Yhteenveto: | Tutkielman tavoitteena on pohtia, millaisilla tavoilla kirjallisuutta ja kirjatuotetta voidaan kehittää vastaamaan muuttuvien kirjamarkkinoiden vaatimuksiin. Tarkoituksena ei ole rakentaa valmista kirjatuotetta vaan tuoda esiin joitakin keinoja, joilla kirjatuotteen mahdollisuuksia voidaan tutkia. Tutkimuskysymys on: "Miten kirjatuotteita voidaan kehittää vastaamaan kirja-alan muutospaineisiin?" Tutkimuskysymyksen alakysymykseksi nousee: "Millaisia kehitetyt kirjatuotteet voisivat olla?"
Keskeisiksi teorioiksi valikoituvat sinisen meren strategia (Kim & Mauborgen 2006), kybertekstiteoria (mm. Aarseth 1997; Eskelinen 2002) ja kybertekstitypologia (Aarseth 1997). Kybertekstitypologian avulla muodostetaan neljä mediapositiota: perinteinen romaani, metafiktiivinen ryhmäromaani, skenaarioleikittely ja paranoidinen tekstiseikkailu. Mediapositioiden arvo uudenlaisina kirjatuotteina arvioidaan hyvän sinisen meren strategian kriteereillä, joita ovat erilaisuus, painopiste ja mieleenpainuva motto.
Tutkimustulokset osoittavat, että kirjatuotteita voidaan kehittää kybertekstitypologian avulla. Kehitetyt mediapositiot voivat toimia pohjana uudenlaisille kirjatuotteille. Kolme uutta mediapositiota – metafiktiivinen ryhmäromaani, skenaarioleikittely ja paranoidinen tekstiseikkailu – lienevät toteutettavissa. Jotta kirjatuotteen mahdollisuuksia voitaisiin kartoittaa laajemmin, teoreettista viitekehystä olisi hyvä laajentaa kybertekstiteorian ulkopuolelle. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään, että yleisön, mediumin ja genren käsitteet tuodaan mukaan sinisten merien hahmotteluun, tutkimusta laajennetaan lukijatutkimukseen sekä asiantuntijahaastatteluihin ja kirjatuotteen mahdollisuuksia tutkitaan myös kirjoittamalla tekstejä käytännössä.
|