\u00e4 ja opettajan roolia uusien toimintatapojen oppijana.\n\nErilaiset oppijat edellytt\u00e4v\u00e4t yksil\u00f6llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 ja materiaaleja, jotta oppimistavoitteet saavutetaan, my\u00f6s musiikissa. Opetusmenetelm\u00e4n pit\u00e4\u00e4 vastata muun muassa oppijan kognitiivisiin edellytyksiin ja tarpeisiin. Opettajat ja opettajaksi opiskelevat tarvitsevat uusia toimintatapoja, uusia menetelmi\u00e4.\n\nOppimisen ja opetuksen perusteisiin tutustuin kirjallisuuden avulla. Kuvionuottimenetelm\u00e4\u00e4n perehdyin kirjallisuuden ja luentojen lis\u00e4ksi haastattelemalla Kaarlo Uusitaloa ja Markku Kaikkosta vieraillessani Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarissa ja havainnoimalla kuvionuottien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ammatillisessa erityisopetuksessa.\n\nKuvionuottimenetelm\u00e4 vakuutti. Sen avulla voi periaatteessa merkit\u00e4 kaiken saman informaation kuin perinteisell\u00e4 nuottikirjoituksella ja se on sovellettavissa periaatteessa kaikkiin soittimiin. Kuvionuotit on universaali, konkreettinen ja n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 oleva, spatiaalista avaruutta hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4 yksiulotteinen notaatiosysteemi, joka perustuu luokittelukognition k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Selke\u00e4t, tunnistettavat merkit, v\u00e4rit ja muodot, on helppo erottaa toisistaan. Systemaattisen menetelm\u00e4n avulla oppija voi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 musiikin rakenteita. Kuvionuoteista on helppo siirty\u00e4 perinteisen nuottikuvan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Menetelm\u00e4n avulla kaikki voivat oppia soittamaan ja osallistua musiikilliseen toimintaan, mik\u00e4 auttaa yksil\u00f6\u00e4 toimimaan ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n. \n\nMenetelm\u00e4 on levinnyt, ulkomaillekin, mutta sit\u00e4 ei viel\u00e4 tunneta riitt\u00e4v\u00e4sti Suomessakaan. Se on yksi hyv\u00e4 pedagoginen ratkaisu muuttuvan koulun opetushaasteisiin. Erityisopetuksen lis\u00e4ksi sit\u00e4 kannattaa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 perusopetuksessa niin musiikin kuin muidenkin aineiden opetuksen v\u00e4lineen\u00e4 ja tukena. Sek\u00e4 musiikin- ett\u00e4 luokanopettajaopiskelijoille menetelm\u00e4st\u00e4 voi olla paljon hy\u00f6ty\u00e4. Jokainen opettaja voi ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4 uuden toimintatavan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Markus Alppi (maeitaal) on 2014-05-28 06:47:44.095244. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-28T06:47:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405281854.pdf: 1352615 bytes, checksum: 1e4f628dc31655d0d55890cc9bda9d02 (MD5)\nlicense.html: 4996 bytes, checksum: 9015a699d636b59b518ae0c86de464f7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-28T06:47:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201405281854.pdf: 1352615 bytes, checksum: 1e4f628dc31655d0d55890cc9bda9d02 (MD5)\nlicense.html: 4996 bytes, checksum: 9015a699d636b59b518ae0c86de464f7 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusmenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "notaatioj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuvionuotit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erilainen oppija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuvionuottimenetelm\u00e4 : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405281854", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-28T06:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43580
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/323d6ba6-0ab9-4d3d-8388-3bbf7284dfc3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405281854.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alppi, Markus Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa musiikkikasvatus musiikinopetus opetusmenetelmä notaatiojärjestelmä kuvionuotit erilainen oppija innovaatio Music Education Musiikkikasvatus
title Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa
title_full Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa
title_short Kuvionuottimenetelmä
title_sort kuvionuottimenetelmä mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa
title_sub mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa
title_txtP Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa
topic musiikkikasvatus musiikinopetus opetusmenetelmä notaatiojärjestelmä kuvionuotit erilainen oppija innovaatio Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus erilainen oppija innovaatio kuvionuotit musiikinopetus musiikkikasvatus notaatiojärjestelmä opetusmenetelmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43580 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405281854
work_keys_str_mv AT alppimarkus kuvionuottimenetelmämahdollisuuskoulunmusiikinopetuksessa