Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta

Oppisopimuskoulutuksella on keskeinen asema koulutusjärjestelmässä työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen järjestämismuotona. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutuksesta ja siihen kuuluvasta työssäoppimisesta koulutukseen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantanen, Maarit
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43579
_version_ 1828193117706125312
author Rantanen, Maarit
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rantanen, Maarit Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rantanen, Maarit Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rantanen, Maarit
datasource_str_mv jyx
description Oppisopimuskoulutuksella on keskeinen asema koulutusjärjestelmässä työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen järjestämismuotona. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutuksesta ja siihen kuuluvasta työssäoppimisesta koulutukseen osallistuneille on muodostunut. Tarkastelun kohteena oli myös työssä oppiminen työssäoppimisjaksoilla. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin kahdeksalta oppisopimuskoulutuksen suorittaneelta tai opintojensa loppuvaiheessa olevalta henkilöltä. Aineiston analysoinnissa sovellettiin fenomenografista analyysia. Analyysin tuloksena muodostui oppisopimuskoulutukseen ja työssäoppimiseen liittyvät kuvauskategoriasysteemit. Oppisopimuskoulutukseen liittyviä kuvauskategorioita muodostui viisi: oppisopimuskoulutus tieto- ja koulutustarpeeseen vastaajana, oppisopimuskoulutus itsenäistä työotetta, oppimiskykyä ja motivaatiota vaativana koulutuksena, oppisopimuskoulutus opiskelijan henkilökohtaisen tilanteen huomioijana, oppisopimuskoulutuksen perustana hyvä teoriaopetus sekä oppisopimuskoulutus hyvänä vaihtoehtona sosiaali- ja terveysalalle kouluttautuessa. Työssäoppimiseen liittyviä kuvauskategorioita muodostui puolestaan kuusi: opiskelijan motivaatio ja aktiivisuus työssä oppimisen perustana, ohjaus työssä oppimisen edellytyksenä, työssäoppimispaikka oppimisen edellytysten luojana, moninaiset oppimistyylit työssä oppimisen mahdollistajina, palaute työssä oppimisen tukena sekä työssäoppiminen kokonaisvaltaisen kehittymisen ja oppimisen edistäjänä. Yksilölliset elämäntilanteet huomioivaa oppisopimuskoulutusta pidettiin pääsääntöisesti toimivana kokonaisuutena. Käsitysten mukaan koulutuksessa opittiin paljon, mutta opittavaa ymmärrettiin jääneen myös työelämään. Opiskelumuodon koettiin vaatineen itsenäistä työotetta ja motivaatiota. Työssäoppimisjaksot koettiin työyhteisöjen erilaisuudesta sekä työtehtävien ja ohjauksen laadun ja määrän vaihtelusta huolimatta erittäin hyödyllisiksi. Työssä oppimista tapahtui monin tavoin, kuten itse tekemällä, kyselemällä ja mallista oppimalla. Oppisopimuskoulutus on joustavuutensa ansiosta hyvä kouluttautumisvaihtoehto erilaisissa elämäntilanteissa oleville. Koulutuksen onnistuneen toteutuksen kannalta on tärkeää varmistaa laadukas teoriaopetus, jotta opiskelijoilla olisi riittävät tiedot työssäoppiessaan ja työelämään siirtyessään. Huomiota tulisi kiinnittää myös ohjauksen toteutukseen. Oppimiseen saatu ohjaus vaikuttaa työssäoppimisjaksojen ja koko koulutuksen onnistuneeseen toteutumiseen. Oppisopimuskoulutus vaikuttaa joustavalta kokonaisuudelta, joka luo käytännönläheisesti hyvää pohjaa ammatilliselle osaamiselle ja sen edelleen kehittämiselle.
first_indexed 2024-09-11T08:50:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Maarit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-27T17:51:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-27T17:51:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1436026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43579", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppisopimuskoulutuksella on keskeinen asema koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isen ammatillisen koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4mismuotona. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutuksesta ja siihen kuuluvasta ty\u00f6ss\u00e4oppimisesta koulutukseen osallistuneille on muodostunut. Tarkastelun kohteena oli my\u00f6s ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen ty\u00f6ss\u00e4oppimisjaksoilla. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluin kahdeksalta oppisopimuskoulutuksen suorittaneelta tai opintojensa loppuvaiheessa olevalta henkil\u00f6lt\u00e4. Aineiston analysoinnissa sovellettiin fenomenografista analyysia.\r\nAnalyysin tuloksena muodostui oppisopimuskoulutukseen ja ty\u00f6ss\u00e4oppimiseen liittyv\u00e4t kuvauskategoriasysteemit. Oppisopimuskoulutukseen liittyvi\u00e4 kuvauskategorioita muodostui viisi: oppisopimuskoulutus tieto- ja koulutustarpeeseen vastaajana, oppisopimuskoulutus itsen\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6otetta, oppimiskyky\u00e4 ja motivaatiota vaativana koulutuksena, oppisopimuskoulutus opiskelijan henkil\u00f6kohtaisen tilanteen huomioijana, oppisopimuskoulutuksen perustana hyv\u00e4 teoriaopetus sek\u00e4 oppisopimuskoulutus hyv\u00e4n\u00e4 vaihtoehtona sosiaali- ja terveysalalle kouluttautuessa. Ty\u00f6ss\u00e4oppimiseen liittyvi\u00e4 kuvauskategorioita muodostui puolestaan kuusi: opiskelijan motivaatio ja aktiivisuus ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen perustana, ohjaus ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen edellytyksen\u00e4, ty\u00f6ss\u00e4oppimispaikka oppimisen edellytysten luojana, moninaiset oppimistyylit ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen mahdollistajina, palaute ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen tukena sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4oppiminen kokonaisvaltaisen kehittymisen ja oppimisen edist\u00e4j\u00e4n\u00e4.\r\nYksil\u00f6lliset el\u00e4m\u00e4ntilanteet huomioivaa oppisopimuskoulutusta pidettiin p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti toimivana kokonaisuutena. K\u00e4sitysten mukaan koulutuksessa opittiin paljon, mutta opittavaa ymm\u00e4rrettiin j\u00e4\u00e4neen my\u00f6s ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Opiskelumuodon koettiin vaatineen itsen\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6otetta ja motivaatiota. Ty\u00f6ss\u00e4oppimisjaksot koettiin ty\u00f6yhteis\u00f6jen erilaisuudesta sek\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4vien ja ohjauksen laadun ja m\u00e4\u00e4r\u00e4n vaihtelusta huolimatta eritt\u00e4in hy\u00f6dyllisiksi. Ty\u00f6ss\u00e4 oppimista tapahtui monin tavoin, kuten itse tekem\u00e4ll\u00e4, kyselem\u00e4ll\u00e4 ja mallista oppimalla.\r\nOppisopimuskoulutus on joustavuutensa ansiosta hyv\u00e4 kouluttautumisvaihtoehto erilaisissa el\u00e4m\u00e4ntilanteissa oleville. Koulutuksen onnistuneen toteutuksen kannalta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 varmistaa laadukas teoriaopetus, jotta opiskelijoilla olisi riitt\u00e4v\u00e4t tiedot ty\u00f6ss\u00e4oppiessaan ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtyess\u00e4\u00e4n. Huomiota tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s ohjauksen toteutukseen. Oppimiseen saatu ohjaus vaikuttaa ty\u00f6ss\u00e4oppimisjaksojen ja koko koulutuksen onnistuneeseen toteutumiseen. Oppisopimuskoulutus vaikuttaa joustavalta kokonaisuudelta, joka luo k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisesti hyv\u00e4\u00e4 pohjaa ammatilliselle osaamiselle ja sen edelleen kehitt\u00e4miselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maarit Rantanen (masurant) on 2014-05-27 17:51:20.734120. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-27T17:51:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405271849.pdf: 932181 bytes, checksum: 6437b13084432af6bc8561ec44d612c6 (MD5)\r\nlicense.html: 4972 bytes, checksum: aaa287795d8925e67fa729b88e5e2b08 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-27T17:51:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405271849.pdf: 932181 bytes, checksum: 6437b13084432af6bc8561ec44d612c6 (MD5)\r\nlicense.html: 4972 bytes, checksum: aaa287795d8925e67fa729b88e5e2b08 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppisopimuskoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaali- ja terveysalan perustutkinto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 koulutuksesta ja ty\u00f6ss\u00e4oppimisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405271849", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-27T17:51:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppisopimuskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppisopimukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6paikat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaali- ja terveysalan perustutkinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43579
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:05Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/288a08d0-fc1d-44a8-b744-f612050259ff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405271849.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Maarit Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta oppisopimuskoulutus sosiaali- ja terveysalan perustutkinto työssä oppiminen työssäoppiminen Education Kasvatustiede Fenomenografia 102 oppisopimukset työpaikat oppimisympäristö opiskelijat
title Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta
title_full Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta
title_fullStr Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta
title_full_unstemmed Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta
title_short Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella
title_sort sosiaali ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta
title_sub opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta
title_txtP Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto oppisopimuskoulutuksella : opiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työssäoppimisesta
topic oppisopimuskoulutus sosiaali- ja terveysalan perustutkinto työssä oppiminen työssäoppiminen Education Kasvatustiede Fenomenografia 102 oppisopimukset työpaikat oppimisympäristö opiskelijat
topic_facet 102 Education Fenomenografia Kasvatustiede opiskelijat oppimisympäristö oppisopimukset oppisopimuskoulutus sosiaali- ja terveysalan perustutkinto työpaikat työssä oppiminen työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43579 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405271849
work_keys_str_mv AT rantanenmaarit sosiaalijaterveysalanperustutkintooppisopimuskoulutuksellaopiskelijoidenkäsityksi