Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon WHO-Koululaistutkimus

Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7- ja 9-luokkalaisten suomalaisten tyttöjen ja poikien sosioekonomisen aseman yhteyttä itsetuntoon sekä saada tietoa tyttöjen ja poikien itsetunnon tasosta. Tavoitteena oli saada tietoa, jota esimerkiksi opettajat ja päättäjät voivat hyödyntää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korpela, Kaisa-Reetta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43567
_version_ 1826225775971401728
author Korpela, Kaisa-Reetta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korpela, Kaisa-Reetta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korpela, Kaisa-Reetta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korpela, Kaisa-Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7- ja 9-luokkalaisten suomalaisten tyttöjen ja poikien sosioekonomisen aseman yhteyttä itsetuntoon sekä saada tietoa tyttöjen ja poikien itsetunnon tasosta. Tavoitteena oli saada tietoa, jota esimerkiksi opettajat ja päättäjät voivat hyödyntää työssään. Tutkimuksen aineistona oli vuoden 2010 WHO-Koululaistutkimuksen Suomen aineisto. Tutkimuksessa analysoitiin taustatietoihin, itsetuntoon sekä sosioekonomiseen asemaan liittyviä kysymyksiä 7- ja 9-luokkalaisten osa-aineistosta (n=4260). Analysointimenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin frekvenssijakaumia, ristiintaulukointia, X2-testiä sekä binääristä logistista regressioanalyysia. Tämän tutkimuksen mukaan tytöillä oli huomattavasti yleisemmin heikompi itsetunto kuin pojilla. Aiemmista tutkimuksista poiketen tässä tutkimuksessa ei havaittu eroa itsetunnossa ikäryhmien välillä. Vanhempien työssäkäynnin ja ammattiaseman yhteys nuorten itsetuntoon vaihteli iän ja sukupuolen mukaan. Perheen materiaalista varallisuutta mittaava FASII -mittari ei toiminut tässä aineistossa. Suurin osa nuorista koki perheen taloudellisen tilanteen hyväksi. Perheen koettu taloudellinen tilanne oli selkeästi yhteydessä sekä poikien että tyttöjen itsetuntoon molemmissa ikäluokissa. Koettaessa perheen taloudellinen tilanne huonoksi myös itsetunto oli huonompi kuin koettaessa perheen taloudellinen tilanne hyväksi. Tuloksiin on suhtauduttava kuitenkin kriittisesti, koska huomattavasti suurempi osa nuorista koki perheensä tulevan hyvin taloudellisesti toimeen. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella sosioekonomisella asemalla on osittain yhteys nuorten itsetuntoon. Yhteiskunnan tulee pyrkiä kaventamaan väestön sosioekonomisia eroja jo varhaisessa nuoruudessa. Koulujen ja opettajien tulee edistää nuorten positiivista suhtautumista koulutukseen sekä kannustaa heitä huolehtimaan omasta terveydestään. Kokonaisvaltainen itsetunnon tukeminen opetuksessa ja kasvatuksessa, koulujen ja kotien yhteistyö sekä yhteiskunnan taholta lähtevä sosioekonomisten erojen kaventaminen ovat ensiarvoisen tärkeässä asemassa, kun pyritään tukemaan nuorten itsetuntoa. The purpose of this master thesis was to investigate the association between socioeconomic status and self-esteem among 7- and 9-graders adolescents. The other main aim was to deepen the knowledge of boys and girls self-esteem. The objective of this master thesis was to get information that for example teachers and decision makers could exploit in their work. The data was based on the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study from 2010. Background information, self-esteem and socioeconomic status related questions were analysed by 7- and 9-graders adolescents (n=4260). Frequency distributions, cross tables, X2-test and binary logistic regression analysis were used. According to this study, girls have lower self-esteem more generally than boys. Unlike earlier studies, differences in self-esteem between age groups were not observed. The association of parents’ employment and occupational status with the adolescents’ self-esteem varied by age and gender. The Family Affluence Scale (FASII) that measures the material wealth of family was not appropriate to use in this study. The majority of adolescents perceived that their family wealth was good. The association between perceived family wealth and self-esteem was clear among boys and girls in both age groups. The results have to be reviewed critically because the majority of adolescents perceived to belong to the well financed families. In teaching and in the whole school society, more attention has to be paid to self-esteem, especially to self-esteem of girls. Society has to work to narrow the socioeconomic inequalities of citizens, already in early youth. Schools and teachers should promote adolescents positive attitude for education and support them to take care of own health. Supporting the comprehensive self-esteem in teaching and education, cooperation between schools and homes are important aspects when decreasing socioeconomic inequalities and promoting self-esteem of adolescents.
first_indexed 2023-03-22T09:59:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korpela, Kaisa-Reetta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-27T07:51:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-27T07:51:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1435940", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43567", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 7- ja 9-luokkalaisten suomalaisten tytt\u00f6jen ja poikien sosioekonomisen aseman yhteytt\u00e4 itsetuntoon sek\u00e4 saada tietoa tytt\u00f6jen ja poikien itsetunnon tasosta. Tavoitteena oli saada tietoa, jota esimerkiksi opettajat ja p\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4t voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.\r\n\r\nTutkimuksen aineistona oli vuoden 2010 WHO-Koululaistutkimuksen Suomen aineisto. Tutkimuksessa analysoitiin taustatietoihin, itsetuntoon sek\u00e4 sosioekonomiseen asemaan liittyvi\u00e4 kysymyksi\u00e4 7- ja 9-luokkalaisten osa-aineistosta (n=4260). Analysointimenetelmin\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin frekvenssijakaumia, ristiintaulukointia, X2-testi\u00e4 sek\u00e4 bin\u00e4\u00e4rist\u00e4 logistista regressioanalyysia.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan tyt\u00f6ill\u00e4 oli huomattavasti yleisemmin heikompi itsetunto kuin pojilla. Aiemmista tutkimuksista poiketen t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ei havaittu eroa itsetunnossa ik\u00e4ryhmien v\u00e4lill\u00e4. Vanhempien ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4ynnin ja ammattiaseman yhteys nuorten itsetuntoon vaihteli i\u00e4n ja sukupuolen mukaan. Perheen materiaalista varallisuutta mittaava FASII -mittari ei toiminut t\u00e4ss\u00e4 aineistossa. Suurin osa nuorista koki perheen taloudellisen tilanteen hyv\u00e4ksi. Perheen koettu taloudellinen tilanne oli selke\u00e4sti yhteydess\u00e4 sek\u00e4 poikien ett\u00e4 tytt\u00f6jen itsetuntoon molemmissa ik\u00e4luokissa. Koettaessa perheen taloudellinen tilanne huonoksi my\u00f6s itsetunto oli huonompi kuin koettaessa perheen taloudellinen tilanne hyv\u00e4ksi. Tuloksiin on suhtauduttava kuitenkin kriittisesti, koska huomattavasti suurempi osa nuorista koki perheens\u00e4 tulevan hyvin taloudellisesti toimeen.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten perusteella sosioekonomisella asemalla on osittain yhteys nuorten itsetuntoon. Yhteiskunnan tulee pyrki\u00e4 kaventamaan v\u00e4est\u00f6n sosioekonomisia eroja jo varhaisessa nuoruudessa. Koulujen ja opettajien tulee edist\u00e4\u00e4 nuorten positiivista suhtautumista koulutukseen sek\u00e4 kannustaa heit\u00e4 huolehtimaan omasta terveydest\u00e4\u00e4n. Kokonaisvaltainen itsetunnon tukeminen opetuksessa ja kasvatuksessa, koulujen ja kotien yhteisty\u00f6 sek\u00e4 yhteiskunnan taholta l\u00e4htev\u00e4 sosioekonomisten erojen kaventaminen ovat ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 asemassa, kun pyrit\u00e4\u00e4n tukemaan nuorten itsetuntoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master thesis was to investigate the association between socioeconomic status and self-esteem among 7- and 9-graders adolescents. The other main aim was to deepen the knowledge of boys and girls self-esteem. The objective of this master thesis was to get information that for example teachers and decision makers could exploit in their work.\r\n\r\nThe data was based on the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study from 2010. Background information, self-esteem and socioeconomic status related questions were analysed by 7- and 9-graders adolescents (n=4260). Frequency distributions, cross tables, X2-test and binary logistic regression analysis were used.\r\n\r\nAccording to this study, girls have lower self-esteem more generally than boys. Unlike earlier studies, differences in self-esteem between age groups were not observed. The association of parents\u2019 employment and occupational status with the adolescents\u2019 self-esteem varied by age and gender. The Family Affluence Scale (FASII) that measures the material wealth of family was not appropriate to use in this study. The majority of adolescents perceived that their family wealth was good. The association between perceived family wealth and self-esteem was clear among boys and girls in both age groups. The results have to be reviewed critically because the majority of adolescents perceived to belong to the well financed families. \r\n\r\nIn teaching and in the whole school society, more attention has to be paid to self-esteem, especially to self-esteem of girls. Society has to work to narrow the socioeconomic inequalities of citizens, already in early youth. Schools and teachers should promote adolescents positive attitude for education and support them to take care of own health. Supporting the comprehensive self-esteem in teaching and education, cooperation between schools and homes are important aspects when decreasing socioeconomic inequalities and promoting self-esteem of adolescents.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa-Reetta Korpela (kavikorp) on 2014-05-27 07:51:53.308476. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-27T07:51:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405271842.pdf: 445057 bytes, checksum: 24d087b5aa1860c5a0b010539cde30e3 (MD5)\r\nlicense.html: 4923 bytes, checksum: ff3f4e934ad10690a9762fef6e6f9fc7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-27T07:51:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405271842.pdf: 445057 bytes, checksum: 24d087b5aa1860c5a0b010539cde30e3 (MD5)\r\nlicense.html: 4923 bytes, checksum: ff3f4e934ad10690a9762fef6e6f9fc7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "WHO-Koululaistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405271842", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-27T07:51:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioekonominen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43567
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a65987a0-1bae-407a-9151-1d1a26831695\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405271842.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korpela, Kaisa-Reetta Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus WHO-Koululaistutkimus Terveyskasvatus Health Education 50411 nuoret itsetunto sosioekonominen asema
title Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus
title_full Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus
title_fullStr Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus
title_full_unstemmed Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus
title_short Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon
title_sort sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon who koululaistutkimus
title_sub WHO-Koululaistutkimus
title_txtP Sosioekonomisen aseman yhteys nuorten itsetuntoon : WHO-Koululaistutkimus
topic WHO-Koululaistutkimus Terveyskasvatus Health Education 50411 nuoret itsetunto sosioekonominen asema
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus WHO-Koululaistutkimus itsetunto nuoret sosioekonominen asema
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43567 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405271842
work_keys_str_mv AT korpelakaisareetta sosioekonomisenasemanyhteysnuortenitsetuntoonwhokoululaistutkimus