Taidekasvatuksen pontimet institutionaalisen perinteen tarkastelua

Taidekasvatuksen määritelmä on sekä akateemisessa että yhteiskunnallisessa (julkisessa/poliittisessa) kontekstissa edelleen avoin. Perinteen jäsentymättömyys tarjoilee mahdollisuuksia, mutta par­haillaan taidekasvatuksen kenttää hahmottelevien puhetapojen eroavaisuudet vesittävät koko ilmiötä. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bukarev, Mark
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43485
_version_ 1826225742936014848
author Bukarev, Mark
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Bukarev, Mark Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Bukarev, Mark Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Bukarev, Mark
datasource_str_mv jyx
description Taidekasvatuksen määritelmä on sekä akateemisessa että yhteiskunnallisessa (julkisessa/poliittisessa) kontekstissa edelleen avoin. Perinteen jäsentymättömyys tarjoilee mahdollisuuksia, mutta par­haillaan taidekasvatuksen kenttää hahmottelevien puhetapojen eroavaisuudet vesittävät koko ilmiötä. Tutkimuksessa tarkastellaan lähempää yhtä taidekasvatuksen perinnettä erottelemalla tätä kult­tuurisen realismin perspektiivistä ja peilaamalla tutkimustuloksia muihin taiteen ja taidekasvatuksen ilmiöitä rajaaviin näkökulmiin. Työn taustalla vaikuttavaksi tutkimustehtäväksi voidaan määritellä taidekasvatuksen ja taiteen sito­minen rinnakkain ja limittäin tapahtuviksi ilmiöiksi. Symbioosi voidaan perustella ponnistamalla esimerkiksi analyyttisen filosofian lähtökohdista, jolloin tutkimuksen teoreettinen viitekehys on taas olennainen työkalu; kulttuurinen realismi vaikuttaa koko työn taustalla. Tutkimuskysymysten avulla pureudutaan taiteen välineellisyyteen. Kysymyksiin vastaaminen paljastaa, että taiteen välineellinen arvo on huomattava mahdollisuus mutta ei selviö. Taiteeseen ladatut ihmistä kasvattavat ja kehittävät odotusarvot ovat merkittäviä (retorisia) tekijöitä sekä taiteen että taidekasvatuksen legitimaation näkökulmasta. Erityisesti niin sanottu institutionaalisen taidekasvatuksen perinne, joka nojaa vahvasti Project Zero -tutkimusryhmän laaja-alaiseen ja pitkäjänteiseen työhön, perustuu kognitiivisten taitojen ja kykyjen kehittämiselle taidekasvatuk­sen keinoin. Ottaen kuitenkin huomioon, että taiteen välineellisyys ei ole itsestäänselvyys, taide ja taidekasvatus voivat tarkoittaa kontekstista riippuen hyvin erilaisia asioita. Taiteen ja taidekasvatuksen määritelmien poikkeavuudet voidaan osoittaa pohtimalla taiteen ja taiteiden eroa ja suhteuttamalla eroavaisuuksia taidekasvatuksen ilmiöön/ilmiöihin. Tutkimus saa päätöksensä taiteeseen sovellettavissa olevista ideoista, jotka ovat jääneet vähemmälle huomiolle uudemmassa kulttuurintutkimuksessa ja taidefilosofiassa. Päätännössä viitoitetaan suun­taa käsitykselle taidekasvatuksesta, joka poikkeaa institutionaalisen perinteen traditiosta. Työn eräänlaisena pyrkimyksenä on osoittaa, että sekä taide että taidekasvatus voivat olla myös paljon muuta kuin tiettyä hegemoniaa puoltavaa kilpavarustelua. Näin taiteen välineellisyys voi olla huo­mattava inhimillisen elämän tukipilari.
first_indexed 2023-03-22T09:59:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Bukarev, Mark", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-05-22T09:21:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-05-22T09:21:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1435736", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43485", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Taidekasvatuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 on sek\u00e4 akateemisessa ett\u00e4 yhteiskunnallisessa (julkisessa/poliittisessa) kontekstissa edelleen avoin. Perinteen j\u00e4sentym\u00e4tt\u00f6myys tarjoilee mahdollisuuksia, mutta par\u00adhaillaan taidekasvatuksen kentt\u00e4\u00e4 hahmottelevien puhetapojen eroavaisuudet vesitt\u00e4v\u00e4t koko ilmi\u00f6t\u00e4. Tutkimuksessa tarkastellaan l\u00e4hemp\u00e4\u00e4 yht\u00e4 taidekasvatuksen perinnett\u00e4 erottelemalla t\u00e4t\u00e4 kult\u00adtuurisen realismin perspektiivist\u00e4 ja peilaamalla tutkimustuloksia muihin taiteen ja taidekasvatuksen ilmi\u00f6it\u00e4 rajaaviin n\u00e4k\u00f6kulmiin.\r\nTy\u00f6n taustalla vaikuttavaksi tutkimusteht\u00e4v\u00e4ksi voidaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 taidekasvatuksen ja taiteen sito\u00adminen rinnakkain ja limitt\u00e4in tapahtuviksi ilmi\u00f6iksi. Symbioosi voidaan perustella ponnistamalla esimerkiksi analyyttisen filosofian l\u00e4ht\u00f6kohdista, jolloin tutkimuksen teoreettinen viitekehys on taas olennainen ty\u00f6kalu; kulttuurinen realismi vaikuttaa koko ty\u00f6n taustalla. Tutkimuskysymysten avulla pureudutaan taiteen v\u00e4lineellisyyteen. Kysymyksiin vastaaminen paljastaa, ett\u00e4 taiteen v\u00e4lineellinen arvo on huomattava mahdollisuus mutta ei selvi\u00f6.\r\nTaiteeseen ladatut ihmist\u00e4 kasvattavat ja kehitt\u00e4v\u00e4t odotusarvot ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 (retorisia) tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 taiteen ett\u00e4 taidekasvatuksen legitimaation n\u00e4k\u00f6kulmasta. Erityisesti niin sanottu institutionaalisen taidekasvatuksen perinne, joka nojaa vahvasti Project Zero -tutkimusryhm\u00e4n laaja-alaiseen ja pitk\u00e4j\u00e4nteiseen ty\u00f6h\u00f6n, perustuu kognitiivisten taitojen ja kykyjen kehitt\u00e4miselle taidekasvatuk\u00adsen keinoin. Ottaen kuitenkin huomioon, ett\u00e4 taiteen v\u00e4lineellisyys ei ole itsest\u00e4\u00e4nselvyys, taide ja taidekasvatus voivat tarkoittaa kontekstista riippuen hyvin erilaisia asioita. Taiteen ja taidekasvatuksen m\u00e4\u00e4ritelmien poikkeavuudet voidaan osoittaa pohtimalla taiteen ja taiteiden eroa ja suhteuttamalla eroavaisuuksia taidekasvatuksen ilmi\u00f6\u00f6n/ilmi\u00f6ihin.\r\nTutkimus saa p\u00e4\u00e4t\u00f6ksens\u00e4 taiteeseen sovellettavissa olevista ideoista, jotka ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle uudemmassa kulttuurintutkimuksessa ja taidefilosofiassa. P\u00e4\u00e4t\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 viitoitetaan suun\u00adtaa k\u00e4sitykselle taidekasvatuksesta, joka poikkeaa institutionaalisen perinteen traditiosta. Ty\u00f6n er\u00e4\u00e4nlaisena pyrkimyksen\u00e4 on osoittaa, ett\u00e4 sek\u00e4 taide ett\u00e4 taidekasvatus voivat olla my\u00f6s paljon muuta kuin tietty\u00e4 hegemoniaa puoltavaa kilpavarustelua. N\u00e4in taiteen v\u00e4lineellisyys voi olla huo\u00admattava inhimillisen el\u00e4m\u00e4n tukipilari.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mark Bukarev (mabukare) on 2014-05-22 09:21:47.928762. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-05-22T09:21:48Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405221788.pdf: 940056 bytes, checksum: c222314025fef902c70be378af73b72d (MD5)\r\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: a2509ea98a02bf69751667a127aaf7f6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-05-22T09:21:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201405221788.pdf: 940056 bytes, checksum: c222314025fef902c70be378af73b72d (MD5)\r\nlicense.html: 4901 bytes, checksum: a2509ea98a02bf69751667a127aaf7f6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinen realismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201405221788", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-05-22T09:21:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tanssikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intentionaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historisismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "relativismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pragmatismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43485
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f5240094-baab-487f-b628-3520133079d4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201405221788.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bukarev, Mark Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua kulttuurinen realismi Taidekasvatus Art Education 311 taidekasvatus musiikkikasvatus tanssikasvatus intentionaalisuus konstruktivismi historisismi relativismi pragmatismi luovuus kognitio taide
title Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua
title_full Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua
title_fullStr Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua
title_full_unstemmed Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua
title_short Taidekasvatuksen pontimet
title_sort taidekasvatuksen pontimet institutionaalisen perinteen tarkastelua
title_sub institutionaalisen perinteen tarkastelua
title_txtP Taidekasvatuksen pontimet : institutionaalisen perinteen tarkastelua
topic kulttuurinen realismi Taidekasvatus Art Education 311 taidekasvatus musiikkikasvatus tanssikasvatus intentionaalisuus konstruktivismi historisismi relativismi pragmatismi luovuus kognitio taide
topic_facet 311 Art Education Taidekasvatus historisismi intentionaalisuus kognitio konstruktivismi kulttuurinen realismi luovuus musiikkikasvatus pragmatismi relativismi taide taidekasvatus tanssikasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43485 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405221788
work_keys_str_mv AT bukarevmark taidekasvatuksenpontimetinstitutionaalisenperinteentarkastelua