Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? presenting English tenses in upper secondary school books

Aloitettaessa uuden kielen opiskelu opeteltavaa on valtava määrä ja aikamuodot ovat yksi tärkeä opittava asia. Kun opitaan ilmaisemaan tapahtuman aika oikein, monilta väärinkäsityksiltä voidaan välttyä viestin välittämisessä. Todennäköisin lähde aikamuotojen muodostamisohjeille on kirja, jota koulus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantonen, Jaana
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43537
_version_ 1826225812224868352
author Rantonen, Jaana
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rantonen, Jaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rantonen, Jaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rantonen, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Aloitettaessa uuden kielen opiskelu opeteltavaa on valtava määrä ja aikamuodot ovat yksi tärkeä opittava asia. Kun opitaan ilmaisemaan tapahtuman aika oikein, monilta väärinkäsityksiltä voidaan välttyä viestin välittämisessä. Todennäköisin lähde aikamuotojen muodostamisohjeille on kirja, jota koulussa käytetään ja siirryttäessä asteelta toiselle, on sillä merkitystä miten aikamuodot on kyseisessä kirjassa esitetty. Tämä tutkimus lähtikin selvittämään juuri tätä yhteyttä aikamuotojen esityksessä siirryttäessä lukiosta ylemmälle tasolle ja se oli luonteeltaan kvalitatiivinen sisällön analyysi. Tutkimuksella haluttiin selvittää kuinka aikamuodot on esitetty lukion oppikirjoissa verrattuna ylemmän tason oppikirjoihin ja mitä mahdollisia eroja niiden välillä oli. Tarkemmin tutkimuskohteena olivat mahdolliset erot aikamuotojen terminologiassa, kirjojen eksplisiittisen tai implisiittisen aikamuotojen oppimisen painotus ja tarjoavatko kirjat oikeiden muotojen muodostamisohjeita enemmän aikamuotojen oikean käytön oppimisen sijaan. Suurimpia eroja löytyi aikamuotoihin liittyvässä terminologiassa, kun vain yksi lukion kirja käytti samoja termejä kuin ylemmän tason oppikirja. Muissa termit oli joko käännetty suoraan suomen kielestä tai englanninkielistä vastinetta ei ollut ollenkaan. Yleensä kielioppiasioiden esityksessä on sekä harjoituksia että yleisempiä ohjeita, eikä mikään tutkimuksen kirjoista tehnyt tähän poikkeusta. Tosin painotuksessa oli jonkinlaisia eroja. Eroja löytyi myös siinä, kuinka laajasti muodostamisohjeita tai aikamuotojen käyttöä esiteltiin. Ylemmän tason kirjassa käyttö oli selkeästi pääosassa kun taas lukion oppikirjoissa painotus oli melko tasaista. Yhdessä lukion oppikirjassa kuitenkin käytön esittely ja harjoittelu olivat selkeästi pienemmässä osassa kuin kahdessa muussa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että eroja löytyy monellakin tasolla kahden eri asteen oppikirjojen välillä. Terminologiaa voisi yhtenäistää eri lukion oppikirjojen välillä, jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin ylemmillä tasoilla. Lisäksi esimerkkien määrää voisi lisätä, jotta mahdollisimman moni käyttötapa tulisi jo lukiolaisen tietoon.
first_indexed 2024-09-11T08:48:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantonen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-23T13:04:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-23T13:04:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43537", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aloitettaessa uuden kielen opiskelu opeteltavaa on valtava m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja aikamuodot ovat yksi t\u00e4rke\u00e4 opittava asia. Kun opitaan ilmaisemaan tapahtuman aika oikein, monilta v\u00e4\u00e4rink\u00e4sityksilt\u00e4 voidaan v\u00e4ltty\u00e4 viestin v\u00e4litt\u00e4misess\u00e4. Todenn\u00e4k\u00f6isin l\u00e4hde aikamuotojen muodostamisohjeille on kirja, jota koulussa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja siirrytt\u00e4ess\u00e4 asteelta toiselle, on sill\u00e4 merkityst\u00e4 miten aikamuodot on kyseisess\u00e4 kirjassa esitetty.\r\n T\u00e4m\u00e4 tutkimus l\u00e4htikin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n juuri t\u00e4t\u00e4 yhteytt\u00e4 aikamuotojen esityksess\u00e4 siirrytt\u00e4ess\u00e4 lukiosta ylemm\u00e4lle tasolle ja se oli luonteeltaan kvalitatiivinen sis\u00e4ll\u00f6n analyysi. Tutkimuksella haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 kuinka aikamuodot on esitetty lukion oppikirjoissa verrattuna ylemm\u00e4n tason oppikirjoihin ja mit\u00e4 mahdollisia eroja niiden v\u00e4lill\u00e4 oli. Tarkemmin tutkimuskohteena olivat mahdolliset erot aikamuotojen terminologiassa, kirjojen eksplisiittisen tai implisiittisen aikamuotojen oppimisen painotus ja tarjoavatko kirjat oikeiden muotojen muodostamisohjeita enemm\u00e4n aikamuotojen oikean k\u00e4yt\u00f6n oppimisen sijaan. \r\n Suurimpia eroja l\u00f6ytyi aikamuotoihin liittyv\u00e4ss\u00e4 terminologiassa, kun vain yksi lukion kirja k\u00e4ytti samoja termej\u00e4 kuin ylemm\u00e4n tason oppikirja. Muissa termit oli joko k\u00e4\u00e4nnetty suoraan suomen kielest\u00e4 tai englanninkielist\u00e4 vastinetta ei ollut ollenkaan. Yleens\u00e4 kielioppiasioiden esityksess\u00e4 on sek\u00e4 harjoituksia ett\u00e4 yleisempi\u00e4 ohjeita, eik\u00e4 mik\u00e4\u00e4n tutkimuksen kirjoista tehnyt t\u00e4h\u00e4n poikkeusta. Tosin painotuksessa oli jonkinlaisia eroja. Eroja l\u00f6ytyi my\u00f6s siin\u00e4, kuinka laajasti muodostamisohjeita tai aikamuotojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 esiteltiin. Ylemm\u00e4n tason kirjassa k\u00e4ytt\u00f6 oli selke\u00e4sti p\u00e4\u00e4osassa kun taas lukion oppikirjoissa painotus oli melko tasaista. Yhdess\u00e4 lukion oppikirjassa kuitenkin k\u00e4yt\u00f6n esittely ja harjoittelu olivat selke\u00e4sti pienemm\u00e4ss\u00e4 osassa kuin kahdessa muussa.\r\n Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 eroja l\u00f6ytyy monellakin tasolla kahden eri asteen oppikirjojen v\u00e4lill\u00e4. Terminologiaa voisi yhten\u00e4ist\u00e4\u00e4 eri lukion oppikirjojen v\u00e4lill\u00e4, jotta v\u00e4\u00e4rink\u00e4sityksilt\u00e4 v\u00e4ltytt\u00e4isiin ylemmill\u00e4 tasoilla. Lis\u00e4ksi esimerkkien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 voisi lis\u00e4t\u00e4, jotta mahdollisimman moni k\u00e4ytt\u00f6tapa tulisi jo lukiolaisen tietoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaana Rantonen (japatura) on 2014-05-23 13:04:48.529307. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-23T13:04:48Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405231804.docx: 67325 bytes, checksum: ef4001f74ea84e2e0c3694ae3382544b (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 9ce8d3ec9bdf326fd054dc2bdb2972fe (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-23T13:04:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405231804.docx: 67325 bytes, checksum: ef4001f74ea84e2e0c3694ae3382544b (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 9ce8d3ec9bdf326fd054dc2bdb2972fe (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammar", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tenses", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikamuodot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405231804", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-23T13:04:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43537
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37f697e3-bf75-4d22-97d8-aa4d58b57900\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201405231804.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantonen, Jaana Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books English upper secondary school textbooks grammar tenses aikamuodot oppikirjat Englannin kieli
title Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books
title_full Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books
title_fullStr Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books
title_full_unstemmed Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books
title_short Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect?
title_sort pluskvamperfekti pluperfect or past perfect presenting english tenses in upper secondary school books
title_sub presenting English tenses in upper secondary school books
title_txtP Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books
topic English upper secondary school textbooks grammar tenses aikamuodot oppikirjat Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English aikamuodot grammar oppikirjat tenses textbooks upper secondary school
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43537 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405231804
work_keys_str_mv AT rantonenjaana pluskvamperfektipluperfectorpastperfectpresentingenglishtensesinuppersecondaryscho