Video games in language learning the way to the next level of language competence?

Vaikka videopelit ilmiönä ovat olleet osa kulttuuriamme jo useiden vuosikymmenten ajan, niihin liittyvää tutkimusta on tehty varsin vähän. Lisäksi suurin osa olemassa olevasta, oppimiseen liittyvästä tutkimuksesta keskittyy teoriaan käytännön ilmiöiden tutkimisen sijaan. Varsinkin kielten oppimista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Ari-Pekka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43536
_version_ 1826225813129789440
author Väisänen, Ari-Pekka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väisänen, Ari-Pekka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väisänen, Ari-Pekka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väisänen, Ari-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Vaikka videopelit ilmiönä ovat olleet osa kulttuuriamme jo useiden vuosikymmenten ajan, niihin liittyvää tutkimusta on tehty varsin vähän. Lisäksi suurin osa olemassa olevasta, oppimiseen liittyvästä tutkimuksesta keskittyy teoriaan käytännön ilmiöiden tutkimisen sijaan. Varsinkin kielten oppimista käsittelevä tutkimus on vielä puutteellista. Videopelit mediana ovat kehittyneet paljon erityisesti 2000-luvulla ja niiden mahdollisuudet opetuksessa yleisesti tulisi kuitenkin selvittää. Tämän tutkielman lähtökohtana on tutkia yläkouluoppilaiden videopelaamisen määrän vaikutusta heidän englannin kielen taitoonsa, sekä eroja eri videopelityyppien pelaajien englannin taidossa. Tutkielmassa kielitaidon merkkinä käytetään englannin kielen kouluarvosanaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka teetettiin kahdelle yläkoululuokalle keväällä 2014. Tutkielmaan osallistuneet ryhmät olivat yläkoulun 8. ja 9. luokalla ja he olivat opiskelleet englantia 6-7 vuoden ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 henkilöä. Tutkimuskysymykset koskivat oppilaiden harrastustottumuksia, erityisesti heidän videopelitottumuksiaan. Kyselyn pienestä otannasta johtuen tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä. Tästä huolimatta tulokset osoittavat, että yläkouluoppilaiden kielen keskiarvosanan ja videopelaamisen määrän välillä näyttää olevan positiivinen korrelaatio. Oppilailla jotka pelasivat ryhmän keskiarvoa enemmän videopelejä oli myös keskiarvoa korkeampi englannin arvosana, kun taas keskiarvoa vähemmän pelaavilla oppilailla oli keskiarvoa alhaisemmat arvosanat. Lisäksi eri videopelityyppien pelaajien välillä havaittiin eroja heidän englannin kielen arvosanassaan. Ainoastaan massiivimoninpelien ja roolipelien pelaajien arvosana oli kaikkien vastaajien keskiarvoa korkeampi. Vaikka tuloksia ei voidakaan yleistää koskemaan kaikkia oppilaita, kannustavat tulokset lisäämään videopelien ja pelillisten elementtien hyödyntämistä osana kielten opetusta. Nykyään oppilaita kehotetaan käyttämään muun muassa elokuvia ja TV-sarjoja, kirjoja ja muuta mediaa kielitaitojensa kehittämiseksi. Myös videopelien mahdollisuudet opettamisen ja oppimisen kannalta tulisi tiedostaa tulevaisuudessa paremmin.
first_indexed 2014-05-23T20:01:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Ari-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-23T13:01:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-23T13:01:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43536", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka videopelit ilmi\u00f6n\u00e4 ovat olleet osa kulttuuriamme jo useiden vuosikymmenten ajan, niihin liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta on tehty varsin v\u00e4h\u00e4n. Lis\u00e4ksi suurin osa olemassa olevasta, oppimiseen liittyv\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta keskittyy teoriaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ilmi\u00f6iden tutkimisen sijaan. Varsinkin kielten oppimista k\u00e4sittelev\u00e4 tutkimus on viel\u00e4 puutteellista. Videopelit mediana ovat kehittyneet paljon erityisesti 2000-luvulla ja niiden mahdollisuudet opetuksessa yleisesti tulisi kuitenkin selvitt\u00e4\u00e4.\r\n T\u00e4m\u00e4n tutkielman l\u00e4ht\u00f6kohtana on tutkia yl\u00e4kouluoppilaiden videopelaamisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n vaikutusta heid\u00e4n englannin kielen taitoonsa, sek\u00e4 eroja eri videopelityyppien pelaajien englannin taidossa. Tutkielmassa kielitaidon merkkin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n englannin kielen kouluarvosanaa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselytutkimuksella, joka teetettiin kahdelle yl\u00e4koululuokalle kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014. Tutkielmaan osallistuneet ryhm\u00e4t olivat yl\u00e4koulun 8. ja 9. luokalla ja he olivat opiskelleet englantia 6-7 vuoden ajan. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 31 henkil\u00f6\u00e4. Tutkimuskysymykset koskivat oppilaiden harrastustottumuksia, erityisesti heid\u00e4n videopelitottumuksiaan.\r\n Kyselyn pienest\u00e4 otannasta johtuen tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t ole tilastollisesti merkitsevi\u00e4. T\u00e4st\u00e4 huolimatta tulokset osoittavat, ett\u00e4 yl\u00e4kouluoppilaiden kielen keskiarvosanan ja videopelaamisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan positiivinen korrelaatio. Oppilailla jotka pelasivat ryhm\u00e4n keskiarvoa enemm\u00e4n videopelej\u00e4 oli my\u00f6s keskiarvoa korkeampi englannin arvosana, kun taas keskiarvoa v\u00e4hemm\u00e4n pelaavilla oppilailla oli keskiarvoa alhaisemmat arvosanat. Lis\u00e4ksi eri videopelityyppien pelaajien v\u00e4lill\u00e4 havaittiin eroja heid\u00e4n englannin kielen arvosanassaan. Ainoastaan massiivimoninpelien ja roolipelien pelaajien arvosana oli kaikkien vastaajien keskiarvoa korkeampi.\r\n Vaikka tuloksia ei voidakaan yleist\u00e4\u00e4 koskemaan kaikkia oppilaita, kannustavat tulokset lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n videopelien ja pelillisten elementtien hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 osana kielten opetusta. Nyky\u00e4\u00e4n oppilaita kehotetaan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n muun muassa elokuvia ja TV-sarjoja, kirjoja ja muuta mediaa kielitaitojensa kehitt\u00e4miseksi. My\u00f6s videopelien mahdollisuudet opettamisen ja oppimisen kannalta tulisi tiedostaa tulevaisuudessa paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ari-Pekka V\u00e4is\u00e4nen (artavais) on 2014-05-23 13:01:30.879363. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-23T13:01:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405231803.docx: 67529 bytes, checksum: ad4c42cabc72f38fa47ea557423dc614 (MD5)\r\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: 181612ca69aaa1dd581c2de1038de534 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-23T13:01:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405231803.docx: 67529 bytes, checksum: ad4c42cabc72f38fa47ea557423dc614 (MD5)\r\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: 181612ca69aaa1dd581c2de1038de534 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video game types", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "questionnaire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Video games in language learning : the way to the next level of language competence?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405231803", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-23T13:01:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43536
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a411576d-174b-4b91-8e00-c2d600b44157\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201405231803.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Ari-Pekka Video games in language learning : the way to the next level of language competence? video games language learning video game types questionnaire English Englannin kieli
title Video games in language learning : the way to the next level of language competence?
title_full Video games in language learning : the way to the next level of language competence?
title_fullStr Video games in language learning : the way to the next level of language competence? Video games in language learning : the way to the next level of language competence?
title_full_unstemmed Video games in language learning : the way to the next level of language competence? Video games in language learning : the way to the next level of language competence?
title_short Video games in language learning
title_sort video games in language learning the way to the next level of language competence
title_sub the way to the next level of language competence?
title_txtP Video games in language learning : the way to the next level of language competence?
topic video games language learning video game types questionnaire English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English language learning questionnaire video game types video games
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43536 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405231803
work_keys_str_mv AT väisänenaripekka videogamesinlanguagelearningthewaytothenextleveloflanguagecompetence