"Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta

Karjalainen, Heli. ”Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään” MAAHANMUUTTAJAOPPILAIDEN KOKEMUKSIA SUOMALAISESTA KOULUSTA. Erityispedagogiikan pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. 67 sivua. Julkaisematon. Maahanmuuttajien määrä on lisääntynyt Suomessa vi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karjalainen, Heli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43547
_version_ 1828193117674668032
author Karjalainen, Heli
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karjalainen, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karjalainen, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karjalainen, Heli
datasource_str_mv jyx
description Karjalainen, Heli. ”Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään” MAAHANMUUTTAJAOPPILAIDEN KOKEMUKSIA SUOMALAISESTA KOULUSTA. Erityispedagogiikan pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. 67 sivua. Julkaisematon. Maahanmuuttajien määrä on lisääntynyt Suomessa viime vuosien aikana runsaasti. Samalla myös maahanmuuttajaoppilaiden määrä on lisääntynyt kouluissamme. Maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumiseen vaikuttavat useat eri tekijät, kuten vanhemmilta saatu tuki tai uuteen kieleen liittyvät haasteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajaoppilaiden omia kokemuksia kouluun sopeutumisestaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat voisivat oppilaiden itsensä mukaan helpottaa heidän opiskeluaan sekä millaisena oppijana maahanmuuttajaoppilaat näkevät itsensä. Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemän alakouluikäisen maahanmuuttajaoppilaan yksilöhaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin teemoittelua apuna käyttäen tutkimusongelmien mukaisesti. Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajaoppilaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä koululta ja opettajilta saamaansa tukeen. Oppilaiden kouluviihtyvyyteen vaikutti eniten kaveruussuhteet. Muita maahanmuuttajaoppilaiden oppimista tukevia asioita olivat positiivinen suhtautuminen suomen kielen opiskeluun sekä vanhemmilta saatu tuki ja positiivinen tulevaisuudenkuva. Suurimpia oppilaiden kohtaamia haasteita olivat puolestaan puutteellinen kielitaito sekä riitatilanteet oppilaiden kesken. Yksi tutkimuksen tarkoituksista oli selvittää millaisena oppijana maahanmuuttajaoppilaat näkevät itsensä. Tutkimuksen mukaan oppilaat kokivat pärjäävänsä koulussa, mutta kokivat samalla, että heillä oli paljon parantamisen varaa. Metakognitiivisia taitoja ja minäpystyvyyttä käsitteleviin kysymyksiin vastattiin paikoin suppeasti ja kielteisesti. Tulevaisuudessa olisi hyvä kiinnittää huomiota maahanmuuttajaoppilaiden metakognitiivisiin taitoihin ja niiden harjoittamiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjalainen, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-25T16:11:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-25T16:11:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1435818", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43547", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Karjalainen, Heli. \u201dJos m\u00e4\u00e4 en olis koulussa, m\u00e4\u00e4 en olis tienny mit\u00e4\u00e4n\u201d MAAHANMUUTTAJAOPPILAIDEN KOKEMUKSIA SUOMALAISESTA KOULUSTA. Erityispedagogiikan pro gradu \u2013ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. 67 sivua. Julkaisematon.\r\n\r\n\r\nMaahanmuuttajien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt Suomessa viime vuosien aikana runsaasti. Samalla my\u00f6s maahanmuuttajaoppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt kouluissamme. Maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumiseen vaikuttavat useat eri tekij\u00e4t, kuten vanhemmilta saatu tuki tai uuteen kieleen liittyv\u00e4t haasteet. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 maahanmuuttajaoppilaiden omia kokemuksia kouluun sopeutumisestaan. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 asiat voisivat oppilaiden itsens\u00e4 mukaan helpottaa heid\u00e4n opiskeluaan sek\u00e4 millaisena oppijana maahanmuuttajaoppilaat n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4.\r\n\r\nTutkimus on laadullinen ja se toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsem\u00e4n alakouluik\u00e4isen maahanmuuttajaoppilaan yksil\u00f6haastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin teemoittelua apuna k\u00e4ytt\u00e4en tutkimusongelmien mukaisesti.\r\n\r\nTutkimuksen mukaan maahanmuuttajaoppilaat olivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti tyytyv\u00e4isi\u00e4 koululta ja opettajilta saamaansa tukeen. Oppilaiden kouluviihtyvyyteen vaikutti eniten kaveruussuhteet. Muita maahanmuuttajaoppilaiden oppimista tukevia asioita olivat positiivinen suhtautuminen suomen kielen opiskeluun sek\u00e4 vanhemmilta saatu tuki ja positiivinen tulevaisuudenkuva. Suurimpia oppilaiden kohtaamia haasteita olivat puolestaan puutteellinen kielitaito sek\u00e4 riitatilanteet oppilaiden kesken. Yksi tutkimuksen tarkoituksista oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisena oppijana maahanmuuttajaoppilaat n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4. Tutkimuksen mukaan oppilaat kokivat p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 koulussa, mutta kokivat samalla, ett\u00e4 heill\u00e4 oli paljon parantamisen varaa. Metakognitiivisia taitoja ja min\u00e4pystyvyytt\u00e4 k\u00e4sitteleviin kysymyksiin vastattiin paikoin suppeasti ja kielteisesti.\r\nTulevaisuudessa olisi hyv\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota maahanmuuttajaoppilaiden metakognitiivisiin taitoihin ja niiden harjoittamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Karjalainen (helmarha) on 2014-05-25 16:11:32.703079. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-25T16:11:33Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405251814.pdf: 455159 bytes, checksum: befb71922bc7eff340fd29395cf6bdcf (MD5)\r\nlicense.html: 4961 bytes, checksum: 2437ecb638ec091ede3ba24d14de8978 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-25T16:11:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405251814.pdf: 455159 bytes, checksum: befb71922bc7eff340fd29395cf6bdcf (MD5)\r\nlicense.html: 4961 bytes, checksum: 2437ecb638ec091ede3ba24d14de8978 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajaoppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sopeutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akkulturaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jos m\u00e4\u00e4 en olis koulussa, m\u00e4\u00e4 en olis tienny mit\u00e4\u00e4n\" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405251814", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-25T16:11:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sopeutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "akkulturaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43547
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:58Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e1a179cd-b24a-4179-841c-af345b432bb6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405251814.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjalainen, Heli "Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta maahanmuuttajaoppilas sopeutuminen akkulturaatio kulttuuri Erityispedagogiikka Special Education Kvalitatiivinen tutkimus 101 maahanmuuttajat oppilaat koulu
title "Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
title_alt Maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
title_full "Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
title_fullStr "Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta "Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
title_full_unstemmed "Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta "Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
title_short "Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään"
title_sort jos mää en olis koulussa mää en olis tienny mitään maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
title_sub maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
title_txtP "Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
topic maahanmuuttajaoppilas sopeutuminen akkulturaatio kulttuuri Erityispedagogiikka Special Education Kvalitatiivinen tutkimus 101 maahanmuuttajat oppilaat koulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Kvalitatiivinen tutkimus Special Education akkulturaatio koulu kulttuuri maahanmuuttajaoppilas maahanmuuttajat oppilaat sopeutuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43547 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405251814
work_keys_str_mv AT karjalainenheli josmääenoliskoulussamääenolistiennymitäänmaahanmuuttajaoppilaidenkokemuksiasuoma